Etusivu Ilmakuvat Lentopäiväkirja
Lento 622 Tankapirtti. Last minute.
Elettiin Perjantaita 21. elokuuta 2009
kun meidän movaharrastajien yhteisellä postilistalla luki että
saapas nähdä, tehdäänkö huomenna suomalaista
paramoottorilennon historiaa?
mikäli aie toteutuu, saamme varmaankin kuulla siitä vielä
tällä foorumilla ;)
En tiennyt vielä tuolloin mistä on kysymys.
Seuraavana päivänä kyselin asiasta puhelimessa Aarnolta ja
sain vastaukseksi vain salamyhkäisyyttä ja jo silloin jostain
kummasta esiin
pulpahti ajatus ja kysyinkin samantien että vai yrittääkö
Kauhasen Tuomas nyt uutta matkalentoenkkaa? (suunnitelmissa ollut), joka on ollut minun nimissä vuodesta 2003
saakka. Edelleen vastaukseksi vain kakistelua puhelimessa. Nyt
olin jo melko varma että mistä on kysymys. Soitto Tuomaksen
kännykkään varmisti asian. Tuomas vastas ja taustalla kuului
kauhia moottorin pärinä. Hetkenpäästä tuli vielä tekstari
että "50km takana... :-D" Vai sillä
lailla virkoin itsekseni siinä samalla kun tein
räystäsremonttia ulkorakennukseen.
Pitihän se tämäkin päivä nähdä.
Jossain vaiheessa hiukan myöhemmin tsekkasin Lentosäästä että minkäslaiset virtaukset siellä on Tuomasta saattelemassa. Ihan makeelta näytti olosuhteet. Kurkistin sitten samalla sunnuntainkin sään ihan muutenvain että missävaiheessa tuulet alkaa kääntyy. Yllätys oli suuri kun nuolet näytti keskisuomesta lappiin saakka sojottavan edelleen pystysuorassa kartalla ja vielä koko päivän ja 1,5 kilsan korkeudella vielä aika reipastakin tuulta kohti pohjoista. Heti alkoi kumma kutina mahanpohjassa ja ajatukset sinkoilivat laidasta laitaan. Hitto soikoon, olisko se muka mahdollista? Ajatusta kirvoitti vielä lisää se että olis se aika paukku jos se onnistus. Tuomaksen mahdollinen uus matkaenkka rikottais heti seuraavana päivänä. Ajatus oli niin suolainen ja samalla niin makea että en voinut vastustaa kiusausta miettiä asiaa hiukan tarkemmin. Aloin heti punnitsemaan käytännön asioita ja lyömään realiteetteja kasaan. Tärkein oli kuitenkin kokolailla kunnossa eli tuo keli, ainoastaan pieni sadealue oli uhkana lounaasta sunnuntaiaamuksi mutta laskin että ehtisin ennen sitä karkuun.
Okei, lähdin kuitenkin siitä
ajatuksesta että keli natsaa hommaan. Mietin ja mietin mutta en
keksinyt mitään syytä että miksi ei. Seuraavaksi menin
talliin virittelemään kalustoa lähtökuntoon samalla pohtien
että mistä yrittäisin startata ilmaan raskaassa
polttoainelastissa ja kenet saisin kuskiksi. Mahdollisen sateen
ja ehkä ilmavirtaustenkin kannalta edullisempaa olis startata
ilmaan hiukan idempää. Mieleen putkahti Oikarin Esan
reviirillä Pylkönmäellä etelärinteessä oleva pelto joka
oikein hyvällä tuurilla olis vielä tänäkesänä
heinäpeltona viljan sijasta.
Soittelinkin sitten Esalle ja kerroin hurjasta suunnitelmastani.
Esa innostui heti asiasta ja piti myös tärkeimpänä pointtina
tätä nopeaa vastaiskua joka olisi onnistuessaan taatusti
melkoinen yllätys edellisen päivän
ennätysmiehelle. Esa lupasi myös lähteä kuskiksi reissulle.
Jipii ajattelin että kylläpäs natsaa, kaikki palikat tuntuu
loksahtelevan kohdilleen automaattisesti. Starttipeltokin
kuulemma hiljattain parturoitu heinästä.
Peruin Aarnolle tätä ennen sovitun Karijoen lentoreissun
verukkeella että on vähä muita hommia virittelyä lauantai-illaksi
:)
Tunnelma alkoi olla katossa kun lähdin huoltsikalta bensaa ja matkaeväitä hakemaan aamuksi valmiiksi. Illalla vielä gepsin ja ilmailuradion patterit kuntoon ja yöksi kännykkä lataukseen.
