Etusivu    Ilmakuvat     Omat kirjoitukset     Lehtijutut     CLEMENTE Paramoottorit



LENTOPÄIVÄKIRJA


 

Kesäkuu 2007

Viestikapulalento Nurmijärvi-Somero 8-9. 6

Viestilentotapahtuman nettisivut Sivuilla mm. GPS seuranta viestikapulan kulkemasta reitistä.

 

Perjantai-iltana 8.6 otettuja kuvia aloitustilaisuudesta ja lennoista

Tässä Nurmijärvellä Ilmailuliiton toiminnanjohtaja Kai Mönkkönen kättelee näytöslennolle lähtevää Sahlströmin Aria ja vieressä Viestilentoprojektin avustuskohteena olevan SYLVA ry:n edustaja.


Arska mainosti näyttävästi tapahtumaa vetämällä panderollia yleisön edessä

   


Arskan Vauhtifarmi, jossa vietiin alkumuodollisuudet läpi.  Pian tämän kuvan ottamisen jälkeen lähestyvä puuskarintama ajoi ilmassa olevat liitimet laskuun sivummalla olevalle pellolle. 

       

Eilisten aloitustilaisuuden ja "esittelylentojen" jälkeen ilta kului yleisen seurustelun merkeissä vauhtifarmilla. Illalla vielä pähkäiltiin mahdollista viestikapulan liikkeellesaantia paikallisin voimin, mutta illalla ja seuraavana aamuna ei ollut lentäjiä lähdössä, joten sovittiin yhdessä Jukan ja Arskan kanssa, että aamulla lähden viemään kapulaa eteenpäin, kun kerran mahdollisuus siihen oli.  

Lauantaiaamuna kello soi seitsemältä ja hetimiten siirryttiin Aarnon kanssa vauhtifarmin starttipellolle valmistelemaan starttia.  Tuuli oli erittäin heikkoa, mutta starttipaikalle sopivasta suunnasta. Tankki täyteen, viestikapula ja GPS paikannin valjaisiin ja näin lähdettiin tokastartilla ilmaan. Ehkä kasvillisuudessa kiinni ollut punos pyöräytti siiven ekayrityksellä.   Heti alussa tunsi kelin olevan erittäin miellyttävä matkalentämiseen. aamukasteen tuoksu leijaili ilmassa, kun otin korkeutta Nurmijärvellä.
   

Matka eteni melko hitaasti sivuvastaiseen tuuleen. Lensin trimmit auki kokomatkan.  Karkkilan keskusta osui juuri reitille ajatellen Someron suuntaa.

 

Kirkko oli melkohyvin suojattu puilla

 


Karkkilan jälkeen matka jatkui kohti Someroa. Polttoainettakin oli vielä paljon jäljellä ja keli paras mahdollinen, niin mikäs tässä oli kapulaa kuljettaessa. Edessä aikalailla metsäistä taipaletta, joten korkeutta piti olla jonkinverran ajatellen pakkolaskutilannetta moottorihäiriön sattuessa.

   

Ilmeisesti tämä kaveri on aikoinaan ostanut mökin kirkasvetisen lammen rannalta, mutta sitten myöhemmin suivaantunut  mökkilammen umpeutumisesta ja päättänyt asua rannassa keinolla millä hyvänsä.
 

 

Sitten alkoi jo Somerniemi lähestymään
   

 

Kirpputoritoiminta on vilkasta Somerniemellä
   

 

Somerniemen kirkko myös aikalailla naamioitu
 

 

Kirkko muuten erittäin kauniissa ympäristössä

 

Somerniemellä pudotin jo alemmas ja samalla alkoi se termiikkien aiheuttama renkutus. Polttoaine oli jo lopuillaan, joten laskupeltoa sai alkaa jo tähyilemään.
   

Laskeuduin tuohon leveämmän ja kapeamman vesistön yhtymäkohdalla olevalle rantapellolle ja näin oli viestikapula kulkenut ensimmäisen etapin kohti määrämaalia. Matkaa taisi kertyä osapuilleen 63 km. ja lentoaika parisen tuntia. Tarkempi lentodata näkyy sitten nettisivuilla kunhan saadaan tallennin purettua.