Etusivu  Lentopäiväkirja   Ilmakuvat 

Hienoimmat lentoni

 

Merenkurkun ylitys v. 2002

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Muutama kuva reissulta

Retkikunta lähdössä merenylitysreissuun. Vasemmalta Sakari Puttonen, Nora Niemispelto ja Mika Schwash.
Kuva. Aarno Isomäki

 

Tässä ollaan Uumajan satamassa valmistelemassa lähtöä. Halttusen Yrjön "pelastusvene" laiturissa valmiina. Meillä oli kaksi tällaista suurta merikelpoista venettä varmistamassa turvallisuuden. Seurasimme veneitä koko matkan ja radioyhteyskin oli venemiehistöön. Turvajärjestelyjen perusteellisuutta kuvaa hyvin kaksi venettä, eli jos toiseen tulee tekninen vika niin lento ei keskeydy sentakia. Kävimme myös Uumajan tornissa sopimassa lennon suorituksesta. Lupa saatiin vaikka tuolloin oli kuulemma koko moottoroitu varjoliito kielletty Ruotsissa.

Kuva. Aarno Isomäki

 

Öljynsuodattimet piti vaihtaa toiseen veneeseen vielä ennen lähtöä. Kuva. Aarno Isomäki

 

Dramatiikkaa ei puuttunut tältäkään reissulta. Teimme edellisenä päivänä harjoituslennon jolla Aarnon kone alkoi piiputtelemaan ja syyksi paljastui tukkeutunut kaasarin nukkasihti. Harjoituslento oli todella hyödyllinen, sillä merenylityslento olis tämän takia todennäköisesti päättynyt Aarnon osalta mereen.

Startit sujui sitten seuraavana päivänä kaikilta hienosti ja matka saattoi alkaa.
Näkymä alkumatkasta Tafteåsta merellepäin.

Kuva. Aarno Isomäki

 

Holmön saari ja liitäjät Kuva. Aarno Isomäki

 

Holmön eteläkärki Kuva. Aarno Isomäki

 

pelastusveneet näkyy oikealla. Matkaa tehdään n. kilometrin korkeudella.

 

Melko huiman näköistä touhua sanoisin. Alla vain meri ja maata ei näy menosuunnassa.

Eteenpäin kun aikamme liidetään niin jo alkaa Suomi näkymään. Näillä vaiheilla taas pulssi nousi kaikilla, kun Mikan ääni "hei jätkät perkele" kuului radiosta. Mika huomas, että varapolttoainesäiliön hana oli auennut raolleen startissa ja polttoainetta oli valunut huohotinventtiilin kautta taivaan tuuliin monta litraa. Radiokeskustelua asiasta käytiin melko pitkään ja pähkäiltiin bensan riittävyyttä. Pohdinnan ja pikaisten laskelmien jälkeen tultiin siihen tulokseen, että todennäköisesti bensa riittää ainakin Raippaluotoon asti, mutta päätös matkan jatkamisesta jätettiin Mikalle. Mika pelimiehenä päätti jatkaa matkaa silläkin uhalla, että polttoaine ei riittäisikään perille asti. Olimmehan kuitenkin varautuneet mereenlaskeutumiseen joka tapauksessa. Kuva. Aarno Isomäki

 

Utgrynnan majakkasaari keskellä merenkurkkua. Pelastusveneet menossa saaren takana. Tuohon saarelle ehkä olis voinut laskeutua tekniikan pettäessä.

 



Kuva. Aarno Isomäki

 

"Maata näkyvissä" kuului radiosta. Raippaluoto näkyi kuitenkin jo kauas, mutta lähestyi tuskastuttavan hitaasti. Tässä vaiheessa Mika varmaan jo kurkisteli tankin pohjia, että kuinka käy. Kuva. Aarno Isomäki

 

Nyt ollaan jo voiton puolella kun Raippaluoto alla ja Mika varmasti erityisen huojentunut. Raippaluodon silta pitäisi vielä ylittää.
Kuva. Aarno Isomäki

 

Jungsundin laskupaikka jo näkyvissä ja kohta liitoetäisyydellä. Kuva. Aarno Isomäki

Me teimme sen. Historiallinen ja hyvin suunniteltu lento takana. Vapisimme kaikki silminnähden kylmyydestä ja jännityksen laukeamisesta laskeutumisen jälkeen. Kaikki sujui jotakuinkin suunnitelmien mukaan ja tätä reissua on varmasti mukava vanhana keinutuolissa muistella.

Kiitokset kaikille reissussa mukana olleille ja reissun suunnitteluun osallistuneille.