Etusivu     Lentopäiväkirja     Ilmakuvat     Omat kirjoitukset     Lehtijutut     CLEMENTE Paramoottorit

 

LENTOPÄIVÄKIRJA


2006 JOULUKUU ­ SYYSKUU

 



29. 12. 2006

KOULUTUSTA

Perännejärvellä vietettiin tämänpäivän valoisat hetket.  Keli oli loistava mataliin hinauksiin ja homma sujui muutenkin hienosti tällä kahden taittopyörän systeemillä.   Lensin kotoa aamulla päivän valjettua koulutusjärvelle.  Tuulen suunnan vakiintumista piti odotella puolisen tuntia, ennenkö pääs starttaamaan. Aika voimakas Luoteen ja Lännen välinen tuuli kävi ylempänä, mutta yllätykseksi muodostui pintatuuli, joka kävi kokopäivän Etelän suunnalta. Aika harvinainen ilmiö muuten tuo, että vallitseva tuuli ei laskeudu kokopäivänä pintoihin. Mistähän tuokin johtuu ?  Tuulen suunta muuttui yli 90 astetta tuossa alle 50 metrin korkeudessa.
 

Homma pelas tähänmalliin, eli kun edellinen taaperti siiven kanssa starttipaikalle, niin seuraava oli jo ilmassa. Kaikki paikalla olleet 5 oppilasta pääsivät eroon matalista tänäpäivänä
 

Tällä systeemillä Aarno veteli äijiä, eli oppilas lentää edessä, kun hinaaja seuraa kelkalla kohti taittopyörää. Todella hyvä systeemi.
 

Kerhon uusi Gradient tositouhuissa.


20. 12. 2006

RAPORTTIA KYYJÄRVELTÄ

No niin,  Kyyjärven lentosessio ohi. Neljä äijää oli paikalla ja kahvien jälkeen pellolle. Kolmesta Actionista venyteltiin punokset ennen lentoja. Ahosen siivessä oli yksi C-linjan punos vaurioitunut joskus läheltä konnektoria ja tässä venytyksessä sitten pätkähti poikki. Langan pätkällä korjattiin tilapäisesti.  Sumu oli täälläkin riesana kaikenaikaa ja yli viidenkymmenen metrin ei ollut mitään asiaa, joten kylääkin piti koluta hiukan varoen laskupaikkojen mukaan. Pellolla räimimiseksi meni päivä jotakuinkin.   Kiitokset taas Reijolle Kyyjärven ilmatilan lainaamisesta.  

Reijo pitkästäaikaa juoksee ilmaan. Homma sujuu vanhasta muistista.
   

Sitten Ahonen starttaa ilmaan siivenkärki kurtussa.
   

Tässä näkyy, miten alhaalla sumu oli
   

Jari ja minä olimme jo kerran käyneet ilmassa
   

Sitten kyläkierrokselle toisella lennolla välikahvien jälkeen
   

Paletti suurimpana erottui maisemasta
   

Kirkon pongasin myös
   

Näin oli kuuraava keli, joten kauaa ei viitsinyt kuuraa kerätä varusteisiin.
   

Lopuksi kuva-arvoitus, että mikä on synnyttänyt noin erikoisen jäljen peltoon?
     

Etsiikö Jari jäljen aiheuttajaa siiven alta?
 

Arto      


19. 12. 2006

MYLLYMÄKI CITY

Lentoraporttia pukkaa täältä. Kolme tuntia tuhraantui tänään, siihen, että sai lentää reilut 15 minuuttia.  No ei se hyötysuhde ihan aina ole noin huono, Starttipaikan etsimiseksi meni homma. Luulis, että tiedettäs jo yhdeksän vuoden kokemuksella nämä Ähtärin "kentät", mutta ei näköjään. Vielä pitää tätäkin reenata lisää. Inhan Moksunniemen golfkenttä oli ahdas tälle tuulelle, vanha turvesuo oli mettittyny liikaa ja tuuli oli hiukan sivusta sarkoihin nähden, mutta sitte Itse kohteen, eli Myllymäen laitamilta löytyi hyvä starttipelto Luoteistuulelle.    Pakkasta oli reilut kymmenen astetta. Koska oli tuonkinverran kylmä, niin Aarnokin huomas ennen starttia, että kypärä puuttuu päästä ja eiku kone sammuksiin ja hakemaan autosta.  Sitten ilmaan ja kylää kiertämään ja zoomailemaan etsimen läpi.  

Arto  

Aarno siellä nousukiidossa aamuauringon kelmeässä kajossa.

Näin se on huomattava lähiö Myllymäki tässä Ähtärin Kaupungin laitamilla. Ennenvanhaan Ähtärin toiminta keskittyi tänne.
   

Paikallinen koulu/toimintakeskus

 


Myllymäen Rautatieasema, taitaa olla paremmin muussa käytössä nykyään.
 

