2006 JOULUKUU SYYSKUU
29. 12. 2006
KOULUTUSTA
Perännejärvellä vietettiin tämänpäivän
valoisat hetket. Keli oli loistava mataliin hinauksiin ja
homma sujui muutenkin hienosti tällä kahden taittopyörän
systeemillä. Lensin
kotoa aamulla päivän valjettua koulutusjärvelle. Tuulen
suunnan vakiintumista piti odotella puolisen tuntia, ennenkö
pääs starttaamaan. Aika voimakas Luoteen ja Lännen välinen
tuuli kävi ylempänä, mutta yllätykseksi muodostui pintatuuli,
joka kävi kokopäivän Etelän suunnalta. Aika harvinainen
ilmiö muuten tuo, että vallitseva tuuli ei laskeudu
kokopäivänä pintoihin. Mistähän tuokin johtuu ? Tuulen
suunta muuttui yli 90 astetta tuossa alle 50 metrin korkeudessa.
Homma pelas tähänmalliin, eli kun edellinen
taaperti siiven kanssa starttipaikalle, niin seuraava oli jo
ilmassa. Kaikki paikalla olleet 5 oppilasta pääsivät eroon
matalista tänäpäivänä
Tällä systeemillä Aarno veteli äijiä, eli
oppilas lentää edessä, kun hinaaja seuraa kelkalla kohti
taittopyörää. Todella hyvä systeemi.
Kerhon uusi Gradient tositouhuissa.
20. 12. 2006
RAPORTTIA KYYJÄRVELTÄ
No niin, Kyyjärven lentosessio ohi.
Neljä äijää oli paikalla ja kahvien jälkeen pellolle.
Kolmesta Actionista venyteltiin punokset ennen lentoja. Ahosen
siivessä oli yksi C-linjan punos vaurioitunut joskus läheltä
konnektoria ja tässä venytyksessä sitten pätkähti poikki.
Langan pätkällä korjattiin tilapäisesti. Sumu oli
täälläkin riesana kaikenaikaa ja yli viidenkymmenen metrin ei
ollut mitään asiaa, joten kylääkin piti koluta hiukan varoen
laskupaikkojen mukaan. Pellolla räimimiseksi meni päivä
jotakuinkin. Kiitokset
taas Reijolle Kyyjärven ilmatilan lainaamisesta.
Reijo pitkästäaikaa juoksee ilmaan. Homma sujuu vanhasta
muistista.
Sitten Ahonen starttaa ilmaan siivenkärki
kurtussa.
Tässä näkyy, miten alhaalla sumu oli
Jari ja minä olimme jo kerran käyneet ilmassa
Sitten kyläkierrokselle toisella lennolla
välikahvien jälkeen
Paletti suurimpana erottui maisemasta
Kirkon pongasin myös
Näin oli kuuraava keli, joten kauaa ei
viitsinyt kuuraa kerätä varusteisiin.
Lopuksi kuva-arvoitus, että mikä on
synnyttänyt noin erikoisen jäljen peltoon?
Etsiikö Jari jäljen aiheuttajaa siiven alta?
Arto
19. 12. 2006
MYLLYMÄKI CITY
Lentoraporttia pukkaa täältä. Kolme tuntia tuhraantui tänään, siihen, että sai lentää reilut 15 minuuttia. No ei se hyötysuhde ihan aina ole noin huono, Starttipaikan etsimiseksi meni homma. Luulis, että tiedettäs jo yhdeksän vuoden kokemuksella nämä Ähtärin "kentät", mutta ei näköjään. Vielä pitää tätäkin reenata lisää. Inhan Moksunniemen golfkenttä oli ahdas tälle tuulelle, vanha turvesuo oli mettittyny liikaa ja tuuli oli hiukan sivusta sarkoihin nähden, mutta sitte Itse kohteen, eli Myllymäen laitamilta löytyi hyvä starttipelto Luoteistuulelle. Pakkasta oli reilut kymmenen astetta. Koska oli tuonkinverran kylmä, niin Aarnokin huomas ennen starttia, että kypärä puuttuu päästä ja eiku kone sammuksiin ja hakemaan autosta. Sitten ilmaan ja kylää kiertämään ja zoomailemaan etsimen läpi.
Arto
Aarno siellä nousukiidossa aamuauringon
kelmeässä kajossa.
Näin se on huomattava lähiö Myllymäki
tässä Ähtärin Kaupungin laitamilla. Ennenvanhaan Ähtärin
toiminta keskittyi tänne.
Paikallinen koulu/toimintakeskus
Myllymäen Rautatieasema, taitaa olla paremmin
muussa käytössä nykyään.
