Etusivu    Ilmakuvat     Omat kirjoitukset     Lehtijutut     CLEMENTE Paramoottorit



LENTOPÄIVÄKIRJA


 

Joulukuu 2008

Äijänneva Virrat 5.12. 2008

 

Siitä on kaks ja puoli kuukautta kun edellisen kerran olin ilmassa ja sehän oli siellä Ahvenanmaalla ja lentohan päättyi tuolloin pakkolaskuun konevaurion takia. Pari kuukautta meni tapellessa JPX moottorin valmistajan kanssa takuuasioista. Osat tuli viimein, mutta moottorikin kerkis jo vaihtumaan sillä aikaa toiseen merkkiin, eli Ciscomotorsin C-MAX koneeseen.


Vihdoin ja viimein pääsin kuitenkin ilmaan elämäni pisimmältä lentotauolta. Oikeasti montaa lentoa en ole menettänyt poikkeuksellisen huonon syksyn takia säiden suhteen.  Tälläkertaa mentiin Virtainmiesten reviirille Heikin opastuksella.  Äijännevalla Virtolaiset pörränneet ties jo kuinkapaljon ja nyt vasta me mentiin ekaakertaa.  Tosihyvä lentopaikka, mutta sijaitsee kokolailla "jumalan selän takana". No ei annettu sen häiritä, kun teemana oli ihan jotain muuta kuin maisemien ihailu.
 


Keli oli hiukan plussan puolella ja pilvet roikkuivat n. 50 metrin korkeudella. Startissa tuulta n.1 m/s.  


C-MAX 135 autosta pöydälle ja pallukka kovaksi ilman kaasuttimen kalvon painamista ja heti lähti käyntiin kun näytti starttinappia ja jäi myös käymään potematta bensapulaa kylmänä.  varmuudenvuoksi hiukan puristelin vielä pallukkaa käynnistyksen jälkeen.  Lämmityskäyttöä osakaasulla hiukan ja sitten marssittiin siivelle. Koneen alhaisen värinätason aistii jo selässä maakäytön aikana.  Vastaa kaasuun myös todella hyvin  


Startissa siipi hiukan kallistui vasemmalle, mutta pienen etenemissuunnan korjauksen avulla lähti nätisti ilmaan ja lähdössä tunsi selvästi, että ruutia löytyy koneesta todella runsaasti, eli nousin heti pinnoista todella jyrkästi ylös. kaasu piti melkein heti hellätä kun pilviraja tuli jo vastaan.  Äänimaailma melko miellyttävällä tasolla, eli ei niin korkea ääni kuin esim. simoninissa.  BM on vielä kuitenkin hiljaisempi, mutta tärisevämpi kuin tämä C-Max.  Valokuvauksessa tärinättömyyden huomas selkeimmin, eli ei ollut väliä millä kierroksilla otti kuvia. Simoninissa joutui aina säätämään kierrokset tärinättömälle tasolle ennen kuvien ottoa.  samoin oli hiukan myös BM koneessa. 


Kaasuun vastaaminen on todella hieno ominaisuus koneessa, eli tehoa tulee heti ilman minkäänlaista viivettä eikä vasta hetkenpäästä, kuten monissa koneissa. Kampeaminen samalla tasolla kuin simoninissa, eli ei aiheuta mitään haittaa. Lennon jälkeen  kokeiltiin vielä konetta maassa käyntiin ja lähti heti uudelleen käyntiin tyhjäkäynnillä kuten Simonini. 


Polttoainetta testilennolla tuntui vievän melko vähän sisäänajosäädöistä huolimatta. 
 


Olen ensimmäisten käyttökokemusten perusteella erittäin innoissani tästä uutukaisesta.  Mitään negatiivista en vielä ole havainnut koneessa.  Ei voi kuin toivoa, että tekniikka osoittautuu kestäväksi.  Tästä tulee todennäköisesti myyntimenestys.

 

Kovin on harmaa maisema tähän aikaan vuodesta ja matalan kelin takia ei kauemmaksi viitsinyt lähteä Äijännevalta 
 

 

Aarno ja Heikki siipimiehinä