STARTTI
Paramoottoristartin onnistumiseen vaikuttaa monta tekijää.
Siipi pitää asetella symmetrisesti vastatuuleen ja punokset on
oltava selvillä. Starttisuunta katsotaan siiven keskeltä takaa,
painamalla mieleen kohtisuoraan edessä oleva kiintopiste
horisontista (puu, rakennus, pensas ym.), jota kohti sitten
startissa lähdetään juoksemaan siiven keskilinjalta. Tämän
jälkeen moottori lämmitetään selässä ja testataan
kierrosten otto. Sitten siirrytään tarkasti siiven viereen
keskilinjalle. Kun on valmista tarkistetaan vielä tuulen suunta
ja lähdetään liikkeelle moottori tyhjäkäynnillä. Tyynessä
otetaan alkuvauhtia lähempää siipeä ja tuulessa lähdetään
liikkeelle vain hiukan löysillä punoksilla ja eteenpäin
nojaten, koska siipi nousee ylös tuulen ja lentäjän painon
avulla Tyynessä taas tuo tuuli on korvattava jatkuvalla
määrätietoisella etenemisellä ja hiukan voi myös auttaa potkurivirralla. Yleensä kädet pidetään
mahdollisimman suorina takana alkuvedossa, koska tällöin kaikki
kantohihnat kiristyvät alkuvedossa suoriksi ja näin siipi saa
heti alussa oikean muodon. Jos käsiä pidetään liian koukussa
ja edessä alkuvedon aikana, niin moni siipi taittaa etureunan,
koska tällöin vedetään vain Aliinoista ja siipi nousee
etureuna taittuneena huonosti ja täyttyy hitaasti ja voi jopa
kiepsahtaa kokonaan alas.
Siipi on nyt alkuvedossa muodossaan takana ja alkaa nousemaan
ylös juoksun ja tuulen avulla, sekä suorilla käsillä
tapahtuvan Aliinoista eteenpäin työnnön vaikutuksesta.
Tärkeää on etenkin tyynessä, että kokoajan liikutaan
eteenpäin mahdollisimman tehokkaasti. Jos siipi pyrkii
kallistumaan sivulle päällenousun aikana, niin korjataan
juoksusuuntaa sinne kallistuksen suuntaan, jolloin siipi yleensä
palaa suoraan lentoasentoon. Kun siipi on noussut lähelle
lentotilaa ja on vaakasuorassa asennossa, painetaan kaasu pohjaan,
samalla jatkaen käsillä Aliinoista eteenpäin työntöä.
Moottorin työnnön avulla
on tästä eteenpäin helpompi juosta ja samalla aletaan saadaa
siipeen lisää ilmanopeutta.
Tärkeää on, että kaasua ei anneta ennenkuin siipi on saatu
mahdollisen sivulle kallistumisen jälkeen rauhoitettua
vaakasuoraan asentoon.
Aliinoista työntö on
lopetettava heti, kun siipi on tullut lentotilaan ja sen huomaa
siitä, kun eteenpäin aletaan päästä helpommin ja samalla
työntöpaine A liinoista häviää, samalla siipi on jo
jarruilla ohjattavissa. Kaasu pohjassa juostaan niin kauan,
kunnes siipi nostaa Pilotin ilmaan. Vaikka tuntuu, että siipi jo
keventää juoksua ja alkaa kantamaan, mutta ei nosta vielä
ilmaan, niin kyytiin ei saa hypätä, vaan tosiaankin juostaan
loppuun saakka, kunnes siipi nostaa reilusti ilmaan. Joskus
tyynessä, tai jopa lievässä takatuulessa voi tuntua, että
juoksuvauhti ei oikein meinaa riittää, niin nykäisy jarruista
auttaa usein pilotin ilmaan. On kuitenkin oltava valmiina
juoksemaan uudelleen, ellei moottorin työntö ja siiven
ilmanopeus riitä ilmassa pysymiseen, vaan alas tullaan uudelleen.
Vieläkin kannattaa jatkaa juoksua mikäli mahdollista. Kannattaa
kuitenkin keskeyttää juoksu, ennenkuin jalat pettävät
väsymisen johdosta alta.
Suuri moottorin
työntövoima ja hyvä siiven nostovoima auttavat startissa eniten. Etenkin tyynellä ja
lähes tyynellä kelillä näistä on suuri apu eli heti
kun siipi jää alkukiihdytyksessä hiukan lentäjän
taakse niin siiven kohtauskulma kasvaa ja siihen vähän jarrua niin ollaan jo ilmassa. Suuri tyntövoima
pitää tätä kohtauskulmaa yllä ja pitää samalla pilotin ilmassa. Heikolla moottorilla ja huonosti nostavalla siivellä joudutaan juoksemaan huomattavasti kovempaa ja pidempään.
Teksti Arto
Halttunen