Etusivu    Ilmakuvat    Lentopäiväkirja 



LENTOPÄIVÄKIRJA


Kesäkuu 2009

30.6 Käkisalmelta kohti Sortavalaa

 

Karjalan kannaksen matka jatkui ja seuraava isompi paikka olis Lahdenpohja josta reittimme kulki läpi. Pienissä toiveissa oli vielä päästä lentämään Sortavalassa.

Kurkijoki niminen karjalaiskylä osui reitille. Sopivasti kylän keskelle oli kasvanut korkea kumpare josta saatiin "ilmakuvia"

 

Kurkijoelta meinattiin lähteä pois lyhintä reittiä Lahdenpohjaan mutta eteen ilmestyi Siltatyömaa josta Sergei koitti päästä läpi totuttuun tapaan ihan vaan puhumalla,
mutta se ei tällä kertaa riittänyt täyttämään sillan päähän kaivettua monttua. Ei Sergeikään mikään Jumala ole joka siirtelee vuoria, Sergei on lentäjä. Jouduttiin sitten kiertämään muutama kymmenenkilometriä ylimääräistä huonoilla teillä.

 

Elisenvaaran kylässä hiukan nautittiin pientä retkileipää.

 

Lahdenpohja oli hyvin vaatimaton paikka jossa pysähdyttiin kahville ja matka sai jatkua kohti Sortavalaa.

 

Sortavalassa sitten kuluikin aikaa. Etsimme kuumeisesti starttipeltoa ja saimme kuulla että täällä olis oikein lentokenttäkin. No löysimme kentän ja portille saavuttuamme näimme kentältä Ison Antonovin vierestä laahustavan likaisissa armeijan kamppeissa olevan miesjoukon. Sergei uteli lentomahdollisuutta kentällä ja meidät ohjattiin Kenttäpäällikön puheille asiasta. Astuimme jonossa päällikön toimistoon ja Sergei alkoi selvittämään hommaa perusteellisesti suuren tammipöydän takana istuvalle Sotapäällikön
näköiselle herralle. Päällikkö soitti monta puhelua neuvottelun aikana mutta lopulta Petroskoin aluelennon henkilökuntaa ei saatu enää kiinni
joten lupa lennolle jäi saamatta. Seuraavana päivänä lento olis todennäköisesti onnistunut täällä Sortavalassa. Kenttäpäällikkö ei yksin uskaltanut antaa lupaa Suomalaisten lentoon, vaikka oli selkeästi puoltavalla kannalla itse. Kentällä on kuulemma laskuvarjohyppytoimintaa sekä suoritetaan palolentoja. Venäläinen palolento tarkoittaa että äijät hyppää koneesta sammuttamaan metsäpaloa.

Jälkeenpäin puhaltelimme, että tais olla onni matkassa kun emme rynnänneet suinpäin ilmaan jostain pellolta, vaan ajoimme Sortavalan kentälle.
Olis voinut tulla mutkia matkaan vielä näin kalkkiviivoilla.

 

Lähdimme vielä uudelleen Sortavalan keskustaan ajelemaan ja pitihän kirkosta saada edes maakuva.

 

Tässä ollaankin sitten jo Värtsilän raja-aseman maisemissa törsäämässä viimeisiä ruplia taskunpohjalta.

 

Ryhmäkuva otettiin Suomenpuolella kun rajan yli selvittiin kunnialla. Oli mahtava reissu taas. Reissusta jäi hyvä maku suuhun kaikin puolin. Suomalaiset Movapilotit tekivät jälleen ilmailun historiaa nousemalla koneillaan ensikertaa Venäjän ilmatilaan. Pietarin Trikemiehille kiitokset vastaanotosta ja erityiskiitokset meidän oppaalle Sergeille joka jaksoi meitä paimentaa herkeämättä. Mihinkäs enskesänä ?

 

Tässä koko reitti. Lentopaikat merkitty keltaisella.

Seuraavana päivänä Lappeenrannassa nukutun yön jälkeen lensimme vielä Imatralla