HARRASTUKSENA MOOTTORIVARJOLIITO Kirjoitettu v. 2000
Kun aloitin varjoliito kurssin, niin jo silloin oli tarkoituksena
alkaa harrastaa nimenomaan moottoroitua varjoliitoa. Ja miksikö?
No silloin alussa oli jo mielessä muutamia visioita, mitä laji
voisi mahdollisesti tarjota. Päällimmäisinä ajatuksina oli,
mahdollisuus lähteä lentämään silloin kun se minulle sopii,
eli en ole riippuvainen kenestäkään. Toinen silloinen
tulevaisuuden visio oli, että olisi mahdollisuus lentää missä
tahansa ja mihin suuntaan tahansa.
Nämä alkuajatukset ovatkin yllättäin osuneet aika hyvin
kohdalleen. Laji todellakin antaa hirveästi vapautta valita
sopivia lentohetkiä,ja paikkoja. Viimeinen visio, eli
mahdollisuus lentää mihin suuntaan tahansa, ei tosin ole
vastannut ihan silloisia toiveita, koska silloinhan minulla ei
ollut tietoa varjoliitimen huonosta kyvystä edetä kovemmassa
vastatuulessa.
Nyt kun olen päässyt mielestäni aika hyvin alkuun
harrastuksessa, PP 4 mo lupakirja on ollut taskussa jo jonkin
aikaa ja tiimaakin on kertynyt aika hyvin, ajattelin vähän
pistää paperille juttua lajin tiimoilta, jos vaikka joku muukin
alkaisi oivaltaa, miten hienosta lajista on kysymys.
Alan piireissä Moottoroituun varjoliitoon liittyy paljon
kaikenlaisia negatiivisia juttuja, ja jopa virheellisiä
käsityksiä, jotka mielestäni johtuu ainoastaan siitä syystä
että ei tiedetä lajista paljoakaan, ja kuunnellaan vain niitä,jotka
ovat joskus takavuosina kokeilleet lajia, epäonnistuneet ja
yrittäneet lentää, ja joskus päässeetkin kovalla vaivalla
ilmaan moottorin avulla, sen enempää asiaan vihkiytymättä.
Kentänlaidalla näitä juttuja usein kuulee,eli siellä missä
hinausnarut katkeilevat ja liitimet soljuvat ylösvedon jälkeen
pääsääntöisesti takaisin kentälle.hyi hyi! Ei sovi minulle.
Laji pitäisikin aloittaa oikealla tavalla, jotta vältyttäisiin
mahdollisimman hyvin kaikilta epämukavilta asioilta. Sen
mielekkyys on loppujen lopuksi kiinni hyvin pienistä asioista,
kuten oikeista väline valinnoista, joka on toiseksi tärkein
asia. Tärkeintä on tietysti opetella ennen moottorihommia
riittävästi vapaalentoa.Usein yritetään moottorilentoa sillä
samalla siivellä, jolla on kierretty kenttää kyllästymiseen
saakka. Ja se on perustavaa laatua oleva virhe, koska vapaalento
siipi on auttamattomasti liian pieni moottorilentämiseen. Ja jos
sillä onnistuukin pääsemään taivaalle läkähdyksiin asti
juostuaan on se ilmassa lähes yhtä huono, koska moottoria
joutuu huudattamaan turhan kovilla kierroksilla,
säilyttääkseen vaakalentokorkeuden, puhumattakaan
ylöspäinmenosta. Lentämisestä tulee melkoista "poraamista".
Itse lennän siivellä, jonka ripustuspaino on 100 - 120 kg,
Käytin samaa siipeä myös vapaalennossa vesipainojen kanssa,
joten totuin heti alusta lähtien moottorin painoon. Täydellä
lentovarustuksella ( 13 L bensaa / lentoaika n.3 h, kamera, radio,
puhelin , rahapussi, kartta, ei hinauskytkintä, vähän evästä,
ym. ) ripustuspainoni on n.120 kg. Saunavarustuspainoni on 72kg.
Tällä maximi kuormalla tasamaalta n. 1m/s tuulella Onnistuneen
päällevedon jälkeen jalat irtoo maasta n. 15 m. juoksun
jälkeen. Korkeutta kertyy n. 1 m/s vauhdilla. Vaakalento sujuu
leppoisasti noin puolella kaasulla. Tyynelläkin startti onnistuu
tällä kuormalla vähän pisemmällä juoksulla, ja alamäki
vielä helpottaa huomattavasti starttia.
Potkurin koolla on mielestäni pienempi vaikutus homman
sujumiseen. Olemmekin Lentäjäkaverini Isomäen Aarnon kanssa
mittailleet moottorien työntövoimia keskenään ja todenneet
erot hyvin pieniksi. Aarnon Adventure F4 ( 130cm potkuri )
minulla PAP 1100 ( 99cm potkuri ) ero oli vain muutama kilo.
Pienempi kehikko on luonnollisesti miellyttävämpi kuljettaa ja
käsitellä. Uskon myös että siiven kinnityssysteemillä on
merkitystä startissa, koska PAP: ssa siiven nostovoima
kääntää potkurikehikkoa ylöspäin työntävään asentoon,
joka osaltaan keventää siipeen ripustettua painolastia.
Yksi epämiellyttävä asia moottoriliidossa on moottorista, ja
potkurista syntyvä melu, tosin sitäkin on onnistuttu
vähentämään jonkun verran kehittyneempien potkurien, ja
parempien äänenvaimentimien ansiosta. Mutta eivät nämä
tietenkään riitä poistamaan selän takaa tulevaa pärinää.
Itse olen ratkaissut ongelman mielestäni yksinkertaisella ja
tehokkaalla tavalla. Asensin kelkkakypärään normaalia
tehokkaammat kuulosuojaimet, joissa on kypäräkiinnikkeet.
Laitoin head set kuulokkeet suojaimiin, ja enää ei pärinä
häiritse. Radioliikenne kuuluu hyvin suojaimien ansiosta, ja
kuulemma pärinä ei paljoa kuulu mikin kauttakaan, joten se
siitä vaivasta.
Moottorin paino lentokunnossa tankattuna muodostuu ongelmaksi
starttipaikalla kun ryhdytään kampetta heivaamaan autosta ulos
ja virittelee lentokuntoon, jonka jälkeen rysky pitäis saada
kammettua jotenkin selkään. Useimmat tekevät tämänkin
vaikeimman kautta. Eli rysäyttävät moottorin autosta maahan,
ja alkavat kiskoa sitä käyntiin siinä maan kamaralla.
Mielestäni ensinnäkään tämä ei ole mikään maamoottori, ja
toiseksi potkuri imaisee hyvin hapineesti kaikki irtonaiset
epäpuhtaudet lähitienoolta lapoihinsa aiheuttaen ainakin
kosmeettisia vikoja potkuriin. Kolot kuulemma vähentävät
potkurin tehokkuuttakin, tiedä häntä. Seuraavassa vaiheessa
perseelleen savipellolle, ja valjaat kiinni. Sitten ylös
kanveesista peräsuoli pitkällä huojuen, ja vaappuen kohti
siipeä.