"Huoltohalli" , mutta kiskot purettu


16. 9. 2006

ÄHTÄRI MEETING

Pellonlaitaan kokoonnuttiin puoli kuuden maissa Peränteellä. Sakari starttas ensimmäisenä taivaalle, kun me tehtiin vielä vähän remonttia Vesan koneeseen. Pääkatkaisin oli lakannut yhdistämästä ja sitä piti vähän säätää. Tuulenvire oli oikukas, joten kommelluksitta ei selvitty nytkään. Sakarin startin jälkeen tuuli alkoi kääntyä Pohjoisesta Länteen päin.   Seuraavaksi starttas Janne hiukan jo vinotuuleen, Paramania nousi vinosti ylös ja heilahti tämän jälkeen lentoasennossa voimakkaasti vastakkaiselle puolelle, jolloin jalat ei enää pysyny Jannella kovassa vauhdissa  ja kallistuksessa mukana ja seurauksena kaatuminen ja potkuri juuresta poikki.  Janne lähti kotia vaihtamaan ropellia ja starttas tämän jälkeen kotipellolta uudestaan. Janne nähtiin myöhemmin taivaalla maastapäin.    Seuraavaksi lievään sivutuuleen starttas vesa, joka kaatui myös, mutta selvis ilman aineellisia vahinkoja.   Vesa, minä ja Esa käännettiin siivet vastatuuleen, eli n. 90 astetta Sakarin starttisuunnasta poiketen.  Sitten kaikki pääsivät kunnialla ilmaan. Ähtärin keskustaa kohti lähdettiin painelee  

Vesa ja taustalla Vääräkosken patotyömaa
   

Yksi puuttui kuvasta, eli Janne, joka jo oli vääntämässä uutta halkoa kiinni.
 

Aika kivan kuvasarjan sain näpyteltyä Esasta ja Sakarista

 

Esa matalissa Kylänpäällä ja laskupaikasta ei tietoakaan.
   

Sakari taustalla Sairaala ja Ammatti-instituutti vasemmalla ylhäällä Ähtärin pahamaineiset vuokra kerrostalot.
 

Esa Lämpökeskuksen ja Yläasteen/lukion maisemissa
 

Sakari ja taustalla Ähtärinjärvi
 

Töysä oli seuraava matkalennon kohde.
Sitten Tuuri ja Keskinen,  jossa kävin matalissa hauskuuttamassa ihmisiä.
Tästä jatkettiin Sitten jo suorasuuntauksella Perännejärveä kohti, eli starttipaikalle takaisin, koska kylmyys alkoi vaivaamaan käsiä ja muutenkin oli jo hiukan vilpoinen olo. Taitaa olla talvi tulossa. Mukava oli taas lennellä porukalla. Paramaniat etenivät trimmit päällä hyvin samaa marssivauhtia. Revolution on karvanverran nopeampi trimmit auki, mutta niin vähän, että sen juuri ja juuri havaitsee. Trimmit kiinni Action lentää selvästi nopeammin. 
  Lennon jälkeen siirryttiin meille saunomaan.  Esalla tuli viinakiintiö täyteen keskenkaiken ja viimeinen lasi jäi juomatta. Vesa ties rajansa paremmin tälläkertaa.  

Arto 


 

12. 9. 2006

ITÄVALLAN POIKIEN PALLO MÄKIKYLÄLLÄ Gordon bennet race

 

   

Aarno kirjoitti>
Itävallan edustajan lentoreitti kulki juuri perännejärven yli. kaikki ähtäriläiset paramotoristit oli asemissa. janne mastolla moottoripyörällä, minä veneellä järvellä ja arto moottoroidulla varjoliitimellä ilmassa! ei oo vaikee arvata, kuka sai parhaat kuvat...
 

No niinhän siinä kävi, että takaa-ajo tuotti tulosta. Kotipihassa kun olin lähdössä tuulen hiukan tyynnyttyä pallonkuvauslennolle, niin rimpautin vielä Aarnolle, että tuleeko mukaan. Aarno kertoi, että pallo on muuttanut kulkusuunnan enemmän Pohjoiseen päin ja porhaltaa Ähtärinjärven pohjoispäästä ohi. Uskoin tämän ja lähdin Itä-Ähtäriin Jannen starttipaikoille. Jannen kanssa alettiin levittelee vehkeitä pellolle, kun taas kännykkä soi ja Isä kertoi, että pallo näkyy Perännejärven takana ja lipuu hiljalleen mieluummin etelämmäksi, kuin Pohjoiseen. Kirosin ja löin vehkeet autoon takasi ja tuhatta ja sataa Kohti Peränteen starttipeltoa. Pellolle kääntyessäni näin vilauksen kaukana horisontissa puitten välissä liukuvasta pallosta. Ajattelin, että turha toivo, on se niin kaukana ja vielä sivuvastaisen takana. Aarno soitti vielä, että tankki täyteen niin saat sen kyllä kiinni vielä .Näin tein ja starttasin nopeasti ilmaan ja hakemaan katsekontaktia palloon. Hetkenkuluttua näin kohteen kaukana Eteläisellä taivaalla.

Takaa-ajo alkoi usvaisessa ilmassa trimmit auki.


 
 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sitkeän takaa-ajon jälkeen saavutin pallon Mäkikylän paikkeilla ennen Pihlajavettä, joka näkyy taustalla. Pallon lentokorkeus vaihteli lennon aikana aikalailla. Kuvauskorkeus n. 600 m

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 



Tätä kuvaa ajattelin tarjota Iltasanomille. Aika rähjäinen kärry Itävallan joukkueella, kaikenlaista renttua ja purnukkaa roikkui korin ulkopuolella. Heiluttivat paramotoristille mennessään.

 

Janne seuras lentoa motskarilla, kuten kuvista näitte.     

Sain  myöhemmin Itävaltalaisten minusta ottamia kuvia.