Kukaan muu kuin Esa ei tiennyt mitään tästä yllätysiskusta ja operaatio julistettiinkin heti salaiseksi. Emännällekin kerroin vain lähteväni matkalennolle Pylkönmäeltä ja Esa on kuskina.
Sunnuntaiaamu valkeni. Etelästä lähestyvä saderintama värjäsi lounaisen taivaanrannan tummansiniseksi. Kun starttasin pakun pihasta käyntiin niin pieniä vesipiskoja tuli jo tuulilasiin. Koillisessa kuitenkin näkyi sininen taivas joka lohdutti kummasti mieltä. Ainoa huoli oli kun puunlehtikään ei juuri värähtänyt, ei voinut kuin toivoa että tuuli alkaisi puhaltamaan auringon nousun myötä.
Perille Pylkönmäelle päästyäni tsekattiin heti starttimesta. Aivan sataprosenttinen starttipaikka tällaiselle yritykselle. Juuri sopiva alamäki etelään päin ja esteetön näkymä edessä. Mitenkä voi olla kaikki asiat kerralla näin kohdallaan ja vielä näin nopeassa aikataulussa. Ei voinut itsekään kuin ihmetellä. Vielä jos tuosta ilmaan päästään niin asiat on aika mukavassa mallissa.
Aamupuurot vielä nautittiin Esan kotona ennen starttiyritystä tuulen samalla pikuhiljaa viritessä. Pellolle takaisin tulessamme tuuli olikin jo kokolailla sopiva starttiin, tosin lisätuulikaan ei olis yhtään pahitteeksi kun kone painaa selässä n. 80 kg jolloin juokseminen ei oikein onnistu alussa.
Kaikki oli valmiina starttiin vähän
ennen kymmentä. Tuulipussi aika mukavassa asennossa (Kaikki pikkukuvat Esa Oikari)
Lentäjillä on aina ollut erityinen vetovoima. Ei meinaa ilimaan päästä ku roikkuvat lahkeessa kiinni vaikka kyllä hyvin tietävät että lentäminen se on silti parasta mitä voi tehdä housut jalassa :)
Vaikka on vielä lämmin niin silti kaikki päälle mitä omistaa ja loput tuulenpuolelle kainaloon, sillä kylmä kangistaa nopeasti.
Lento 622 valmiina lähtöön. Referenssit 50 litraa polttoainetta, lentoonlähtöpaino 170 kiloa, ylipainoa 50kg, kohde tuntematon.
Koneen esilämmitystä. Raskas kone lepäsi viimeiseen saakka pöydällä siipi valmiiksi kiinnitettynä.
Sitten otin taakan päättäväisesti
harteilleni ja Esa veti samalla pöydän alta pois.
Voimien ja taitojen äärimmäiseen koetukseen keskittyneenä
lukitsin katseen kaukana näkyvään harmaaseen latoon samalla
tunnustellen punosten vetovastusta jotta keskitys siipeen olis
täydellinen ja siipi nousis suorassa asennossa ylös. Sitten
vain viimeiset henkäykset ja päättäväisesti vetoa A-Liinoista
paikallaan seisten. Vastus ei tuntunut mitenkään pontevalta
liian heikon tuulen vuoksi joten pakko oli alkaa samalla
varovasti siirtelemään jalkoja eteenpäin jotta
siipi nousisi kunnolla ylös lentotilaan saakka. Siipi hiukan
kallistui ylösnousun aikana vasemmalle mutta sain kuitenkin
korjattua asennon aloittamalla varovaisen askelluksen vasemmalle.
Siipi tuli kuitenkin lentotilaan mutta pyrki jo samantien sitten
eteenpäin ja koska äijä ei jostainsyystä tajua liikkua
yhtänopiaa mukana niin
kantopunokset alkaakin löystymään ja siiven kantokyky samalla
heikkenee. Pyrin laahustamaan löystyvän siiven perässä
parhaan kykyni mukaan
ja sitten lopuksi kun ei ollut enää mitään muuta tehtävissä
niin syöksyin rinnettä alas kaasu pohjassa kuin muurinmurtaja
samalla epätoivoisesti jarruista tempaisten. Heittäytyessäni
hurjistuneen ratsuni satulaan penkki niiasi syvään ennenkuin
lähti kohoamaan takaisin ylöspäin.
