Etusivu     Lentopäiväkirja     Ilmakuvat     Omat kirjoitukset     Lehtijutut     CLEMENTE Paramoottorit


LENTOPÄIVÄKIRJA


 

12. 3. Nummijärvellä

Kyllä se tuuli tyyntyi, kun väki oli lähtenyt tapahtumapaikalta ja Movamiehet alkoivat hypistelemään lentokalujaan.  Ensin Gradientin Golden 2  28 siipeä vedeltiin ylös ilman valjaita. Tuuli oli vielä hiukan ryppyistä, joten siipi ei tahtonut kunnolla pysyä aisoissa, joten odoteltiin vielä hiukan kelin rauhoittumista.  Sitten laitoin siiven kiinni tyhjäkäynnillä rupsuttelevan kevyen kolmilapaisen Walkerjet Sky 100 koneen karabiineihin ja siipi nousi nätisti rististartilla lentotilaan.  Pyörähdys ja kaasua....  Jatkan tätä tarinaa joskus myöhemmin.   Lennon jälkeen otin oman koneen autosta ja Golden 2 kiinni. Rististartilla taas ilmaan ja pari kolme askelta niin jalat ilmassa.  Startti tuulessa todella helppo, ei merkkiäkään ylilentämisestä, vaan pysähtyi kuin naulittu yläpuolelle, jonka jälkeen helppo kääntyä menosuuntaan ja hanaa.  Siipi siis olikin kokoa 28, eikä 26.  Kantavuus selvästi parempi, kuin minun 27 Actionissa, eli vaakalennossa kone kierti 4800, kun taas omalla siivellä 5200.    Siiven nopeus tuntui hyvin tavanomaiselta. gepsiä ei ollut mukana. Trimmejä ei ollut.    Kääntyvyydestä sanoisin, että hyvää keskitasoa, eli ei yllä ihan parhaimpiin, mutta kuitenkin voidaan puhua hyvin kääntyvästä siivestä.  Kiihtyy myös pelkällä jarrulla kohti spiraalia, joka osoittaa, että siivessä on hyvä kääntymisominaisuus.  Aika monta siipeä olen lentänyt, jotka eivät ole kyenneet tuohon, vaikka hampaat irvessä vetää jarrua.   Voimakas kurvailu (räimintä) myös onnistui hyvin, joskin kovemmalla jarruvoimalla, kuin actionissa. Tässä kohtaa on mainittava, että siipi tunnisti ehkä normaalia herkemmin potkurin väännön, vaikka se Clementessä on tehoillakin melko olematonta, koska kurvailu vääntöä vastaan oli selvästi vaikeampaa. Action aika tunnoton tässä asiassa.    Tyhjäkäynnillä liiti selvästi paremmin, kuin Action.   Ryppyisestä kelistä huolimatta siipi oli rauhallisen tuntuinen, eikä ollut tarvetta ylimääräiseen kaitsemiseen.  Muotoaan ei muuttanut kertaakaan.    Laskussa jarrutehoja oli riittävästi, mutta ei kuitenkaan voi verrata Actionin supertehokkaisiin  jarruihin.   Kaikenkaikkiaan hyvin positiivinen kuva jäi siivestä.  Kaipaamaan jäin Nopeutta, trimmejä ja hiukan pienempää jarruvoimaa. Varmasti hyvä valinta ekasiiveksi.   
Arto
 

Pasi maakäsittelee omaa Siipeään
   

Janne oli myös tullut Nummijärvelle lentämään. Edellisestä lennosta tais olla liki puolivuotta käsivamman vuoksi. Hiukan oli kuulemma jännitystä tauon jälkeen.   Janne tässä kokeilee Walkerjettiä. Työntöä oli koneessa ihan hyvin.
   

Janne teki muuten harvinaisen näyttävän laskeutumisen yleisön sekaan.  Kone ei kuulemma sammunut eka yrityksellä ja huomio oli mennyt sitten siihen, jolloin ohjaus jäi vähemmälle ja seurauksena yleisön väistämisliikkeet. Kahden metrin päähän jäi minun pöydällä seisovasta moottorista.  Erittäin näyttävä lasku.