www.paramotor.fi
9.6. 2007
Raportti viestilennon ensimmäiseltä
osuudelta Nurmijärvi - Somero.
Lentäjä: Arto Halttunen
Reitin pituus 64,5 km
Lentoaika 2 tuntia
Keskinopeus 33 km/h
Aloitustilaisuuden ja "esittelylentojen" jälkeen ilta kului yleisen seurustelun merkeissä vauhtifarmilla. Illalla vielä pähkäiltiin mahdollista viestikapulan liikkeellesaantia paikallisin voimin, mutta illalla ja seuraavana aamuna ei ollut lentäjiä lähdössä, joten sovittiin yhdessä Jukan ja Arskan kanssa, että aamulla lähden viemään kapulaa eteenpäin, kun kerran mahdollisuus siihen oli.
Aamulla kello herätti seitsemän aikoihin ja
oli tullut aika lähteä uudelleen yrittämään
viestikapulan liikkeelle saamista. Tällä kertaa tulessa oli esv:n
arto halttunen:) (kuva Aarno Isomäki)
Siirryimme vauhtifarmin starttipellolle
valmistelemaan starttia. Tuuli oli erittäin heikkoa, mutta
starttipaikalle sopivasta suunnasta. Tankki täyteen,
viestikapula ja GPS paikannin valjaisiin ja näin lähdettiin
tokastartilla ilmaan. Ehkä kasvillisuudessa kiinni ollut punos
pyöräytti siiven ekayrityksellä. Heti alussa tunsi kelin olevan erittäin miellyttävä
matkalentämiseen. aamukasteen tuoksu leijaili ilmassa, kun otin
korkeutta Nurmijärvellä.
Matka eteni melko hitaasti sivuvastaiseen
tuuleen. Lensin trimmit auki kokomatkan. Karkkilan keskusta
osui juuri reitille ajatellen Someron suuntaa.
Kirkko oli melkohyvin suojattu puilla
Karkkilan jälkeen matka jatkui kohti
Someroa. Polttoainettakin oli vielä paljon jäljellä ja keli
paras mahdollinen, niin mikäs tässä oli kapulaa kuljettaessa.
Edessä aikalailla metsäistä taipaletta, joten korkeutta piti
olla jonkinverran ajatellen pakkolaskutilannetta
moottorihäiriön sattuessa.
Ilmeisesti tämä kaveri on aikoinaan ostanut
mökin kirkasvetisen lammen rannalta, mutta sitten myöhemmin
suivaantunut mökkilammen umpeutumisesta ja päättänyt
asua rannassa keinolla millä hyvänsä.
Sitten alkoi jo Somerniemi lähestymään
Kirpputoritoiminta on vilkasta Somerniemellä
Somerniemen kirkko myös aikalailla naamioitu
Kirkko muuten erittäin kauniissa
ympäristössä
Somerniemellä pudotin jo alemmas ja samalla
alkoi se termiikkien aiheuttama renkutus. Polttoaine oli jo
lopuillaan, joten laskupeltoa sai alkaa jo tähyilemään.
Laskeuduin tuohon leveämmän ja kapeamman
vesistön yhtymäkohdalla olevalle rantapellolle ja näin oli
viestikapula kulkenut ensimmäisen etapin kohti määrämaalia.
Matkaa kertyi 64,5 km. ja lentoaika parisen tuntia. Tarkempi
lentodata näkyy sitten nettisivuilla kunhan saadaan tallennin
purettua.
Aarno Isomäen kertomaa lennosta:
Tuuliennuste oli huono. vastatuulta oli luvassa, mutta onneksi aika heikkoa.Lentosuunnitelmaksi aseteltiin "tankki tyhjäksi lännen suuntaan" Karkkilaa aprikoitiin etukäteen määränpääksi, mutta bensiini riitti lopulta Somerolle asti. Arto kertoi kelin olleen hyvä. Aivan tasaista yli puolen kilometrin korkeudella, jonne noustiin heti Hki/Vantaan TMA:n (lähestymisalue) alueelta päästyä.
Somerolla luovutimme viestikapulan Someron
Ilmailuyhdistyksen Kari Kuosalle ja Jaakko Okkerille. (kuva Aarno isomäki)
Tallentimet eivät sitten olleet kerinneet avajaisiin. ilmeisesti matkalla kuitenkin ovat jo. kylläkin pääkaupunkiseudulle, mutta jukka j lupasi postittaa someron suuntaan. onneksi juvankoskella oli itsellä aivan samanlainen laite, jota saatiin lainaksi ja jos nyt viikonloppuna somerolla viestiä jatketaan, tallennetaan data gps-paikantimilla, kunnes varsinaiset tallentimet ennättävät matkaan.