Etusivu Lentopäiväkirja Ilmakuvat
Hienoimmat lentoni
Merenkurkun ylitys v. 2002
Muutama kuva reissulta
Retkikunta lähdössä
merenylitysreissuun. Vasemmalta Sakari Puttonen, Nora Niemispelto
ja Mika Schwash.
Kuva. Aarno Isomäki
Tässä ollaan Uumajan
satamassa valmistelemassa lähtöä. Halttusen Yrjön "pelastusvene"
laiturissa valmiina. Meillä oli kaksi tällaista suurta
merikelpoista venettä varmistamassa turvallisuuden. Seurasimme
veneitä koko matkan ja radioyhteyskin oli venemiehistöön.
Turvajärjestelyjen perusteellisuutta kuvaa hyvin kaksi venettä,
eli jos toiseen tulee tekninen vika niin lento ei keskeydy
sentakia. Kävimme myös Uumajan tornissa sopimassa lennon
suorituksesta. Lupa saatiin vaikka tuolloin oli kuulemma koko
moottoroitu varjoliito kielletty Ruotsissa.
Kuva. Aarno Isomäki
Öljynsuodattimet piti vaihtaa toiseen veneeseen vielä ennen lähtöä. Kuva. Aarno Isomäki
Dramatiikkaa ei puuttunut tältäkään reissulta. Teimme edellisenä päivänä harjoituslennon jolla Aarnon kone alkoi piiputtelemaan ja syyksi paljastui tukkeutunut kaasarin nukkasihti. Harjoituslento oli todella hyödyllinen, sillä merenylityslento olis tämän takia todennäköisesti päättynyt Aarnon osalta mereen.
Startit sujui sitten
seuraavana päivänä kaikilta hienosti ja matka saattoi alkaa.
Näkymä alkumatkasta Tafteåsta merellepäin.
Kuva. Aarno Isomäki
Holmön saari ja liitäjät Kuva. Aarno Isomäki
Holmön eteläkärki Kuva. Aarno Isomäki
pelastusveneet näkyy oikealla. Matkaa tehdään n. kilometrin korkeudella.
Melko huiman näköistä touhua sanoisin. Alla vain meri ja maata ei näy menosuunnassa.
Eteenpäin kun aikamme liidetään niin jo alkaa Suomi näkymään. Näillä vaiheilla taas pulssi nousi kaikilla, kun Mikan ääni "hei jätkät perkele" kuului radiosta. Mika huomas, että varapolttoainesäiliön hana oli auennut raolleen startissa ja polttoainetta oli valunut huohotinventtiilin kautta taivaan tuuliin monta litraa. Radiokeskustelua asiasta käytiin melko pitkään ja pähkäiltiin bensan riittävyyttä. Pohdinnan ja pikaisten laskelmien jälkeen tultiin siihen tulokseen, että todennäköisesti bensa riittää ainakin Raippaluotoon asti, mutta päätös matkan jatkamisesta jätettiin Mikalle. Mika pelimiehenä päätti jatkaa matkaa silläkin uhalla, että polttoaine ei riittäisikään perille asti. Olimmehan kuitenkin varautuneet mereenlaskeutumiseen joka tapauksessa. Kuva. Aarno Isomäki
Utgrynnan majakkasaari keskellä merenkurkkua. Pelastusveneet menossa saaren takana. Tuohon saarelle ehkä olis voinut laskeutua tekniikan pettäessä.
Kuva. Aarno Isomäki
"Maata näkyvissä" kuului radiosta. Raippaluoto näkyi kuitenkin jo kauas, mutta lähestyi tuskastuttavan hitaasti. Tässä vaiheessa Mika varmaan jo kurkisteli tankin pohjia, että kuinka käy. Kuva. Aarno Isomäki
Nyt ollaan jo voiton
puolella kun Raippaluoto alla ja Mika varmasti erityisen
huojentunut. Raippaluodon silta pitäisi vielä ylittää.
Kuva. Aarno Isomäki
Jungsundin laskupaikka jo näkyvissä ja kohta liitoetäisyydellä. Kuva. Aarno Isomäki
Me teimme sen. Historiallinen ja hyvin suunniteltu lento takana. Vapisimme kaikki silminnähden kylmyydestä ja jännityksen laukeamisesta laskeutumisen jälkeen. Kaikki sujui jotakuinkin suunnitelmien mukaan ja tätä reissua on varmasti mukava vanhana keinutuolissa muistella.
Kiitokset kaikille reissussa mukana olleille ja reissun suunnitteluun osallistuneille.