Ilmassa oltiin vaikka startissa ei mitään huutelemisen varaa
ollutkaan, kehikko kävi lähellä peltoa.
Tasamaalta ei varmaankaan tällä tuulella olis lähtö
onnistunut.
Video startista
Näin lähti 50 litraa Shellin V-Poweria Mobilin liukasteella
terästettynä ilmojen teille savuamaan. Voitte kuvitella
fiilikset kun onnistuneen startin jälkeen jerrykannut kohoaa
taivaalle tasaiseen tahtiin, vetää totisemmankin miehen
suupielet virneeseen.
Voidaan sanoa että kokolailla puolet koko hommasta on tehty kun
on päästy ilmaan ja matkaan. Itse lentämisessähän ei
mitään hirmu erikoista ole, ainoastaan suunnistus ja
polttoaineen tankkaus lisätankeista moottorin omaan tankkiin on
ne tärkeimmät hoidettavat asiat. Lentokorkeus pitää myöskin
valita olosuhteiden mukaan.
Istumaan meno oli melko työlästä, mutta viimein sain hilattua itseni penkkiin kunnolla ja saatoin rentoutua. Kiertelin muutaman kiekan peltoalueen yllä korkeutta kelaen ennenkö otin suunnan kohti pohjoiskoillista.
Starttipaikka näkyy keskellä. Esa vaimoineen siellä vielä seuraa että kääntääköhän se pian pohjoista kohti. Starttipaikka oli tosiaan täydellinen.
Startin jälkeen tekstasin Aarnolle
että "startti pylköltä, nopeus 73km/h" Tämän
viestin jälkeen alkoi tieto lennosta leviämään kulovalkean
tavalla harrastajapiireissä ja näin eilinen ennätysmestari
Tuomaskin sai pian tiedon uudesta ja
odottamattomasta uhkasta.
Tässä mennään jo sitten Kivijärven maisemissa. Nopeutta mukavat 72,7 km / h ja korkeutta 1201 metriä. Ilma oli lisäksi aivan tasaista ja lämpöäkin piisas joten mikäs oli matkaa tehdessä.
Varusteina oli matkassa ilmailuradio,
korkeusmittari, GPS, pokkari ja kännykkä jossa myöskin GPS.
Muita varusteita litran tyhjä öljypullo kusemista varten
sekä eväinä kolme tuplapötköä, makkaravoileipä ja kaksi
grandi mehua. Näillä eväillä pitäis kaiken järjen mukaan
Lappiin päästä :)
Kumpupilviä alkoi ilmestymään matkan edetessä. Korkeutta piti pikkuhiljaa lisäillä jotta matkanteko sujuisi mukavasti tasaisessa kelissä termiikkien ja pilvien yläpuolella. Noin kahdessa kilsassa oli pilvien yläreuna parhaimmillaan.
Tässä ollaan jo sitten Oulujärven länsipuolella ja käännepiste kohti Sodankylää lähenee. Ohitin Oulun lähestymisalueen kuten gepsistä näkyy.
Mikähän laitos tuokin keskellä korpea ?
Oulun korkeudella alkoi pilvilautat häipymään ja maisema avautui kirkkaana eteen. Hienoa oli tehdä matkaa kohti tuntematonta. Jossain näillä seuduilla piti ekakertaa koittaa että onnistuuko se pulloon kuseminen ilmassa. Hankalaa se oli mutta viimein rakko tyhjeni ja mobil 1 pullo sai sisuksiinsa eläviä organismeja tuon synteettisen tilalle.
Kiiminkijoki. Aina kun kerkes muilta askareilta niin koitin lähetellä tekstareita Aarnolle ja kuskille matkan etenemisestä ja tunnelmista. Aarno sitten välitti lähes reaaliaikaista tietoa taivaalta lajitovereille postilistan välityksellä.
Iijoki Kipinän kylän kohdalla. Matkaa takana n. 300 km. Tässävaiheessa alkoi jo oma entinen matkaenkka 310 km lähestyä.
Simojärvi. Matkaa takana n. 400 km. Tuomaksen eilinen enkka 430 km alkaa olla vaakalaudalla. Tunnelma kohoaa pikkuhiljaa ja veri virtaa suonissa. Kohta menee liitämällä yli tuon 430 km vaikka kone sammuis.
