2005 KESÄKUU
VISUVESI
20. 6. 2005
17. 6. 2005
POHJANMAALLA
Jalasjärven starttipaikalta.
Pilvi tuli vartin päästä päälle ja keli muuttui häjyksi.
Kauhajoen Aronkylän Esso
Kauhajoen keskustan maisemaa
Kerhomme maineikas
riippuliitäjä Timo Mäempää asuu tuossa maston takana
kuusipuskan keskellä (vähä kattoa näkyy). Vaikka kello oli jo
yli yksitoista illalla, niin Timppa siellä lapsineen huitoi
pihassa. Kävin vähän matalissa talon päällä kurvailemassa.
12. 6. 2005
NÄRPIÖ
Kävin lennolla Närpiön keskustassa Lauantai iltana työreissun yhteydessä. Suunnittelin starttia jo kuuden aikaa, mutta tuuli yltyikin juuri ennen lentoa, joten en sitten noussut ilmaan. Koko illan tuuli peuhasi voimalla, mutta kymmenen maissa tuuli tyyntyi maan pinnalla ja puiden korkeudella starttikelpoiseksi joten päätin kävästä katsomassa Närpiön keskustaa ja samalla kuvata kirkkoa ja toisaalta olishan se hullua raahata vehkeitä mukana, jos ei lennä. Starttasin urheilukentän tartanilta vinottain kenttään nähden. Starttipaikka oli aika vaativa, koska heti kentän päässä valopylväitä, moukaririnki ja lipputankoja, sekä heti perään poikittainen sähkölinja. Heikkotehoisella moottorilla ei tulis mieleenkään startata tuolta paikalta. Tiesin, että Clemente nousee, kuin katapultti ylös ja näin kentän puolivälissä oltiinkin jo sitten kaikkien esteitten yläpuolella ja saattoi kaartaa myötätuuleen. Heti kaarrossa tuntui ilma möykkyiseltä. Otin korkeutta kentän vieressä ja haistelin samalla keliä. Noin 150 metrissä käänsin taas myötäseen samalla korkeutta kelaen, pois maaston turbulenssin vaikutuksesta. Ajauduin hetkessä kauaksi urheilukentältä rykivässä ilmanalassa. Käänsin takaisin kentällepäin vastaseen ja kuinka ollakaan edes paramania ei edennyt yhtään. Ilma oli erittäin möykkyistä, joten valokuvaamisen sai heti unohtaa. Siipi ryki ikävästi kokoajan. Aloin pudottaa korkeutta, jotta olis lähtenyt etenemään. Noin sadassa metrissä alkoi hiljalleen valumaan kohti kenttää. Vieressä oli pelto kokoajan hätälaskua varten. Keikutin kuitenkin itseni takaisin urheilukentälle ja laskufinaalikin oli aika kiemurainen. Uskomattoman alhaalla oli kovan tuulen alue, mutta kuitenkin niin korkealla, että puista sitä ei voinut havaita. Lehtipuutkin vain välillä siellä täällä heiluivat. Tällainen kuvaton lento tälläkertaa.
Arto
Aarno Pakarinjoen sillalla
Alastaipaleella
11. 6. 2005
ERÄÄNÄ KESÄKUISENA PÄIVÃNÄ
Arto
9. 6. 2005
KORKEAN PAIKAN LEIRILLÄ
Tämä korkeuslento on tosiaan
jäänyt viimeaikoina hiukan taka-alalle ja Mikan enkka on ollut
voimassa miltei luvattoman kauan. Nyt sitä sitten koitettiin
rikkoo. Startti kokolailla tyyneen tankki täynnä. Tässä näkyy kellonaika, korkeus maasta ja nousunopeus,
tässä vielä köröteltiin alussa puolella kaasulla.
Tonnissa mentiin näin.
Seuratkaa kelloa
Kaks tonnia ja 14 minuuttia
Kolme tonnia ja 26 minuuttia
Vähän ennen tätä kuvaa
säikähdin oikein kunnolla, kun huomasin yhtäkkiä edessäni
ilmassa roikkuvan merkkipoijun, jonka päässä roikkui
huonoon kuntoon auringon paisteessa mennyt merkkilippu, josta
enää vaivoin saattoi lukea, että "MIKA 4040
metriä 2003" Tartuin poijusta kiinni ja otin
sen hinaukseen kohti uusia korkeuksia. Nousua neljässä
tonnissa 1,2 m/s.
4101 m ja aikaa 47 minuuttia,
metriä näkyy nousevan vielä
Siinä se sitten on uusi
Suomenennätys korkeudessa paramoottorilla, eli 4108
metriä. Korkeutta olis tehojen puolesta tullut vaikka
kuinka vielä, mutta hapen takia en uskaltanut mennä ylemmäs. Ilma
oli selvästi jo ohuempaa ja henkeä sai välillä haukkoa
ylimääräisiä vetoja. Kolmessa kilsassa tuntui pahimmalta ja
ajattelin, että ei taida tulla mitään hommasta, mutta sitten
alkoi taas sujumaan. Kylmyys ei kerinnyt vielä vaivaamaan,
vaikka neljässä kilsassa oli kymmenen pakkasastetta. Laskussa
jouduin vielä käynnistämään välillä koneen ja jarruttamaan
laskeutumista, koska oikeassa korvassa tuntui kipua ja se
alkoi rutisee. Maassa korva oli lukossa ja on vielä
tätäkin kirjoitettaessa hiukan tukossa. Paineen vaihtelustahan
tuo johtuu. Seosta joutui hiukan laihentamaan
nousussa kolmentonnin jälkeen. Puolitoista tuntia meni, kun
kävi reilussa neljässä tonnissa. Heitäppäs
Poikkis se Mikan nimi romukoppaan sieltä rankinglistan
korkeusennätys sarakkeesta ja laita sinne tämä komiampi lukema.
heh.. heh
Schwach Mika Lentokork... 4040 metriä 2003 Arto Halttunen Lentomatka 310 Km 2003 Arto Halttunen Lentoaika.... 298 minuuttia 2003
6. 6. 2005
YLISTARO JA KAUHAVA
Muutama kuva viime torstailta:
Näin se on alussa raskasta
Ei sais työntää liian eteen A-liinoja
Iisi ..iisi näyttää Aarno
Jätkät kyttää tuulta
Ylistaron maamerkki
Kauhavan torni (heikko kuva, valon puutetta)