Tähänkin ongelmaan olen hieman pureutunut, ja kehittänyt
mielestäni erittäin nerokkaan ratkaisun, nimittäin kuljetan
mukanani pientä pöytää jonka päälle moottori on helppo
nostaa. Pöydässä on taittuvat jalat, kantokahva, liimattu
kumimatto liukuesteenä, ja moottorin saa pöytään kiinni
mahdollisen koekäytön ajaksi. Pöytä on juuri oikean korkuinen,
että saan pukea valjaat päälle selkä, ja jalat suorana, ilman
ylimääräisiä ähinöitä, eikä mene kiviä potkuriin
lämmityksen aikana. Pieniä asioita, mutta vaikuttavat
yllättävän paljon lajin mielekkyyteen. Lisäksi kun moottori
valjaineen on pöydällä, sitä on paljon helpompi tarkastella
ennen lentoon lähtöä. Lentäjäkaverit ovatkin vähän
naureskelleet pöydälleni, mutta kun pöytä on vapautunu
käytöstäni on siinä näkyny röhnöttävän jonkun muunkin
lentokone valmiina siirtymään pilotin harteille kivuttomasti,
joten se siitä vaivasta.
Nyt kun nämä miellyttävään moottorilentämiseen vaikuttavat
tärkeimmät tekniset asiat olen laittanut kuntoon voin kertoa
hieman lajin luonteesta. Mielestäni hienointa moottoroidussa
varjoliidossa on se, kun saa ihailla kauniita maisemia, kaikessa
rauhassa jalat ristissä rennosti istuen, eikä vääntää
jossakin termiikissä hiestä märkänä, niska puuduksissa,
kädet turtana, ja pää pyörimisestä sekaisin, ja ainakin itse
katselen paljon mielummin alla levittäytyvää Suomalaista
järvimaisemaa kuin yläpuolella kumpuilevia tummapohjaisia
pilven möykkyjä. Onhan se tietysti makuasia sekin ja
kaikkeenhan ihminen tottuu.
Toinen merkittävä etu on se kun ei tarvitse matkustaa tunti
tolkulla lentokentälle päästäkseen ilmaan, vaan starttipaikka
löytyy paljon lähempää kotoa. Starttipaikaksi kelpaa vähän
suurempi pelto, ja näitähän löytyy joka kylältä. Mekin
olemme Aarnon kanssa löytäneet täältä Ähtäristä useita,
joka tuulelle, ja tyvenelle soveltuvaa lentoonlähtö paikkaa.
Kokemuksen karttuessa, vähän pienemmältäkin pellolta voi
startata, koska jo parin metrin korkeudelta voit alkaa kaartamaan
loivasti, ikään kuin oltaisiin heti kiinni termiikissä, ja
voit itse päättää milloin "tintti" loppuu.
Näppärää eikö totta, kun vaan pitää huolen siitä, että
joka hetki on mahdollista tulla turvallisesti laskuun. Ja tämä
sama sääntöhän pätee operoitaessa millä tahansa liitimellä.Ja
viimme kädessähän lentäjän turvallisuus on "korvien
välissä" Rajoja ei kannata näissä hommissa ehdoin
tahdoin hakea."Rämäpäät" karsitaan jo koulutus
vaiheessa.
Lennettäessä paramoottorilla, sinulle ei saa tulla sellaista
tunnetta että nyt ollaan jonkun aikaa
"moottorin varassa", vaan korkeutta on otettava sen
verran, että koneen mahdollisesti sammuessa pääset varmuudella
ylitettävän metsäalueen takana havaitsemaasi turvalliseen
laskupaikkaan. Kannattaa myös muistaa, että voit aina palata
edelliselle varalaskupaikalle. Kumpi sattuu olla lähempänä,
vallitsevat tuuliolosuhteet huomioiden. Itselläni moottori on
tähän asti toiminut moitteettomasti, ilman "pakkolaskuja",
mutta tästä ei saa tehdä vääriä johtopäätöksiä,koska
tekniikka on aina ihmeellistä. Toki pystyt itse hyvin pitkälle
vaikuttamaan moottorin luotettavuuteen. Lennon aikana tarkkailen
koneen käyntilämpöä mittarista ja säädän tarvittaessa
seosruuvilla, jotta välttyisin "mäntäpistiäisen"
ikävältä pistolta. Bensaa ei kannata näissä hommissa
säästellä.Kaikissa paramoottoreissa ei ole mahdollisuutta
seoksen säätöön lennon aikana, jota kyllä pitäisin aika
pahana puutteena. Toiseksi, ei kannata heti startista ajaa
kaasupohjassa 300 metriin, vaan kannattaa vähän löysäillä
välillä, ettei kone ylikuumene.
Nämä ovatkin ainoat toimintavarmuuteen vaikuttavat seikat,
joihin pystyt lennon aikana vaikuttamaan, loput asiat on
hoidettava maan kamaralla. Moottoria onkin syytä tarkastella
ennen ja jälkeen lennon , että kaikki osat ovat paikoillaan ja
ruuvit ovat tiukalla, ja hitsaussaumat ehjiä. Potkurin
kiinnitysruuveja pitää kiristellä varsinkin uudessa koneessa
aika usein, ja ne on varmistettava sinkkilangalla. Myöskään
sähkölaitteita ei pidä unohtaa, vaan katsotaan että johdot
ovat varmasti kiinni kunnolla liittimissään, nimittäin
kipinöinti ilmassa selän takana ei ole ollenkaan pikkujuttu. Se
saattaa johtaa pahimmillaan katastrofiin, eli tuli pääsee irti
palavissa materiaaleissa ja silloin ovat hopiat jaossa.
Sähköjärjestelmän tulisikin olla mahdollisimman
yksinkertainen, ilman mitään ylimääräisiä viritelmiä.
Öljy (2,5%), ja tulppa asioissa kannattaa noudattaa valmistajan
ohjeita.
Tässä olivat tärkeimmät toimintavarmuuteen vaikuttavat
kommervenkit. Jos nämä muistaa, niin säästyy monelta
ikävältä lentotoimintaa rajoittavalta, ja itse aiheutetulta
ongelmalta.
Vaikeinta, ja luulempa, että suurimpana lajin yleistymistä
rajoittavavana tekijänä moottoroidussa varjoliidossa on
luonnollisesti startti, joka alussa tuntuu vaikealta ja
ensimmäiset startit luonnollisesti jännittävät hirveästi,
varsinkin kun on kuullut juttuja, että "potkureita menee,
mäntiä menee, jne"... Mutta kun moottorista on saanut
henkisen yliotteen, alkaa homma sujumaan. Hyvin on kaikki mennyt
tähän asti ilman mitään vaurioita, ja toivotaan, että hyvä
tuuri jatkuu, sillä starteissa tuurillakin on osuutta homman
sujumiseen, koska tuuli saattaa aina tehdä yllättäviä
kiemuroita siipeä päälle työnnettäessä. Siinä ei paljoa
kokemuskaan auta, kun siipi kääntyy heti pystyyn alkuvaiheessa.
Epäonnistuneita lähtöjä sattuu kokeneillekkin piloteille.
Mutta kyllä onnistuneet startit ovat tänä päivänä,
meilläkin jo enemmän sääntö kuin poikkeus. Ja harjoitushan
tekee mestarin. Ja tämähän on varmasti kuin "polkupyörällä
ajo", että kun sen kerran on oppinut niin sen osaa sitten
aina.
