Etusivu Lentopäiväkirja Ilmakuvat Omat kirjoitukset Lehtijutut CLEMENTE Paramoottorit
LENTOPÄIVÄKIRJA
12. 3. Nummijärvellä
Kyllä se tuuli tyyntyi,
kun väki oli lähtenyt tapahtumapaikalta ja Movamiehet
alkoivat hypistelemään lentokalujaan. Ensin Gradientin
Golden 2 28 siipeä vedeltiin ylös ilman valjaita. Tuuli
oli vielä hiukan ryppyistä, joten siipi ei tahtonut kunnolla
pysyä aisoissa, joten odoteltiin vielä hiukan kelin
rauhoittumista. Sitten laitoin siiven kiinni
tyhjäkäynnillä rupsuttelevan kevyen kolmilapaisen Walkerjet
Sky 100 koneen karabiineihin ja siipi nousi nätisti
rististartilla lentotilaan. Pyörähdys ja kaasua....
Jatkan tätä tarinaa joskus myöhemmin. Lennon jälkeen otin oman koneen
autosta ja Golden 2 kiinni. Rististartilla taas ilmaan ja pari
kolme askelta niin jalat ilmassa. Startti tuulessa
todella helppo, ei merkkiäkään ylilentämisestä, vaan
pysähtyi kuin naulittu yläpuolelle, jonka jälkeen helppo
kääntyä menosuuntaan ja hanaa. Siipi siis olikin kokoa
28, eikä 26. Kantavuus selvästi parempi, kuin minun 27
Actionissa, eli vaakalennossa kone kierti 4800, kun taas omalla
siivellä 5200. Siiven nopeus tuntui hyvin tavanomaiselta.
gepsiä ei ollut mukana. Trimmejä ei ollut. Kääntyvyydestä sanoisin,
että hyvää keskitasoa, eli ei yllä ihan parhaimpiin, mutta
kuitenkin voidaan puhua hyvin kääntyvästä siivestä.
Kiihtyy myös pelkällä jarrulla kohti spiraalia, joka
osoittaa, että siivessä on hyvä kääntymisominaisuus. Aika
monta siipeä olen lentänyt, jotka eivät ole kyenneet tuohon,
vaikka hampaat irvessä vetää jarrua. Voimakas kurvailu (räimintä)
myös onnistui hyvin, joskin kovemmalla jarruvoimalla, kuin actionissa.
Tässä kohtaa on mainittava, että siipi tunnisti ehkä
normaalia herkemmin potkurin väännön, vaikka se Clementessä
on tehoillakin melko olematonta, koska kurvailu vääntöä
vastaan oli selvästi vaikeampaa. Action aika tunnoton
tässä asiassa. Tyhjäkäynnillä liiti selvästi paremmin, kuin
Action.
Ryppyisestä
kelistä huolimatta siipi oli rauhallisen tuntuinen, eikä ollut
tarvetta ylimääräiseen kaitsemiseen. Muotoaan ei
muuttanut kertaakaan. Laskussa jarrutehoja oli riittävästi, mutta ei
kuitenkaan voi verrata Actionin supertehokkaisiin jarruihin.
Kaikenkaikkiaan hyvin
positiivinen kuva jäi siivestä. Kaipaamaan jäin Nopeutta,
trimmejä ja hiukan pienempää jarruvoimaa. Varmasti hyvä
valinta ekasiiveksi.
Arto
Pasi maakäsittelee
omaa Siipeään
Janne oli myös tullut
Nummijärvelle lentämään. Edellisestä lennosta tais olla liki
puolivuotta käsivamman vuoksi. Hiukan oli kuulemma jännitystä
tauon jälkeen.
Janne
tässä kokeilee Walkerjettiä. Työntöä oli koneessa ihan
hyvin.
Janne teki muuten
harvinaisen näyttävän laskeutumisen yleisön sekaan.
Kone ei kuulemma sammunut eka yrityksellä ja huomio oli mennyt
sitten siihen, jolloin ohjaus jäi vähemmälle ja seurauksena
yleisön väistämisliikkeet. Kahden metrin päähän jäi minun
pöydällä seisovasta moottorista. Erittäin näyttävä
lasku.