Etusivu Ilmakuvat Omat kirjoitukset Lehtijutut CLEMENTE Paramoottorit
Joulukuu 2008
Äijänneva Virrat 5.12. 2008
Siitä on kaks ja puoli kuukautta kun edellisen kerran olin ilmassa ja sehän oli siellä Ahvenanmaalla ja lentohan päättyi tuolloin pakkolaskuun konevaurion takia. Pari kuukautta meni tapellessa JPX moottorin valmistajan kanssa takuuasioista. Osat tuli viimein, mutta moottorikin kerkis jo vaihtumaan sillä aikaa toiseen merkkiin, eli Ciscomotorsin C-MAX koneeseen.
Vihdoin ja viimein pääsin kuitenkin ilmaan elämäni
pisimmältä lentotauolta. Oikeasti montaa lentoa en ole
menettänyt poikkeuksellisen huonon syksyn takia säiden suhteen.
Tälläkertaa mentiin Virtainmiesten reviirille Heikin
opastuksella. Äijännevalla Virtolaiset pörränneet ties
jo kuinkapaljon ja nyt vasta me mentiin ekaakertaa.
Tosihyvä lentopaikka, mutta sijaitsee kokolailla "jumalan
selän takana". No ei annettu sen häiritä, kun teemana oli
ihan jotain muuta kuin maisemien ihailu.
Keli oli hiukan plussan puolella ja pilvet roikkuivat n. 50
metrin korkeudella. Startissa tuulta n.1 m/s.
C-MAX 135 autosta pöydälle ja pallukka kovaksi ilman
kaasuttimen kalvon painamista ja heti lähti käyntiin kun
näytti starttinappia ja jäi myös käymään potematta
bensapulaa kylmänä. varmuudenvuoksi hiukan puristelin
vielä pallukkaa käynnistyksen jälkeen.
Lämmityskäyttöä osakaasulla hiukan ja sitten marssittiin
siivelle. Koneen alhaisen värinätason aistii jo selässä
maakäytön aikana. Vastaa kaasuun myös todella hyvin
Startissa siipi hiukan kallistui vasemmalle, mutta pienen
etenemissuunnan korjauksen avulla lähti nätisti ilmaan ja
lähdössä tunsi selvästi, että ruutia löytyy koneesta
todella runsaasti, eli nousin heti pinnoista todella jyrkästi
ylös. kaasu piti melkein heti hellätä kun pilviraja tuli jo
vastaan. Äänimaailma melko miellyttävällä tasolla, eli
ei niin korkea ääni kuin esim. simoninissa. BM on vielä
kuitenkin hiljaisempi, mutta tärisevämpi kuin tämä C-Max.
Valokuvauksessa tärinättömyyden huomas selkeimmin, eli ei
ollut väliä millä kierroksilla otti kuvia. Simoninissa joutui
aina säätämään kierrokset tärinättömälle tasolle ennen
kuvien ottoa. samoin oli hiukan myös BM koneessa.
Kaasuun vastaaminen on todella hieno ominaisuus koneessa, eli
tehoa tulee heti ilman minkäänlaista viivettä eikä vasta
hetkenpäästä, kuten monissa koneissa. Kampeaminen samalla
tasolla kuin simoninissa, eli ei aiheuta mitään haittaa. Lennon
jälkeen kokeiltiin vielä konetta maassa käyntiin ja
lähti heti uudelleen käyntiin tyhjäkäynnillä kuten
Simonini.
Polttoainetta testilennolla tuntui vievän melko vähän
sisäänajosäädöistä huolimatta.
Olen ensimmäisten käyttökokemusten perusteella erittäin
innoissani tästä uutukaisesta. Mitään negatiivista
en vielä ole havainnut koneessa. Ei voi kuin toivoa, että
tekniikka osoittautuu kestäväksi. Tästä tulee
todennäköisesti myyntimenestys.
Kovin on harmaa maisema tähän aikaan
vuodesta ja matalan kelin takia ei kauemmaksi viitsinyt lähteä
Äijännevalta
Aarno ja Heikki siipimiehinä