Tärkein seikka startissa on riittävän "sähäkkä"
päälleveto, jotta siipi nousee kunnolla lentoasentoon. Lyhyt
vilkaisu, että siipi on noussut suoraan, tarvittaessa
siirrytään sivusuunnassa siiven keskelle, samalla painetaan
kaasu pohjaan.A- liinoista työnnetään vielä hetki kaasun
pohjaan painamisen jälkeen, jotta siipi ei kaatuisi taakse
moottorin alkutyönnöstä. Kaiken edellämainitun aikana
yritetään edetä mahdollisimman tehokkaasti eteenpäin, jotta
siipi täyttyisi kunnolla, ja alkaisi lentää. Tästä
eteenpäin homma onkin jo paljon helpompaa, eli reipas juoksu,
tarvittaessa ohjataan jarruilla, juostaan niin lujaa ja niin
kauan, kunnes moottori ei enää paina yhtään selässä ja
juoksun päätteeksi vedetään jarruista ja jalat irtoaa maasta,
kuin itsestään. Jarrut vapautetaan hitaasti, jotta siipi ei
syöksähtäis eteenpäin matalalla. Kun maximijuoksunopeus on
saavutettu ja moottorin paino tuntuu edelleen selässä kannattaa
startti keskeyttää, eikä hypätä "väkisin" kyytiin,
koska silloin mennään varmuudella alaspäin ja yleensä se
tulee kalliiksi. Yksinkertaista eikö totta? Eli homman voisi
kiteyttää siten, että "pitää osata jauhaa purkkaa
samalla kun kävelee".
Ohessa kuva lentoonlähdön krittisimmästä hetkestä, tässä
vaiheessa ei kannata jäädä kovin pitkäksi aikaa
seisoskelemaan paikalleen.
Moottorilla on mahdollista tehdä tyynellä säällä n. 100 km
lentoreissu, eli moottori kuluttaa n. 4,5 ltr tunnissa menovettä.
Ilmanopeus vaakalennossa on n. 30-35 km/h. Siedettävässä
tuulessa, on
mahdollista edetä myötätuuleen yli 150 km matka. Siinä
kerkiää, jo nähdä monen näköstä maisemaa. Lisätankin
avulla lennot vielä pisenee.
Moottoroitu varjoliidin soveltuu, myös erinomaisen hyvin
ilmavalokuvaukseen, koska se liikkuu hitaasti, ja sinulla on
aikaa sommitella kuvattavaa kohdetta. Olemmekin Aarnon kanssa
polttaneet filmiä, aina kun vaan aurinko on lennolla paistanut.
Tulokset vielä paranevat paljon, kun sammuttaa moottorin kuvan
oton ajaksi, koska moottori aina hiukan tärisee. kesäisin on
lennelty vähä joka kylällä ihmisten, ja omaksi iloksi, ja
onhan se erikoinen näky, kun ensimmäistä kertaa historian
aikana, jossain takahikiällä ilmestyy taivaalle tällainen
lentolaite, josta varmasti tulee mieleen, jokaiselle, että nyt
siellä lentää "Pelle Peloton" keksimällään
härvelillä.
Ihmiset ovat suhtautuneet erittäin positiivisesti, ja
innostuneesti meidän lentonäytöksiin sivukylillä, joissa
harvoin tapahtuu mitään ihmeellisyyksiä. Eli saamme ihmiset
hyvälle mielelle tällä toiminnalla, joka varmasti lisää
positiivista suhtautumista kevytilmailu harrastukseen.Hienoa
hommaa, ja uskon että moottori varjoliidolla on vielä paljon
annettavaa meille, ja mahdollisuudet lajissa ovat lähes
rajattomat. Eli "en usko että tähän leipääntyy koskaan".
Arto Halttunen EPRL
MOOTTORILLA SUOMEN HALKI Kirjoitettu
v. 2001
Idea Suomen halki lentämisestä sai alkunsa siitä kun Amerikan
poijat toteuttivat oman unelmansa ylittäen Pohjois-Amerikan
mantereen moottoroiduilla varjoliitimillä. Meidän tehtävä oli
onneksi hieman vaatimattomampi, johtuen siitä, että emme
mieltäneet tuota vastaan tullutta rajaa osavaltion rajaksi,
kuten Jenkeissä vaan keskeytimme mantereen ylityksen rajan
tuntumaan siitäkin huolimatta, että rajan ylityksestä olisi
maksettu sievoinen summa rahaa.
Eero Aarno ja minä olimme vuokranneet asunto auton tehtävän
ajaksi ja kuljettajana toimi Martikaisen Simo. Perässä vedimme
kärryä jossa moottorit kulki lähtöpaikalle ja
määrämaalista kotiin. Taidettiin niitä kuljetella välillä
vähä reitin varrellakin, jos muistan oikein.
Olimme etukäteen valinneet tehtävään kaikille sopivan viikon
33. Tuulen suunnan huomioiden lähtöpaikaksi valittiin
Lapväärti ja määrämaaliksi Ilomantsin keskusta. Kyllä
totuuden nimessä täytyy sanoa, että en oikein jaksanut uskoa,
että tämä meidän vähän yltiöpäinenkin suunnitelma
toteutuisi ja Ilomantsi nähtäisiin lintuperspektiivistä.
Tuntui se senverran kaukaiselta haaveelta alkuvaiheessa. Luulen
että kavereilla oli hiukan samoja tuntemuksia Lapväärtissä
kun kaadoimme bensaa tankkiin pienen peltosaran päässä.
Luonnollisesti olimme etukäteen suunnitelleet reittiä kartalla
ja teoriassa se näytti ihan mahdolliselta toteuttaa. Aarno oli
sopinut myös lehdistön mukanaolosta hommassa, joten paineitakin
oli hieman.
Maanantaipäivän valjettua ajelimme Ähtäristä Lapväärtiin,
josta starttipaikka löytyi pienen hakemisen jälkeen yhdeltä
kydöltä. Vehkeet kannettiin pellon reunaan ja olimme ajatelleet
lentää aluksi vaatimattoman n. 30 km.n.matkan ensimmäisille
pelloille ennen Päntänettä. Koska minulla oli eniten
polttoainetta starttasin ensin ja ilmaan päästyäni alkoi Aarno
huudella radiolla, että sulta tipahti karttalaukku juoksun
aikana, eli ensimmäinen takaisku oli koettu. Vahinko osoittautui
lievemmäksi, kun huomasivat maastapäin karttalaukun olevan
tukevasti potkurikehikon verkkoa vasten painautuneena
varmistusnarun varassa. En heti älynnyt, että eihän se voikaan
pudota, koska Petri on laittanut koteloon varmistus narun. "Ei
mikää turha jätkä!" Vähän aikaa lenneltyäni
starttipaikan lähettyvillä odottaen Aarnoa ja Eeroa alkoi
eetteristä kantautua hillitöntä manausta. Aarnolta oli mennyt
startissa potkuri hajalle. Se oli kuin moukarin isku ohimoon, kun
kuulin tuon viestin radiosta. Ei helvetti voi olla totta....miten
tässä nyt näin kävi ja mitäs nyt tehdään. Aarnon
hypätessä kyytiin kehikon alareuna oli raapaissut maata
painautuen potkuria vasten. Varapotkuri kuulemma kotona. Aikamme
pohdittuamme tilannetta, päätimme jatkaa Eeron kanssa matkaa ja
Aarno istuutui auton kuljettajan viereen.
Tunnelma latistui kertaheitolla tapauksen johdosta. Yksi kaveri
pelistä pois Ähtäriin asti, jossa saataisiin uusi potkuri
paikoilleen. Eeron kanssa lensimme kohti Päntänettä melko
epämiellyttävässä kelissä, eli röykyissä ja sumupilviä
väistellen. Keli kyllä sopi hyvin vallitsevaan tunnelmaan.
