Etusivu     Lentopäiväkirja     Ilmakuvat     Omat kirjoitukset     Lehtijutut     CLEMENTE Paramoottorit

LENTOPÄIVÄKIRJA


2002

LENTOJÄTKÄ 2002

tapahtuma pidetään nyt sitte tänä vuonna Lappajärvellä Tarvolan kylässä. Käytiin tänään tutustumassa paikkaan Eeron ja Aarnon kanssa. Paikka on sanoisinko erinomainen kyseiseen tapahtumaan. Starttipellot on mukavasti rinteessä lähekkäin ja sopii ainakin tuulille kaakko - länsi. Tasokkaat majoitusmökit sijaitsevat paikan vieressä ja ovat edullisia. Mahdollisuus normaali saunatilojen lisäksi savusaunaan. Uintimahdollisuus järvessä ja kylpylä lähellä. Otin muutaman kuvan alueesta. Punaisella rajattu alue starttialue. Nyt kannattaa jokaisen kynnelle kykenevän osallistua tapahtumaan. Paikka on erinomainen.

Arto



LENTOJÄTKÄ 2002

September 01, 2002


Suunnistustehtävällä tapahtunut hässäkkä

ennen kilpailun alkua päätettiin kovan ylätuulen vuoksi jättää toinen kärnänsaaressa oleva rasti väliin ja hakea vain kivitipusta renkaat pois ja tulla sieltä suoraa esteradalle. Starttasin itse ensimmäisenä ja laskettelin trimmit päällä kivitippuun. Takasen näin seuraavan minua matkalla. Renkaan koukkaus golf harjoitteluradalta onnistui nappiin ja laitoin renkaan kaulaan kuten harjoituksissakin olin tehnyt. Pudottelin matalissa trimmeillä kohti esterataa ja pojat tulivat matkalla vastaan, morjestettiin komeesti kohdalla ja itselläni oli naama leveässä hymyssä, koska olihan rengas sentään kaulassa.
Tuuli oli aika ryppyisen tuntuista matalalla ja puikoissa piti roikkua lähes kokoajan. Noin puolessavälissä matkaa hyvä onni kääntyi ja samalla peli oli menetetty lopullisesti, eli suuremman röykyn kohdalla tartuin taas kapuloihin ja samalla kurkoitin katsomaan siipeä, jolloin silmien edessä vilahti jotain. Sitten tajusin, mitä oli tapahtunut, eli se kaulassa roikkuva rengas sai ilmaa alleen ja pyörähti päästä potkurivirran saattelemana taivaan tuuliin. Voitte varmaan kuvitella fiiliksiä siinä vaiheessa kun tajus mitä on tapahtunut. Monta kertaa piti yrittää kurkotella taaksepäin, jos se rengas sittenkin olis vielä jossakin kehikkoa vasten painautuneena, mutta paskat. Olin tässä vaiheessa jo nähnyt Takasen olevan peesissä korkeammalla ja tietysti rengas
Matkalla aprikoin, että mitähän nyt kannattais tässävaiheessa tehdä ja aikani mietittyäni ja kiroiltuani tilannetta tein kurssimuutoksen ja lähdin ihan piruuttaan hakemaan toista rengasta sieltä kaukaa kärnänsaaren rastipaikalta, vaikka tiesin ,että ei se enään taida paljoa pelastaa. Katsoin turhaksi yrittää lähteä etsimään pudonnutta rengasta sänkipellolta, koska sen löytäminen olis startteineen kestänyt ehkä paljon kauemmin kuin saaressa käynti. Rengas tarttui jalkaan ja jalan ja penkin väliin tiukasti.Sitten ei muutaku esteradalle. Esteradalla yksi virhe ja tikkataulu meni hyvin. Maaliinlasku n. 3metrin päähän. siinä se sitte oli. Jälkeenpäin sain kuulla, että Jarillakin oli meinannut rengas tippua samassa tilanteessa, mutta oli jäänyt kuitenkin kehikkoa vasten ja sai vielä sen pelastettua kuljettaen rengasta loppumatkan hampaitten välissä, ettei varmaan putoo. Jukka oli ollut viisaampi ja laittanut renkaan valjaisiin soljen taakse ja naps solki kiinni. Eerolla kävi vielä huonompi mäihä, eli rengas oli kuulemma tarttunu jalkaan, mutta sen jäkeen maa oli tullu vastaan turhan nopiaa ja kehikko oli painunu potkuriin ja homma selvä. Taas opimme asioita kantapään kautta, kuten aina eli kaula on ihan väärä paikka köykäsille renkaille ja kaasua pitää muistaa painaa vaikka rengas roikkuukin jalassa. Jokatapauksessa kiva reissu ja tätä täytyy saada lisää.

Arto