Etusivu    Ilmakuvat    Lentopäiväkirja 



LENTOPÄIVÄKIRJA

Tällä lennolla on otettu kuvia paljon enemmän kuin mitä tässä jutussa on esillä. Jos kaipaat kuvaa jostakin lentoreitin kohteesta niin voit kysellä kuvaa sähköpostilla.


Heinäkuu 2011

21-23.7 Viron kisareissu

 

Baltic Open paramotor Championships 2011 kilpailuihin Viron Viljandiin lähti Suomesta neljä paramotoristia puolustamaan maata vaikka vastassa oli ehkä koko Baltianmaiden kova kisakulttuuri.

Saavuimme Viljandiin keskiviikon ja torstain välisenä yönä ja majoituimme hotellin yhteydessä olevaan majataloon. Torstai-aamuna sitten reippaasti ylös ja tutustumaan kisapaikkaan. Ketään muita ei ollut vielä aamulla paikalla Viljandin lentokentän viereisellä nurmialueella. Ot Maaten kumppaneineen saapui pian laittamaan leiriä pystyyn seuraavana päivänä alkavaa kilpailua varten. Tuuli oli melko voimakasta ja puuskaista mutta kävimme silti Teron kanssa pienellä tutustumislennolla, Termoröykytyksestä paremmin pitävä Tero kävi ihan kaupungissa saakka. Aarno jätti röykkylennon väliin.


Tässä ollaan tutustumislennolla kisaa edeltävänä päivänä kisapaikan yllä. Tero lentää alareunassa, liput jo pystyssä pellonlaidalla, lämpötila oli 30 asteen paikkeilla joten potkurivirta teki hyvää hikisellä iholla.

 

 

Näin oli keli paahtavaa. Harvoin sitä tarkenee taivaalla ilman paitaa.

 

 

Sitten jo porukkaa paikalla ja radat valmiina koitokseen.

 

 

Teimme myös maisemalennon Viljandin keskustaan.

Melko laaja kaupunki tämä Viljandi.

 

Meidän majapaikka oli tuo punakattoinen talo piipusta oikealle yläviistoon.

 

 

 

 

Kirkkoja heti kaksin kappalein

 

 

Käväsin uimarannan tuntumassa. Ihan alas ei tohtinut mennä turbulenttisen paikan takia.

 

 

 

 

Taitaa olla joku kesäteatteri

 

Sitten ollaankin jo Perjantaiaamussa eli eka kilpailupäivä. Kello soi viideltä ja kuudelta alkoi kisa. Tero avaa pelin ensimmäisellä suorituksella Hidas /Nopea tehtävässä.

 

Linssihyeena saalistaa kun Tero starttaa eka tehtävälle.

 

Ei ihan putkeen mennyt kisojen avauslento. Tero sakkas siiven ennen hitaan osuuden ensimmäistä keppiä ja lento päättyi siihen. Vain potkurin kärjet sai kipiää viljapellosta joten vähällä päästiin.

 

Keppi taipuu

 

 

 

 

 

Tästä eteenpäin oli kilpailutoiminta niin hektistä että ei juuri kameraa ehtinyt kaivaa esille joten kilpailusuorituskuvia muista tehtävistä ei juurikaan ole. Tehtäviä haittasi lähes koko kilpailun ajan kova puuskainen tuuli.

Tässä tulokset eri tehtävistä:

Hidas/Nopea tehtävään oli yhdistetty myös tarkkuuslasku keilarata. Useimmilla jäi lasku vajaaksi kovan tuulen takia. Itsellä meni hyvin tuo hidas osuus mutta nopeassa siipi hiukan ruttas kun käytin virheellisesti täydellä nopeudella ohjaamiseen jarruja kärkiohjaimien sijasta. Kaikkiin keiloihin kuitenkin osuin ja tuloksena toiseksi paras suoritus.

 

Sitten potkittiin yhtä keppiä ja otettiin aikaa sekä mitattiin starttimatkaa. Sijoituin kolmanneksi.

 

Seuraavana oli vuorossa Economy tehtävä eli pilotti punnittiin ennen ja jälkeen tunnin lennon, jolloin saatiin selville kulutetun bensan määrä. Sijoituin tässä termotehtävässä toiseksi. Lennolla oli aikaa ottaa kuviakin

 

 

 

 

 

Siiven kuljetus ilmassa kovassa tuulessa. Tuuli oli liian kova vieden miestä joten leikki piti keskeyttää. Jotkut osas tämänkin lajin.

 

 

Parapallon poiminta pellosta ja kuljetus koriin sekä tarkkuuslasku. Osallistuin vain tarkkuuslaskuun koska katsoin puuskaisen tuulen liian vaaralliseksi pintalentoon. Tarkkuuslakukin meni 90 cm yli kuuden metrin mittausrajan.

 

Lauantai aamuna oli mielenkiintoinen Navigointitehtävä. 1,5 tunnin aikana piti käydä mahdollisimman monella rastilla ja tulla ajoissa takaisin. Tässä tehtävässä sorruin itse typerään virheeseen. Olin menossa alkuperäisen suunnitelman mukaan viimeiselle eli yhdeksännelle rastille kun moottori sammui täysin yllättäen. Kiskoin konetta käyntiin uudelleen hulluna ilmassa, mutta ei puhunut mitään joten tein pakkolaskun maantieltä lähtevälle peltotielle. Tututus oli ankara laskun jälkeen. Luulin että kone leikkas kiinni tai jotain, mutta maassa selvissyy jota en osannut edes ajatella eli tankki oli ihan kuiva. Normaalisti kun lähden 1,5 tunnin lennolle tankkaan suunnilleen reilu puolitankkia kuten nytkin, mutta tepposen tekikin kiire ja kova tuuli jotka pakottivat lentämään täydellä nopeudella eli trimmit auki ja spiidi pohjassa jolloin kulutus oli reilusti totuttua suurempi ja näin siinä sitten kävi tottumattomalle. No seuraavalla kerralla varmasti osaa tankata täyteen :) Tämä virhe saattoi pudottaa loppusijoitusta ehkä yhdellä pykälällä. Starttasin ekana matkaan.

 

 

Tässä sitten loppusijoitukset. Suomalaiset hienosti Itämeren maiden välisessä mittelössä Hopealle :) ja henkilökohtaiset sijoitukset kuudennesta alaspäin.

Saimme hyvää kokemusta tuulisesta kelistä ja eri tehtävistä. Tuloksissa näkyy selvästi Suomalaisen kisakulttuurin puute. Täällä ei kukaan harjoittele tehtäviä ja se näkyy suoraan tuloksissa.

 

Lauantain tehtävien jälkeen Kisat julistettiin päättyneeksi ja syönnin jälkeen alettiin täyttämään palkintopöytää. Niin paljon oli tavaraa että ei meinannut pöytä riittää.

 

 

Ott oli jakamassa palkintoja

 

 

Tässä sitten Baltic Open paramotor Championships 2011 kilpailun voittajakolmikko Korkeimmalla korokkeella odotetusti Raido Paimre. Toisena vasemmalla Ott Maaten ja kolmantena Sven Solovjov. Kaikki Virosta. Onnittelut voittajille.

 

 

Tässä kaikki yhdeksän kilpailuun osallistunutta. Markku tuli paikalle vasta loppuvaiheessa joten alkupään tehtävät jäi siten häneltä lentämättä.

 

 

Tässä koko organisaatio tumareineen ja mittamiehineen. Porukkaa olis saanut ola enemmänkin mutta hyvä näinkin. Suomen joukkueen puolesta suuret kiitokset järjestäjille, oli hienoa osallistua kisoihin.