Karijoella alkoi Eero epäilemään polttoaineen riittävyyttä
ennen päntänettä olevan metsäalueen ylitykseen. Sanoin kyllä,
että täytyyhän siellä olla vielä reilusti ainetta, koska oot
ollu ilmassa vasta puoli tuntia. Eeron epäilys asiaan jatkui
edelleen, enkä ruvennut sen enempää painostamaan jatkamiseen
vaan päätimme laskeutua yhdelle pakettipellolle Ylikylän
pohjoispuolelle.
Minun ollessa jo maassa alko Eero huutelee, että mihin suuntaan
mun pitäs oikeen laskeutua, kun mää oon aivan sekasi suunnista.
No lasku meni sitte Eerollakin ihan hyvin ja polttoainettakin oli
runsaasti jäljellä tankissa. Ilmeisesti dramaattinen alku oli
jättänyt jälkensä Eeroonkin sekoittaen tuulensuunnan ja
laskelmat pensan kulutuksesta. Pähkäillessämme laskuhommia
olimme ajautuneet hiukan reitiltä sivuun ja piti vähä
selvittää hakumiehille paikkaa.
Lentovehkeitä kasatessamme Eero huokaili jo hartaasti, että
kyllä nyt saahaan Ilomantsi unohtaa, ei mitään mahollisuuksia
lentää sinne asti. Yhdyin Eeron käsitykseen, senverran
utopistinen toive oli tämän pätkälennon jälkeen. Talon
vanhalle isännälle siinä selviteltiin pilke silmäkulmassa,
että ollaan menossa Ilomantsiin lentämällä ja tehtiin vain
tähän tämmönen välilasku ihan huvikseen.
Ensimmäinen etappi oli takana jääden vähä vajaaksi ,mutta
hyvä näinkin. Kävimme porukalla syömässä Karijoen
keskustassa jonka jälkeen siirryimme seuraavalle starttipaikalle
ison rehupellon laitaan. Tuuli oli sillävälin äitynyt turhan
kovaksi, joten päivä meni käkkimiseksi pellon laidalla,
vahvistaen käsitystä, että homma kariutuu heti alkuunsa.
Odotimme iltaa, jolloin Eero ja minä pääsimme matkaan juuri
ennen tyyntymistä. Lento jatkui auringon paisteessa kohti
Kauhajoen Aronkylää, johon meidän piti laskeutuman
huoltoaseman taakse pellolle ja jossa olisi lehdistökin paikalla.
Minun ollessa keskustan päällä Eero ilmoitti radiolla: "kone
hajos...pakkolasku" voi ei joko taas ongelmia, jo toinen
mies pelistä pois. Ei voi enää huonompaa tuuria olla.
toivottavasti lasku menee hyvin. En kysellyt yksityiskohtia
radiolla sen enempää vaan annoin Eeron rauhassa keskittyä
pakkolaskuun. Ja hyvinhän se kuulemma meni. Itse jouduin
odottelee ilmassa lehtimiestä kierrellen huoltoasemaa
puuskaisessa kelissä tehden Aarnon pyynnöstä läpilaskuja
huoltoaseman takapihalle. Vihdoin sain laskeutumisluvan
valokuvaajilta ja pääsin alas epämiellyttävästä ilmanalasta.
Paikanpäälle oli myös ilmestynyt Mäenpään Timppa
moikkaamaan retkeläisiä.
Haastattelun jälkeen ja Eeron raportin irronneesta pakoputkesta
kuultuamme siirryimme nopeasti lamminmaan kentälle tekemään
seuraavaa starttia, sillä ilta oli painamassa päälle ja
aikataulusta olimme jäljessä. Lehdistön saattelemana
starttasin yksin kentältä valtran lakana koivessa kohti
Peräseinäjokea. Ei ollut oikein kiva lentää yksin, kun tiesi
kavereiden mielialan auton kyytissä, mutta pakkohan matkan oli
jatkua niin kauan kuin yksikin "hiulu" pyörii.
Iltahämärissä Peräseinäjoen liikenneympyrän näkyessä
kuului radiosta tuttu ääni, Ojanperän Markohan se siellä
huuteli terveisiä matkan varrelle ja toivotti onnea yritykselle.
Kiva yllätys tämäkin. Laskuun pellolle lähelle Ågreenin
Mattia ja Järvisen ismoa, jotka järjestivät meille
ruhtinaalliset oltavat tarjoiluineen ja yösijoineen. Kiitoksia
vielä kerran! Eeron pakoputki päätettiin korjata myös
Ähtärissä. Ensimmäinen päivä pulkassa ja olimme
aikataulussa vastoinkäymisistä huolimatta.
Hyvin nukutun yön jälkeen starttasin eiliseltä laskupaikalta.On
muuten paljon helpompaa lähtötouhuissa, kun on paljon avustajia
eli ei se ole pelkästään huono asia, että kaverit oli hetken
pelistä pois. Olin yhteydessä Seinäjoen torniin, kun otin
korkeutta lennolle kohti Ähtäriä. Toivottivat hekin hyvää
matkaa. Alavuden keskustan päällä oli pilvilauttoja, joista
Aarno varoitteli matkan aikana. Lensin yli pilvilautoista, koska
ne olivat melko matalalla ja näyttivät pysyttelevän jokseenkin
paikoillaan. Pojat oli vastassa Ähtärin kirkonmäellä, kun
sorvasin välilaskuun kirkon viereen "Hankolankankaalle"
se on se meikäläisenkin viimmenen "määrämaali"
mutta toivottavasti ei vielä hetkeen. Onnistuneen laskun
jälkeen kävimme kahvilla, jonka jälkeen siirryimme nopeasti
seuraavalle starttipaikalle Inhaan, koska pojilla oli kova into
päästä korjaamaan pakoputkea ja vaihtamaan ropellia.
Matkan jouduttamiseksi olimme tässä vaiheessa päättäneet,
että minä jatkan tästä kohti Äänekoskea sillä aikaa kun
Eero ja Aarno korjaavat viat kuntoon ja tulevat autolla perässä
Äänekoskelle. Saarijärven kohdalla yhteys Jyväskylän torniin
ja siitä ohjatusti laskuun Äänekosken keskustan viereen
heinäpellolle. Maalaistalon isäntä vähä ihmetteli kun yht'äkkiä
talon viereen peltoon kapsahti äijä varjoineen. Jätin vehkeet
talon pihaan ja lähdin käpöttelee kohti keskustaa, oli meinaan
jo vähä nälkäkin. Soitin Aarnolle, että laskuun on tultu ja
syömään oon menossa. Olivat jo lähteneet ajeleen tännepäin.
Hannosen Jussikin soitteli kuulumisia. Pitseeria löytyi
Äänekoskelta ja Kylmä olut maistui lennon jälkeen erityisen
hyvältä. Tunnelma oli taas korkealla onnistuneen lennon
jälkeen ja kun kavereiden moottorit taas taistelukunnossa, niin
eihän tässä mitään hätää enää. Hetken päästä taas
porukka kasassa ja noudettiin minun moottori talon pihasta
kärrylle. Talon isäntä innostui juttelee kovasti meille ja
lahjoitti kaikille piletin kertoen sen olevan "suuri
yllätys". Piletti olikin kutsu heidän ja
hengenheimolaistensa jonkinlaisiin alan manöövereihin.
Erikoinen kokemus tämäkin. Tästä siirryimme autolla
Suolahteen Valtran traktori tehtaalle jonne meitä oli pyydetty
lentämään mainoslakanan kanssa ja mahdollisesti laskeutumaan
piha alueelle. Homma kuitenkin kuivui kasaan tutkailtuamme
aluetta tarkemmin ja todettuamme tehtävään liittyvän
tarpeettoman suuren riskin. Siirryimme takaisin päin Rotkolan
paikkeille, josta löytyi erinomainen rinnepelto seuraavaan
starttiin.
