Etusivu Ilmakuvat Lentopäiväkirja
Viikolla kuultiin että Kaskisissa merenjäällä on ihanteelliset olosuhteet harrastaa paramotorismia, joten alettiin suunnittelemaan sinne menoa viikonloppuna.
Lauantaina sitten välähti mieleen että hitto siellähän olis hieno tilaisuus päästä testaamaan tuon "lentoauton " uusia päivityksiä. Viimetalvisen "kananlennon" jälkeen olen hommannut siihen siiveksi kantavemman varjoliitimen ja tehokkaamman potkurin, sekä hieman muuttanut moottorin asentoa ja painopistesäätöä, olin myös asentanut siihen jalkakaasun. Kaikki siis pitäis olla kunnossa eli nyt sen pitäis lentää ihan oikeesti kuin merikotka konsanaan.
"Rysky" kyytissä ajelimme Jussin ja Aarnon kanssa Kaskisiin ja siellähän tosiaan aivan huippuolosuhteet "lentoauton" kokeiluun. Paikalla myös useita paramotoristeja ympäri maakuntaa.
Siipi vain heti levälleen ja konetta lämmittämään. Ensimmäisessä yrityksessä siipi nousi hyvin lentotilaan, mutta kun olin kiihdyttänyt pyörävedolla vauhtiin ja aloin käynnistämään potkuria niin unohdin samalla painaa pyörävedon kaasua jolloin vauhti hidastui ja siipi kallistui joten jouduin keskeyttämään lentoonlähdön.
Toisella yrityksellä potkurikone oli jo hiukan jäähtynyt ja ei siten lähtenyt heti tulille joten piti ryypyttää siinä ajon aikana ja sitten hörähti käyntiin ja hyvin pian noustiin ilmaan. Korkeutta kertyi mukavaa vauhtia ja sekös tuntui mahtavalta edellisten viimetalvisten yritysten jälkeen. Hitto tämähän nousee kuin Mova konsanaan ja kaasua sai vähentää reilusti vaakalentoa varten joten Jipii.. tämähän toimii niinkuin pitääkin. Vihdoinkin kaikki on kunnossa ja tämä on oikeesti lentävää sorttia. Laskeutumista haittasi kaasun huono palautus liian heikon palautusjousen takia. Seuraavalle lennolle lisäsin mustekalan jalkakaasun palautukseen ja sitten olikin helppo annostella kaasua laskun aikana.
Kävin parhaimmillaan jotain 300 metrin korkeudella koska nousu oli nyt todella helppoa.
Valtava on ero nostovoimassa Varjoliitimen mallisella ja laskuvarjon mallisella PPC siivellä. Tuo tehokkaampi työntöpotkuri myös varmaan edesauttoi nousukykyä eikä potkurin pystysuoraa asentoakaan sovi väheksyä verrattuna viimevuotiseen etukeno asentoon. Nämä kaikki muutokset yhdessä teki tästä "lentävän auton"
"Lentävän auton " aikaisemmat Kehitysvaiheet ja speksit.
Kuvia Kaskisen lennoilta: Kuvat Marko Myllyniemi ja Aarno Isomäki
Lähtökiihdytys pyörävedolla
Eipä kovin pitkät jäljet tullu hankeen
Nelipyörän "maitipuolta" nähdään harvoin näin hyvin, mutta lentävä nelipyörä on tietysti erijuttu :)
Pitihän sitä vähän "kurvaillakin"
On se vaan koomisen näköinen ilmestys.
Lämmitystä ennen ryntäystä.
Tuolla vasemmalla ylhäällä "autoillaan" ja ihaillaan merimaisemia.
Potkuri vääntää "ryskyn" hiukan vasemmalle vinoon nousun aikana. Vaakalennossa kulkee melkein suorassa ja laskussa pienemmillä tehoilla on ihan suorassa helpottaen laskua.
Aiheutti liikehdintää ranta-asukkaissa.
Kelkkailijat ihmettelee lentävää "elämysautoa".
Morjes vaan !
"Lentävän auton " aikaisemmat Kehitysvaiheet