"Huoltohalli" , mutta kiskot purettu
16. 9. 2006
ÄHTÄRI MEETING
Pellonlaitaan kokoonnuttiin puoli kuuden maissa Peränteellä. Sakari starttas ensimmäisenä taivaalle, kun me tehtiin vielä vähän remonttia Vesan koneeseen. Pääkatkaisin oli lakannut yhdistämästä ja sitä piti vähän säätää. Tuulenvire oli oikukas, joten kommelluksitta ei selvitty nytkään. Sakarin startin jälkeen tuuli alkoi kääntyä Pohjoisesta Länteen päin. Seuraavaksi starttas Janne hiukan jo vinotuuleen, Paramania nousi vinosti ylös ja heilahti tämän jälkeen lentoasennossa voimakkaasti vastakkaiselle puolelle, jolloin jalat ei enää pysyny Jannella kovassa vauhdissa ja kallistuksessa mukana ja seurauksena kaatuminen ja potkuri juuresta poikki. Janne lähti kotia vaihtamaan ropellia ja starttas tämän jälkeen kotipellolta uudestaan. Janne nähtiin myöhemmin taivaalla maastapäin. Seuraavaksi lievään sivutuuleen starttas vesa, joka kaatui myös, mutta selvis ilman aineellisia vahinkoja. Vesa, minä ja Esa käännettiin siivet vastatuuleen, eli n. 90 astetta Sakarin starttisuunnasta poiketen. Sitten kaikki pääsivät kunnialla ilmaan. Ähtärin keskustaa kohti lähdettiin painelee
Vesa ja taustalla Vääräkosken patotyömaa
Yksi puuttui kuvasta, eli Janne, joka jo oli
vääntämässä uutta halkoa kiinni.
Aika kivan kuvasarjan sain näpyteltyä Esasta
ja Sakarista
Esa matalissa Kylänpäällä ja laskupaikasta
ei tietoakaan.
Sakari taustalla Sairaala ja Ammatti-instituutti
vasemmalla ylhäällä Ähtärin pahamaineiset vuokra kerrostalot.
Esa Lämpökeskuksen ja Yläasteen/lukion
maisemissa
Sakari ja taustalla Ähtärinjärvi
Töysä oli seuraava matkalennon kohde.
Sitten Tuuri ja Keskinen, jossa kävin matalissa
hauskuuttamassa ihmisiä.
Tästä jatkettiin Sitten jo suorasuuntauksella Perännejärveä
kohti, eli starttipaikalle takaisin, koska kylmyys alkoi
vaivaamaan käsiä ja muutenkin oli jo hiukan vilpoinen olo.
Taitaa olla talvi tulossa. Mukava oli taas lennellä porukalla.
Paramaniat etenivät trimmit päällä hyvin samaa marssivauhtia.
Revolution on karvanverran nopeampi trimmit auki, mutta niin
vähän, että sen juuri ja juuri havaitsee. Trimmit kiinni
Action lentää selvästi nopeammin.
Lennon jälkeen siirryttiin meille
saunomaan. Esalla tuli viinakiintiö täyteen
keskenkaiken ja viimeinen lasi jäi juomatta. Vesa ties rajansa
paremmin tälläkertaa.
Arto
12. 9. 2006
ITÄVALLAN POIKIEN PALLO MÄKIKYLÄLLÄ Gordon bennet race
Aarno kirjoitti>
Itävallan edustajan lentoreitti kulki juuri perännejärven yli. kaikki ähtäriläiset paramotoristit oli asemissa. janne mastolla moottoripyörällä, minä veneellä järvellä ja arto moottoroidulla varjoliitimellä ilmassa! ei oo vaikee arvata, kuka sai parhaat kuvat...No niinhän siinä kävi, että takaa-ajo tuotti tulosta. Kotipihassa kun olin lähdössä tuulen hiukan tyynnyttyä pallonkuvauslennolle, niin rimpautin vielä Aarnolle, että tuleeko mukaan. Aarno kertoi, että pallo on muuttanut kulkusuunnan enemmän Pohjoiseen päin ja porhaltaa Ähtärinjärven pohjoispäästä ohi. Uskoin tämän ja lähdin Itä-Ähtäriin Jannen starttipaikoille. Jannen kanssa alettiin levittelee vehkeitä pellolle, kun taas kännykkä soi ja Isä kertoi, että pallo näkyy Perännejärven takana ja lipuu hiljalleen mieluummin etelämmäksi, kuin Pohjoiseen. Kirosin ja löin vehkeet autoon takasi ja tuhatta ja sataa Kohti Peränteen starttipeltoa. Pellolle kääntyessäni näin vilauksen kaukana horisontissa puitten välissä liukuvasta pallosta. Ajattelin, että turha toivo, on se niin kaukana ja vielä sivuvastaisen takana. Aarno soitti vielä, että tankki täyteen niin saat sen kyllä kiinni vielä .Näin tein ja starttasin nopeasti ilmaan ja hakemaan katsekontaktia palloon. Hetkenkuluttua näin kohteen kaukana Eteläisellä taivaalla.
Takaa-ajo alkoi usvaisessa ilmassa trimmit auki.
.
Sitkeän takaa-ajon jälkeen saavutin pallon Mäkikylän paikkeilla ennen Pihlajavettä, joka näkyy taustalla. Pallon lentokorkeus vaihteli lennon aikana aikalailla. Kuvauskorkeus n. 600 m
Tätä kuvaa ajattelin tarjota Iltasanomille. Aika rähjäinen kärry Itävallan joukkueella, kaikenlaista renttua ja purnukkaa roikkui korin ulkopuolella. Heiluttivat paramotoristille mennessään.
Janne seuras lentoa motskarilla, kuten kuvista näitte.
Sain myöhemmin Itävaltalaisten minusta ottamia kuvia.