Tässä vaiheessa matkaa alkoi jo meidän autonkuljettajan
henkiset voimavarat oireilemaan, eli kun saavuimme asuntoautolla
pellonlaitaan "tuhahti" Simppa meille sielukkaalla
äänellä, "ja menkäähän sitte jo". Oli ilmeisesti
jo hiukan kyllääntyny tähän meidän "käkkimiseen".
Eerokin oli jo hiukan väsähtäny ja empi, että lentäkää te
vaan ja kun tuo mun tankkikin on niin pieni tulee turhia
välilaskuja vaan. Kyllähän sen toisaalta ymmärtää, kun
matka oli jo muutenkin keskeytynyt aiemmin omalta osalta eikä
välilennoilla ole enää ihan niin suurta merkitystä hommassa,
mutta kuitenkin kun vehkeet kerran on kunnossa niin taivaalle
vaan. Aarnolla tuntui olevan runsaasti potkua jatkaa eteenpäin
keskeytyksistä huolimatta ja suostuttelimme Eeroa mukaan
lyhemmillä lennoilla, mutta turhaan. Eeroa väsytti ja hän oli
päätöksensä tehnyt.
Startin jälkeen odottelin Aarnoa mukaan, joka näyttikin jo
nousevan ylöspäin muutaman kymmenen metrin korkeudella.
Tässävaiheessa otin korkeutta kaikessa rauhassa ja kerroin
aikeista Jyväskylän torniin, josta sain selvityksen ulos
lähestymisalueelta. Kun olin valmis kääntämään nokan kohti
Leppävirtaa en nähnyt Aarnoa enää missään, enkä saanut
radiollakaan yhteyttä. Hetken pyörittyäni ja tähystettyäni
ajattelin, että radiossa on jotain häikkää ja en vaan näe
Aarnoa, koska se on varmaan jo lähteny matkaan, joten ei muutaku
sikana kohti tuntematonta järvierämaata. Tätä järvierämaata
sitte piisaskin ihan loputtomiin saakka ja oli tosissaan
keskityttävä kartan lukuun, ettei eksyisi reitiltä.
Kiintopisteet oli vähissä ja ajoittain myös laskupaikat. Ei
mitään hääviä varjoliitoseutuja nämä vesialueet. Vesivaara
oli myös taivaallakin koko 2,5 tuntisen lennon ajan, sadekuuro
nimittäin seuras kokoajan vierellä vasemmalla puolella
aiheuttaen ylimääräisiä tykytyksiä. Ei nimittäin ole
mikään häävi asia jos kuuro saavuttaa sinut ja lasissa on
liki kilsa korkeutta. Toisaalta onhan sateenvarjo valmiiksi
viritetty, ettei kamppeet kastu läpimäriksi ja siinähän vois
kylmettyäkin ja saada vielä kesäflunssankin kaupanpäälle.
Tarkkailin vuoron perään karttaa, maastoa ja sadepilveä
valmiina tekemään laskuliu'un jos kuuro lähestyy. Eli ihan
täys työ kokoajan. Lisäksi mieltä kalvoi kysymys, että
missä Aarno on. Olin nähnyt omin silmin kun kaveri kelas
korkeutta pellolta ja sitten ei mitään havaintoo sen jälkeen,
lukuisista kutsuista huolimatta. Oliko kenties minusta reilusti
edellä, etten nähnyt vai takana, onko sattunut jotain? Se on
aina viheliäinen tunne, kun ei ole kontaktia "siipikaveriin"
lennolla. On vain orpo olo koko lennon ajan.
Yhteentörmäyksenkin vaara on aina olemassa, kun et näe toista.
Vihdoin Leppävirran keskusta näkyi horisontissa, kun ajelin
viimmeiset kilometrit Sorsaveden yli enemmän ja vähemmän
moottorin varassa. Toisaalta onhan nämä melko luotettavia
lentomoottoreita nimittäin. Sorvasin laskuun keskustan tuntumaan
pienehköön peltoon jonka päällä siipi kömmötteli turhankin
pitkään maadottaen minut kuraisen perunapellon reunapenkkien
väliin, josta piti poistua varovasti takavasemmalle. Liekkö
pellon omistaja säikähtäny laskua, kun luikki sisätiloihin
heti kun sai näköyhteyden minuun vai eikö ollu muuten vaan
juttu tuulella.
Vehkeet kasaan ja soittamaan toisille, että missä ollaan. Sain
kuulla, että Aarnon moottorista oli kuinka ollakkaan irronnut
pakoputki nousun aikana ja laskuun lähtöpaikalle. Suoraan
sanottuna "paskamaista tuuria". Toisaalta tieto oli
helpotus epätietoisuuden jälkeen. Poijilla oli vaikeuksia
kartan lukemisessa, kun eivät meinanneet löytää minua tien
poskesta Leppävirralla. Autoilijat kattelivat pitkään mun
matkavarusteita, kun odottelin tien poskessa toisia. Yövyimme
Huruslahdessa Varkauden yläpuolella vanhusten kuntoutuslaitoksen
pihassa, jossa saimme käydä pientä korvausta vastaan suihkussa
ja aamupalalla. Seuraava päivä kului starttipaikkaa
etsiskellessä Varkauden seuduilta, oli meinaan starttipaikat
vähissä niillä seuduilla. Perseen kokosia peltoja siellä
täällä. Alkoi pikkuhiljaa usko loppumaan minultakin tähän
hommaan. Mahdollinen starttipaikka löytyi Varistaipaleen ja
Valamon luostarin väliltä, siinäkin startti ois pitäny tehdä
maantien yli, joka olisi pitänyt sulkea startin ajaksi. Ei
oikein houkutellu tämäkään paikka.
Kävimme korjaamassa Aarnon pakoputken Valamon luostarin
pannuhuoneessa, josta löytyi hitsausvehkeet.
Näiden manöövereiden aikana alkoi mieleen hiipua ajatus
luovuttamisesta, koska lentoonlähtö paikkakin oli kehno. Eero
oli jo vahvasti sitä mieltä, että lähdetään takaisin
Suolahteen, jossa meitä odottaisi Valtran tarjoama illallinen
ravintolassa ja mahdollisesti suuri sponsoripaketti, joka
myöhemmin osoittautui turhaksi luuloksi. Aarno heitti pallon
minulle hommassa. Olin itsekkin jo valmis luovuttamaan. Olimme jo
lähteneet ajelemaan takaisin huonolta starttipaikalta kohti
Varkautta. Ajoin itse asuntoautoa ja kokoajan mieltä kalvoi
ajatus, että näinkö tämä homma kuivu kasaan, Alitajunnassa
kyti ajatus, että ehkä sittenkin vielä voitais jatkaa. Se oli
jokin suurempi voima, joka soti vastaan luovuttamispäätöstä
ja luovutus tuntui pahalta. Siinä ajellessa kattelin karttaa ja
heitin epätoivoisesti kehiin ajatuksen, että käytäis vielä
kattomassa nuo Joroisten pohjoispuolella olevat pellot ja jos ei
siellä ole kelvollista starttipeltoa niin homma keskeytetään
ja lähdetään Takaisin Suolahteen ja kotiin. Sain Kaverit
suostumaan tähän ja ajattelin, että tällä on nyt "jokin
tarkoitus".