Rovaniemi ohitettiin oikealta ja samalla tuli uusi Matkalennon Suomenennätys Jipiiiiii. Edellinenhän oli ollutkin jo luvattoman kauan vieraissa käsissä joten kasvojen menetys oli hyvin lähellä :)
Kitinen virtaa tässä Askan kylän kohdalla.
Sodankylä lähestyy. Otin yhteyttä kentällä oleviin purjelentäjiin ja kerroin mistä olen tulossa ja että uutta matkalentoennätystä pukkaa. Saman lorun oli kertonut Tuomas edellisenä päivänä kentällä olijoille kun lensi samasta kohtaa yli. Ajattelivat varmaan että hullua porukkaa nuo Varjoliitäjät.
Sodankylän kenttä. Meinasin laskeutua kentälle, mutta sinnillä päätin kurkistella vielä joenvarsimaisemia eteenpäin lentäen jos vaikka vielä näkyisi kelvollisia varalaskupaikkoja.
Komeeta seutua. Tie kohti Ivaloa jatkui Kitisen jokea myötäillen. Kelvollisia pikku peltoja näkyi aina jokunen tienvarrella matkan jatkuessa. Polttoainettakin oli vielä jäljellä reilusti ja keli oli suhtkoht tasaista joten etenin vajaan kilsan korkeudella ja n. 50 km/h nopeudella eteenpäin.
Melko toivotonta maastoa varjoliitäjän silmin katsottuna.
Näättekö jossain varalaskupaikan ? Tuonne nevaan kun vedät niin sinne saa siunata.
Sitten oltiinkin jo hiivitty Lokan ja Porttipahdan tekojärvien väliin. Tuomas oli laskeutunut eilen tuohon nuolen osoittamalle pellolle, miksi ??? ei aavistustakaan :) Ei olis kyllä tullut pieneen mieleenkään pudottaa tuohon :) pitkä heinäkin kuulemma.
Jokin turistirysä osui reitille.
Jatkoin matkaa vielä Tekojärviltä ja Tuomaksen laskupaikalta
eteenpäin 38 km koska pikku peltolänttejä oli kuitenkin
kokoajan liitoetäisyydellä tienvarrella. Kysyin hiukan aiemmin
Aarnolta tekstarilla Ivalon tornin jaksoa jos vaikka matka vielä
jatkuis. Toisaalta Ivalossa päin näkyi synkkä ja iso pilvi
roikkuvan alhaalla joten hirmu intoa ei ollut enää jatkaa
eteenpäin. Ei olis kivaa joutua sateeseen tai puuskaiseen keliin
korpi ja suomaisemissa.
Tämä Tankapirtti niminen paikka oli viimeinen pelto ennen
Saariselkää, edessäpäin ei näkynyt kuin metsää ja suota
joten laskupäätös oli helppo tehdä. Laskupaikka tuo keltainen
piste. Matkaa kertyi tarkasti suoraan mitattuna 622,766 kilometriä, aikaa kului 9
tuntia ja 23 minuuttia, polttoainetta kului n. 45 litraa ja jäi
jäljelle n. 5 litraa joka olisi piisannut Ivaloon saakka jos
peltoja olis piisannut ja tuo synkkä pilvi olis ollut poissa.
Hyvä näinkin ja onhan siinä taas jollekin urakkaa jos aikoo parantaa. Se on vaan niin että moni asia pitää loksahtaa kohdalleen yhtäaikaa jotta tällainen lento onnistuu ja asennekin pitää olla kunnossa, eikä velttoutta saa esiintyä.
Lasku pellolle onnistui hyvin. Tankapirtin isäntä ajeli hetkenkuluttua paikalle ihmettelemään kummajaista jota ei aiemmin ollut nähnyt.
Se on homma sitten purkissa ja ei tätä vielä itsekään usko että se on tehty. Hiukan paikat ja pää puuduksissa tepastelin pellolla kun kännykkä soi jatkuvasti onnittelupuheluja. Ei meinannut poromiehen kanssa keritä toimittelemaan ollenkaan.
Puutunut mutta onnellinen mies laskupaikalla
Muitakin poromiehiä soljui paikalle ihmettelemään muukalaista.
Porokin oli tullut ihmettelemään outoa kulkijaa. Esa oli tunnin jäljessä minua ja odottelin kyytiä pellolla. On siinä ollut Esallakin urakkaa kun tänne on posottanut.
Vaikka oli mukavaa niin toivottavasti ei kuitenkaan ihan heti tarvi lähtee uudelleen :)
Lentoreitti