Etusivu Lentopäiväkirja Ilmakuvat Omat kirjoitukset Lehtijutut CLEMENTE Paramoottorit
2006 HUHTIKUU
12.4. 2006
KUVIA PERÄNTEELTÄ
Värikäs Clemente Team
Jari "pommittaa"
meidän kirkkoa. Tämä vielä kostetaan.
UP taittuu hyvin. Lensin myös
itse tällä Jarin UP:llä, mallia en muista, mutta Jari voi
lisätä. Yllättävän ketterä siipi käsitellä, vaikka oli
aika isokokoinen minun painolle. Käyttäytyi hyvin
johdonmukaisesti ja kantavuutta oli. Startissa ei juuri kerinny
jalkoja siirtää, kun oli ilmassa, no tuultakin oli kyllä
aikalailla tuolloin iltapäivällä. Hidaslennossa oli kyllä
tosi hidas. Lähes paikallaan leijui, kunnes laskeuduin
sakkaamalla siiven 10 sentin korkeudella. Hyvin rauhalliset
liikkeet, mutta kääntyi tosiaan hyvin. Spiraalin alkuun en
saanut siipeä kuitenkaan kiihdytettyä normaalivaakalennosta
ilman heiluria. Hidashan tämäkin tietysti oli.
Ähtäristä kun tultiin Peränteelle takaisin vastatuuleen niin
Jari oli pieni piste horisontissa, kun minä olin
perillä. On se Action vaan sairaan nopee. On se jännä
nähä, että milloin joku pyhkäsee Actionin ohi. Voi vielä
hetki mennä. Oliskohan se GT vielä nopeampi? Ahonen tässä starttaamassa Vesan
Revolutionilla.
Arska perrr... hyppäs kyytiin,
mutta Sairaantehokas Clemente pelasti tilanteen massiivisella
työntövoimalla.
Minä lensin myös tällä
uudella Paramanialla. Heti on kerrottava alkuunsa, että on joka
tavalla erilainen siipi kuin Action, eikä näitä ole syytä
edes vertailla toisiinsa. Kyseessä on perussiipi, joka
käyttäytyy myös senmukaan, eli todella rauhalliset liikkeet
ainakin tässä tyynessä kelissä. Kääntyy verkkaisesti, eli
ei ole tarkoitettu joutavanpäiväiseen kurvailuun.
Startissa oli kokolailla tyyntä, alkuveto hyvin kevyt
kynnykselle saakka. Paine A -hihnoissa alkoi tuntua vasta kun
lähti tehoilla juoksemaan. Ehkä hiukan siivellä oli taipumusta
jäädä taakse juoksun alkuvaiheessa, sama näkyi myös Ahosen
startista. Tuli kuitenkin lentotilaan A-työnnön jatkuessa.
Pitää muistaa, että oli tyyntä. Melko helposti lähti sitten
lentotilassa ilmaan, eli ei juoksuttanut tyynessäkään.Revolution
ei myöskään kiihtynyt spiraalin alkuun vaakalennosta voimakkaasti
ja pitkään jarrua annettaessa. Aika harva siipi muuten lähtee
kiihtymään kohti spiraalia pelkän jarrun vaikutuksesta.
Heilurista tietysti sitten helpommin. Kokeilin kaikki
trimmiasennot, menee muuten soljesta läpi se säätöliinan
neulos, eli trimmit menee täysille, jos painaa lukituskieltä
liian syvälle, eikä trimmejä saa senjälkeen enää pois
päältä lennon aikana, joten joutuu laskeutumaan trimmit
täysillä, kuten minulle kävi (jälkeenpäin mietin, että
olisko ne kuitenkin saanut vedettyä pois päältä, vaikka
neuloskohta lupsahti soljesta läpi) . Tämä asia kannattaa tutkia
kuntoon, ettei tule turhan vauhdikkaita laskuja. Trimmit kiinni
lenti todella hitaasti, eli hidaslento kisatehtävässä varmasti
vahvoilla. Ketteryys ja käsiteltävyys oli paras juuri tuossa tehtaan
trimmiliinojen neuloksen kohdalla. Tämä siipi sopii
rauhalliseen peruslentoon moottorilla, esim. ekaksi
opettelusiiveksi. Niin ja oli hiukan keskivertoa
nopeampi kuitenkin, ( nimikin jo velvoittaa) ainakin tuntui
siltä. Jos nyt halutaan verrata näitä samana päivänä
lennettyjä, eli Jarin UP:tä ja tätä, niin Revo oli nopeampi,
mutta UP oli huomattavasti ketterämpi.
Arto