Kun saavuimme metsän reunasta kartalla olevalle peltoaukealle
olimme niinsanotusti "äimän käkenä" Tämä ei voi
olla totta. Kaiken tämän epätoivon jälkeen olimme saapuneet
Moottorivarjoliitäjän paratiisiin. Tämä oli se tarkoitus,
josta puhuin. Tulimme Fin- nurmen keinonurmen kasvatus laitoksen
alueelle, jossa oli nurmikko parturoitu parin sentin mittaiseksi
ja lisäksi se oli sopivassa rinteessä ja vielä vastatuuleen ja
tilaa oli. Olimme "onnesta kuralla". Kävimme
kysymässä "pääkallonpaikalla" luvan lentotouhuihin
ja kerroin meidän huimasta yrityksestä.He suhtautuivat asiaan
erittäin positiivisesti ja innostuneesti. Jopa Eerokin piristyi
ja kaivoi lentovehkeet esiin. Ennen lentohommia oli Aarno käynyt
Simpan kanssa tasapainottamassa potkurin, kun oli havainnut
pientä värinää edellisessä startissa ja kun vielä
pakoputkikin oli mennyt poikki mahdollisesti samasta syystä.
Aloitimme lentotoiminnan vihdoin illansuussa, kun Varkauteen
saapunut reittikone oli mennyt laskuun, sillä olimmehan afis
alueella.
Aarno käynnisti moottorin ensimmäisenä lämmittäen sitä
maassa toiveikkaana, kaikenhan piti olla jälleen kunnossa, mutta
kuinka ollakkaan vaikeudet jatkuivat ja varmaan jokin kirous oli
langetettu Adventuren päälle kun alkoi kuuluu epämääräistä
ääntä moottorista. Pakoputki ei pysynytkään kiinni, koska
putken ja sylinterin välissä oleva tiiviste puuttui aiheuttaen
ylimääräistä tärinää putkeen ja pultit pyöri auki. Peli
selevä Aarnon osalta. Tunnelma näköjään voi latistua
paratiisissakin se on nyt nähty se. Suuri kysymysmerkki jälleen
taivaalla, että mitäs nyt? Eerolla ja mulla koneet kunnossa.
Olimme suunnitelleet lakanan vetoa alueella ja se tuntuikin nyt
jäljelle jäävältä vaihtoehdolta. Itse en todellakaan tiennyt,
että mitä teen. Luovutanko tähän vai yritänkö jatkaa. Ei
oikein tuntunut enää sopivalta jatkaa kaiken tämän jälkeen.
Eero ei ollut halukas jatkamaan eteenpäin, vaikka sanoin, että
voitais aivan hyvin tehdä välilasku puolessa välissä
Joensuuta. Eerolla oli hirveä hinku Valtran illalliselle ja
itsellä kunnianhimoinen tavoite päästä ehkä sittenkin
määrämaaliin. Aarno oli jälleen kerran heittänyt pallon
minulle sanoen, että tee ihan niinku ite aattelet mulle on ihan
sama. Tottahan toki me ajetaan perässä jos lähdet. Nämä
sanat palautuivat myöhemmin ilmassa mieleeni. Sanoin Aarnolle ja
Eerolle, että teen päätöksen vasta ilmassa, koska maassa en
pysty päättämään. Eero ei ollut lähdössä matkaan.
Starttasin sekavissa tunnelmissa ja ehkä siksi ei lakanakaan
meinannut millään tarttua jalkaan. Jonkun aikaa vedeltyäni
sitä pudotin sen alas ja aloin ottaa korkeutta jostain kumman
syystä. Sillä välin Eero valmistautui lakanan koukkaamiseen ja
sai sen kuulemma ekalla jalkaansa. Siitä kuulimme myöhemmin
muutaman kerran. Se on näköjään Eeron pravuri laji tuo
tarkkuuslento. Kun kauniit Varkauden Järvimaisemat alkoivat
avautumaan ympärillä korkeuden kasvaessa ja tuulen hiljalleen
sortaessa "oikeaan" suuntaan oli päätös jatkamisesta
suhteellisen helppo tehdä. Nokka kohti Joensuuta vaikka ois
kuinka hankalaa muuten. Matkalla Joensuuhun tiesin, että jos
vaan vehkeet pelaa niin Ilomantsiin mennään makso mitä makso
se on nyt päätetty ja sillä selvä piste. Keli oli ihan
miellyttävä matkalla ja seurailin n. 800m.korkeudella
suurjännite linjaa joka kulki sopivalla kurssilla kohti
laskupaikkaa ennen Joensuuta.
Yhteys Joensuun torniin ja ilmoitus laskuun lahialueen rajalle
peltoon ilta hämärissä. Pojat noukkivat kyytiin Nesteen D-
asemalta. Eero vielä säikäytti viimmeisen kerran kertoen,
että nyt nokka kohti kuortanetta on mentävä töihin kiireesti.
Sanoin että eihän siinä sitte mitään, jos kerran niin on.
Ensin työ ja sitte vasta huvi, niinhän se on aina ollu.
Lähetään kotiin vaan. No pientä jäynäähän se vaan oli,
mutta tuli vaan jotenkin niin "uskottavasti".
Siirryimme Joensuun Linnunlahden Leirintäalueelle
yöpymishommiin.
Torstai aamuna homma jatkui Joensuun kentältä. Kävimme
tornissa tekemässä lentosuunnitelman ja startti poikittaisen
kiitotien reunasta kohti Ilomantsia. Tuulen suunta jälleen
sopiva lennolle, eli ihan suoraan kohti määrämaalia. Jälleen
oli helppo seurata tielinjaa joka johti perille. Tunnelma alkoi
nousta Ilomantsin siintäessä edessä suoalueitten takana. Näin
matkalla kun pojat kiirehtivät ennen minua maalipaikalle, jossa
oli myös vastassa lajin paikallinen harrastaja Hassisen Alpo ja
myös paikallisen lehden toimittaja.
Kun päätin lentosuunnitelman Joensuun torniin ja ilmoitin
laskuun Ilomantsiin Tiesin että homma on purkissa. Tunne oli
sanoinkuvaamaton kun urakka oli ohi. Piti käydä
Ilomantsinjärvessä vielä uimassakin.reissun päälle. Ajelimme
sitten sinne Suolahteen Valtran tarjoamalle Illalliselle, eikä
sponsorihommista kuultu halaistua sanaa, joten ihan hyvä ku ei
eilen kiirehditty tänne vaan jatkettiin sitkeesti viikon
pääteemaa eli määrämaalin tavoittelua.
Tehtävän toteutuminen oli vähintäänkin hiuskarvan varassa.
Homma oli Aarnon varassa varkaudessa, sillä jos kaksi miestä
kolmesta olis luovuttanu ja halunnu lähtee Suolahteen niin en
olisi kehdannut pyytää jatkamaan minun seuraamista autolla
kohti Joensuuta. Se on kumminkin ryhmätyöskentelyä tämäkin.
Ei luovuttu liian heppoisin perustein, vaan käytettiin
viimmeinenkin oljenkorsi ja vietiin homma loppuun. Sitkeys
jälleen kerran palkittiin ja me tehtiin yhdessä historiaa.
Pakoputken hitsausta nunnaluostarissa
Urakka ohi retkikunta Ilomantsissa
Ilomantsin keskusta
Teksti Arto Halttunen
VARJOLIITOA MOOTTORIN VOIMALLA Kirjoitettu
v. 2002
Yleisölaji
Moottoroitu varjoliito on voimakkaassa nousussa Suomessa.
