Etusivu Ilmakuvat Lentopäiväkirja
30.6 Käkisalmelta kohti Sortavalaa
Karjalan kannaksen matka jatkui ja seuraava isompi paikka olis Lahdenpohja josta reittimme kulki läpi. Pienissä toiveissa oli vielä päästä lentämään Sortavalassa.
Kurkijoki niminen karjalaiskylä osui reitille. Sopivasti kylän keskelle oli kasvanut korkea kumpare josta saatiin "ilmakuvia"
Kurkijoelta meinattiin lähteä pois
lyhintä reittiä Lahdenpohjaan mutta eteen ilmestyi Siltatyömaa
josta Sergei koitti päästä läpi totuttuun tapaan ihan vaan
puhumalla,
mutta se ei tällä kertaa riittänyt täyttämään sillan
päähän kaivettua monttua. Ei Sergeikään mikään Jumala ole
joka siirtelee vuoria, Sergei on lentäjä. Jouduttiin sitten
kiertämään muutama kymmenenkilometriä ylimääräistä
huonoilla teillä.
Elisenvaaran kylässä hiukan nautittiin pientä retkileipää.
Lahdenpohja oli hyvin vaatimaton paikka jossa pysähdyttiin kahville ja matka sai jatkua kohti Sortavalaa.
Sortavalassa sitten kuluikin aikaa.
Etsimme kuumeisesti starttipeltoa ja saimme kuulla että
täällä olis oikein lentokenttäkin. No löysimme kentän ja
portille saavuttuamme näimme kentältä Ison Antonovin vierestä
laahustavan likaisissa armeijan kamppeissa olevan miesjoukon.
Sergei uteli lentomahdollisuutta kentällä ja meidät ohjattiin
Kenttäpäällikön puheille asiasta. Astuimme jonossa
päällikön toimistoon ja Sergei alkoi selvittämään hommaa
perusteellisesti suuren tammipöydän takana istuvalle
Sotapäällikön
näköiselle herralle. Päällikkö soitti monta puhelua
neuvottelun aikana mutta lopulta Petroskoin aluelennon
henkilökuntaa ei saatu enää kiinni
joten lupa lennolle jäi saamatta. Seuraavana päivänä lento
olis todennäköisesti onnistunut täällä Sortavalassa.
Kenttäpäällikkö ei yksin uskaltanut antaa lupaa Suomalaisten
lentoon, vaikka oli selkeästi puoltavalla kannalla itse.
Kentällä on kuulemma laskuvarjohyppytoimintaa sekä suoritetaan
palolentoja. Venäläinen palolento tarkoittaa että äijät
hyppää koneesta sammuttamaan metsäpaloa.
Jälkeenpäin puhaltelimme, että tais
olla onni matkassa kun emme rynnänneet suinpäin ilmaan jostain
pellolta, vaan ajoimme Sortavalan kentälle.
Olis voinut tulla mutkia matkaan vielä näin kalkkiviivoilla.
Lähdimme vielä uudelleen Sortavalan keskustaan ajelemaan ja pitihän kirkosta saada edes maakuva.
Tässä ollaankin sitten jo Värtsilän raja-aseman maisemissa törsäämässä viimeisiä ruplia taskunpohjalta.
Ryhmäkuva otettiin Suomenpuolella kun rajan yli selvittiin kunnialla. Oli mahtava reissu taas. Reissusta jäi hyvä maku suuhun kaikin puolin. Suomalaiset Movapilotit tekivät jälleen ilmailun historiaa nousemalla koneillaan ensikertaa Venäjän ilmatilaan. Pietarin Trikemiehille kiitokset vastaanotosta ja erityiskiitokset meidän oppaalle Sergeille joka jaksoi meitä paimentaa herkeämättä. Mihinkäs enskesänä ?
Tässä koko reitti. Lentopaikat merkitty keltaisella.
Seuraavana päivänä Lappeenrannassa nukutun yön jälkeen lensimme vielä Imatralla