Tänäkin kesänä on tehty monenlaisia tempauksia ja tuotu lajia
aika voimakkaasti näkyville suurelle yleisölle.
Laji herättää suurta mielenkiintoa kaikkialla missä vain
ihmiset pääsevät sitä näkemään. Näkyvyys tässä lajissa
onkin kevytilmailulajeista kaikkein korkeimmalla tasolla, koska
lennot tapahtuvat pääsääntöisesti asutusalueiden
välittömässä läheisyydessä, yleensä kuitenkin maaseudulla,
joissa startteihin soveltuvia peltoja on runsaammin. Jokapuolella
maanomistajat ja paikalliset asukkaat ovat suhtautuneet
moottorivarjoliitoon erittäin positiivisesti ja innostuneesti,
joka tietysti osaltaan
vaikuttaa lajin kasvavaan suosioon.
Omat "lentokentät"
Tässä lajissa liitimillä operoidaan aika useasti toisten
ihmisten mailta ja aina etsitään ensimmäisenä käsiin
maanomistaja, jolla on hallussaan kylän paras "lentokenttä"
ja sen kuultuaan on aina ollut "kiitotie" vapaa.
Lennettäessä valvotuilla alueilla on myös hieno asia ollut eri
lennonjohtajien myötämielinen suhtautuminen tähän "oikeiden
kenttien" ulkopuoliseen harrastukseen, eli aina on sekaan
sopinut, vaikka lähialueillakin on lennelty. Kaikkihan menee
luonnollisesti niin kauan hyvin kun vaan jokainen
moottoriliitäjä pitää siitä huolen, että valvotuilla
alueilla ei lennetä hetkeäkään ilman lupaa ja radioyhteyttä,
vaan toimitaan lennonjohtajien ohjeiden mukaan.
Turvallista myös alempana
Moottoroitu varjoliito on tuoreimpia ilmailulajeja suomessa ja
poikkeaa aikatavalla muusta moottorilentämisestä siinä
mielessä, että lentolaite lentää erittäin hitaasti, ( n. 35
km/h ) verrattuna tavanomaisiin lentokoneisiin ja tämä
ominaisuus onkin tuonut harrastajien keskuudessa esille yhden
nykyisiin lentosääntöihin liittyvän asian, nimittäin
moottoroidulla varjoliitimellä voitaisiin lentää asutuksen
ulkopuolella laskupaikkojen läheisyydessä täysin turvallisesti
nykyisen minimilentokorkeuden alapuolella vaarantamatta millään
tavalla lentoturvallisuutta. Maastoesteet eivät aiheuta
pienestä nopeudesta ja hyvästä ohjautuvuudesta johtuen
minkäänlaista vaaraa. Jokainenhan tietää, että nykyiset
minimilentokorkeudet sopivat erittäin hyvin normaaleille
lentokoneille, mutta tämän lajin kohdalla voisi
sääntömuutoksen tehdä turvallisin mielin.
"Epävarmuus" lisää turvallisuutta
Lentoturvallisuuteen moottoroidussa varjoliidossa liittyy myös
yksi toinenkin erittäin merkittävä ja muusta
moottorilentämisestä täysin poikkeava ominaisuus, nimittäin
sillä ei koskaan lennetä "moottorin varassa" vaan
ollaan kaiken aikaa liukuetäisyydellä turvallisesta
laskeutumispaikasta. Tämä seikka tekee lajista hyvin
turvallisen ja ainutlaatuisen
moottori ilmailumuodon, eli kun kone syystä tai toisesta
taivaalla sammuu niin laji vain vaihtuu normaaliksi
vapaalentämiseksi, eikä asiaan liity minkäänlaista
dramatiikkaa. Normaali laskeutuminenkin suoritetaan aina moottori
sammutettuna. Todellisuudessa moottorin sammuminen ilmassa on
erittäin harvinaista. Tällä MOVA:lla voidaan lentää myös
moottorikoneille tyypillistä matkalentoa, tosin pienemmässä
mittakaavassa, eli nykyisin voidaan tehdä jopa 200 km:n. matkoja
yhteen suuntaan.
Kesän tapahtumia
Kuluneena kesänä lajissa tehtiin myös historiaa. Kolmen miehen
porukka( Arto Halttunen, Aarno Isomäki, Mika Schwach ) lenti
merenkurkun yli Uumajasta Vaasaan. Lento vaati erittäin
huolellisen suunnittelun, ennenkö merelle voitiin liitimillä
lähteä, jopa merituulen vaikutukset lentoon selvitettiin
Helsingin yliopiston meteorologian professorilta Hannu
Savijärveltä. Suunnittelun perusteellisuutta kuvaa vielä sekin,
että reitti lennettiin läpi etukäteen pienkoneella, jonka
päällikkönä toimi Antti Lintala. Tätäkään MOVA-lentoa ei
voitu lentää moottoreiden varassa, vaan merenkurkun aaltoja
puhkoi alla kaksi nopeaa merikelpoista venettä, joita ohjasivat
Vaasalaiset Yrjö Halttunen ja Bjarne Stenström. Veneet
varmistivat turvallisuuden. Uumajan Ja Vaasan lennonjohtajille
vielä kiitokset sujuvasta yhteistyöstä. Lento voitiin
toteuttaa Uumajan lähialueelta, vaikka Ruotsissa on tällä
hetkellä kielletty moottoroitu varjoliito.
Toinen merkittävä tapahtuma tänä vuonna oli elokuun lopussa
Lappajärvellä järjestetty "lentojätkä" tapahtuma,
joka sai arvoisensa huomion alueella ja yleisöä oli paikalla
runsaasti ja mielenkiinto lajia kohtaan oli valtava. Yleisö sai
aitiopaikalta seurata esim. tarkkuuslaskuja pellolle merkittyyn
pisteeseen. Lentotehtävistä selviytyi parhaiten Jukka Soini
Nummelasta.
Toivotaan, että MOVA liitimiä nähdään jatkossa taivaalla
yhä useammin.
Teksti: Arto Halttunen Kuvat: Aarno Isomäki
Moottorivarjoliitimillä meren päällä
Jari Takanen laskukierroksessa "lentojätkä"
tapahtumassa Lappajärvellä
MOOTTORIVARJOLIITO
Tätä ei voi harrastaa salaa
Kadun kulkija kuulee moottorin pärinää epämääräisestä
suunnasta ja alkaa levottomasti pyörimään sijoillaan hiljaisen
kylän kadunkulmassa. Viimein näkee pärinän aiheuttajan
taivaalla ja kummastelee, että mikä kumma vekotin se tuo on.
Päristin lähestyy ja viimein kulkija näkee, että joku
ihminenhän se siellä roikkuu varjon varassa ja jonkinlainen
moottori siellä pärisee mukana. Ihmeellinen vehje tuokin ja,
että kyllä pitää olla hullu, joka tuolla lentää, ajattelee
kulkija.
Kieltämättä ensimmäisenä varmaan tulee mieleen Pelle Peloton,
joka lentää keksimällään härvelillä. Sen verran koomisen
näköinen laite on.
Mutta todellisuudessa siellä lentää kylän kirkkoa valokuvaava
paramotoristi, joka on hetkellisesti pudottanut korkeutta
saadakseen hyviä kuvia kohteesta. Lentäjä saattaa olla
kotoisin mistäpäin Suomea tahansa, koska kuvattava kirkko ei
kävele omalle kylälle, vaan sinne on matkustettava autolla.
Ensin on etsittävä lentoon lähtöön soveltuvan pellon
omistaja käsiin, jotta saadaan lupa pellon tallaamiseen ja vasta
sitten rykästään moottorilla ilmaan kamera kaulassa. Tunnin
lennon jälkeen ,kun lentäjä palaa lähtöpellolle takaisin,
odottaa siellä yleensä joukko uteliaita ja tiedonhaluisia
kyläläisiä, joita jututtaessa vierähtää toinen tunti.
Tällaista se on tänä päivänä jokamiehen itsenäinen
lentäminen, eli moottorivarjoliito.
Lajiin tähtäävää koulutusta saa eri varjoliitoseurojen
kursseilta.
Arto Halttunen
MATERIAALIA PÄRRÄÄJIEN NÄYTELMÄÄN Kirjoitettu v. 2002
Yks ohjelmanumero vois olla "pärrääjien" käsialaa,
eli kuivan kalvoohjelman aikana alkas kuulua hirveetä ryskettä
ja kolinaa luentosalin ovelta, jonneka kaikkien katseet
kääntyisivät ja esiin astuis "alkukantainen raamikas
korpijussi" Kintaat suorana, karvalakki korvilla,
rikkinäiset lapikkaat jalassa, sarkahousut, koukkupuukon
paikalla "sirppi" perseen päällä roikkus veltosti
pitkissä vitjakkeissa ite kyhätty paramoottori ( kehikko
sontakärryn vanteesta, potkuri pellistä jossa kärjet
kippuralla ja narunpätkiä lapojen ympärille kiertyneenä
lukuisista tantereella pyörimisistä, valjaat vanhoista repun
remmeistä ja moottorina raskaan oloinen möykky. Muutenkin
olemus olis erittäin rähjäinen ja rasvainen ). Alkas siinä
sitte kyselee semmonen "simpauttajan" ilme kasvoilla,
että kertovat kylällä notta täällä näitä "rupellia"
katastellaan ja leimaillaan, ku ei oo tullu herroloille
näyteltyä tätä keksintöö vuosiin ja meilläpäin siellä
junttilan kyläkaupan markilla ei oo tämmösiä palaveluja ollu.
Kuulemma joku Lampin Eero näistä välittäs paremmin....
ooolikohan kotosalla vai kyläsä. -Kyllä täällä ollaan-
vastaa Eero. Jaha jaha no sittehhän tämä homma käy ku
luomisen työ, ja röhönaurut päälle. Tässähän tämä
rakkine sitte olis syynättävänä. Vikoja siinä ei pitäs olla
mittäää tuota... Leimoo vaille vaan. Eero alakas tutkii
kampetta epäilevä ilme kasvoilla, jonka lentäjäki oli jo
rekisteröiny. Mitähän tää lysti mahtas sitte maksaa, ku
tuntuu muutenki nuita menoja tässä olevan ihan tarpeeksi.Hiehoki
poikii vasta parin viikon päästä ja tankki on aina kuralla ku
pitäs ilimoon nousta notta. Eero alakaa olla huolestuneen
näköne, mutta ei uskalla vielä sanallakaan moittia
peruspohojalaisen pellonraivaajan kätten töitä vaan jatkaa
romuläjän kiertämistä. Oon muute ite suunnitellu ja kasannu
koko rakkineen ja omasta mielestä se onnistu helevetin hyvin
äijä sanoo mahtipontisesti ja päästää päälle röhönaurut.
Eero tuntee olonsa tukalaksi päätä piremmän ja harteikkaan
pohojalaiskeksijän vierellä. Äijä jatkaa - Käytihin tuossa
äireen kanssa ostoksilla kaupunkilla viime syksynä ja satuin
näkemähä tämännäköösen häkkyrän taivaalla ja innostuin
tekee samallaase ittelle, ettei tartte lainaalla toisilta, se ku
on nii oriaallista.
Eero irvistää vastaukseksi. Otin muute mukaha tuon kankahanki,
notta jos haluat vilikasta, vaikkaha eipähä nuo verhooluhommat
taia teitille kuulua, nehä on paremmi akkoloije hommia -ja taas
röhönaurut päälle-.Ai niin oompaha värkänny tuohon
kankaaseen ihan oman patentinkin, ku se ilikeesti alussa viskeli
miestä puuskasella tuulella, niin laitoin isäukon vanahat
"hinskelit" tuohon köysien välliin notta se vähän
venyylöis kuopissa.Se on ollu hyvä keksintö. Keksintö..
nykyään se on kuulemma joku "innovaatija" Paskan
marijat tämä miittää vaaji, muutaku tenua tankkiin ja
taivaalle. Eero kysyy seuraavaksi, että missäs se varavarjo on.
No tossahan se on päällimmäisenä ekkö sää syynääjä
nää sullahan on kaks silimää päässä niinku hevospaskaa,
pitäshän tuo ny nähärä ja tarttuu kiinni kahavasta
kiivastuneen olosena ja riuhtasee voimmiesa tunnossa, koko motti
heilahtaa, mutta paketti ei aukee.-Kuule syynääjä piäkkö
vähä kiinni pokasta ku riuhtaason oikeen kunnolla niin vissiin
irtoo. Koko rysky lentää pari metriä ja Eero mäjähtää
lattialle mahalleen, mutta kahava pysyy kiinni paketissa. -Ristuksen
akka... se on köyttäny tahallaan kiinni tään "hantaakin"että
pääsis eroon musta. Kyllä mää sille perkeleelle illalla
näytän!
Eero on jo ihan valakonen ja valamis lyömään leiman paperiin.
Solomu löytyy kuin löytyykin ja hätävario lentää nappeesti
peräseinään. Täällä paketin pohojalla on muute sitte
meikälääsen viimmene lohtu jos ei tatti aukee ajoissa ja
äijä ottaa esiin pienen taskumatin ja päästää ilmoille
"verevät naurut" Ei tartte kuivin suin kuolla jos niin
sattuu. Eeron kasvoille leviää vieno hymy. Ja samat hinskelit
on muute tässä hätävariossaki, ettei turhaa rykääse runkoo
mutkalle. No rupiaako se homma valakenee.. olis meinaa jo kiirus
kotiaki ja lupasivat poutaa heti auringon laskun jäläkeen ja
sehän tietää mahottoman hyviä lentoilimoja.
Eero kahtoo huolestuneen näkösenä kiireisen olosta miestä ja
jatkaa, että onkos nuo lentosäännöt tentitty millonka. Jooo
kyllä se emäntä on kyselly vähä liikaaki, että missä sitä
on taas oikeen lennelty, ku ei oo näkyny viikkokausiin kotosalla.
Oon kyllä yrittäny sannoo, että ei sieltä syvämmaalta nii
vaan äkkiä päästä takaasi ku tenu loppuu pahimman
närreikön kohalla ja kyllä siinä "sirppikin"
tylysyy ennenkö vehkeet on taas kasalla. Niin tarkotin kyllä
näitä väistämissääntöjä sun muita, ku siellä menee nuita
hornettiakin aika usein sanoo Eero. No ei niistä oo ollu haittaa.
Sen jäläkee, ku ne on menny yli, oon rykässy perrään ja
koittanu päästä perälöylyihin, Perälöylyissä nuo
henskelit on muute hyvät ku tuo patja oikeen "mylttyää"
ja ei meinaa totella, vaikka kuinka oon julumana. Eero lyö
sanattomana leiman paperiin ja toivottelee vaivihkaa hyviä
lentoja ja herran siunausta ja huutaa vielä ovelle, että se
leima on sitte ikuinen!
Arto