Etusivu   Historia    Lajiesittely    Koulutus    Varusteet    Turvallisuus    Lentotoiminta    Ilmavalokuvaus    MOVAlinkit


Lentopäiväkirja

Uusia juonia 2010

Tässä syyllinen 2010 sydäntalven hiljaiseloon ja maadoittumiseen, eli Innostuin värkkäämään tuollaisen laitteen ja alkuvuoden lentoaika on siten tärvääntynyt tallissa.

Alkukipinän sain tähän projektiin muutama vuosi sitten kun joku laittoi linkin tällaisesta Ranskassa olevasta lentolaitteesta. Hienointa tuossa oli se kun sillä ajeltiin liikenteessä kuten autolla ja silti sillä saattoi ampaista ilmaan sopivalta pellolta, eli lentävä auto tuli heti mieleen ja sehän riitti meikäläisen pään sekoittamiseen. Asia jäi hautumaan mieleen ja kypsyi sitten paraimmilleen tuossa ennen vuodenvaihdetta. Aika kauan sormi tärisi Lähetä-napin yläpuolella ennenkö tohdin painaa nappia, mutta viimein rohkaisin mieleni ja laitoin potkurin tilaukseen. Vähä mietitytti että onkohan nyt ihan "lääkitys kohdallaan". Ajattelin kuitenkin että kun potkurin tilaa ekana niin enää ei voi asiaa perua.
Seuraavaksi kuumeisesti etsimään netistä sopivaa alustaa. Merkin olin jo päättänyt eli PGO Puggy vaikutti parhaimmalta vaihtoehdolta alustaksi, kuten tuossa Ranskan laitteessakin oli. Etsinnän jälkeen päädyin kauppoihin Latvian Riikassa sijaitsevan liikkeen kanssa.

Puggy saapui vuodenvaihteessa rekalla tänne ja näin lähti sitten vauhdilla projekti etenemään. Seuraavaksi tilasin lentomoottorin Italiasta, eli voimanlähteeksi valitsin voimakkaan 102 heppaisen Simonini Victor 2 plus kaks-tahti ilmailumoottorin. Siiveksi valiintui Apcon laskuvarjon mallinen Raskaisiin trikeihin tarkoitettu malli.

Paljon kului aikaa suunnitteluun. Voitte kuvitella kun ei ollut mitään piirustuksia tai ohjeita rakentamiseen, ainoastaan tuon Ranskalaisen laitteen nettikuvien perusteella sai hiukan hajua rakentamiseen. Kopiointi ei onnistunut koska alusta oli erilainen ja halusin toteuttaa asioita hiukan erilailla eli moottori on erilainen, siiven ripustussysteemi erilainen ym. Suunnittelin kaiken itse sekä valmistin ja asensin osat itse paikoilleen, vävypojat hoitivat hitsaushommat.

Kaikenkaikkiaan erittäin mielenkiintoinen projekti joka valmistui kuitenkin yllättävän nopeasti, eli reilut kolme kuukautta ja ryskyn sai ajaa tallista ulos kokolailla testikuntoisena.

Teknisiä tietoja laitteesta:

PPC (Powered Para chute) eli Moottoroitu laskuvarjo (saa lentää movakelpparilla) Ote Ilmailulaista, Trafi
Rekisteröity tieliikenteeseen (L7e luokan nelipyörä)
Ajomoottori 250 cm3 nelitahti PGO, nopeus 80 km/h
Lentomoottori 760 cm3 2-Tahti Simonini Victor 2 Plus 102 hp.
Potkuri Woodcomp Classic 170 cm (kuvissa 150 cm) 3 lapainen säädettävä. Uusi potkuri GA 180 cm, Työntöpotkuri, säädettävä kolmilapa.
Siipi Apco Powerwing MK IV 550 46,3 m2, nopeus n. 60 km/h. Uusi siipi Apco PPC Air Extreme 500 43 m2, nopeus n. 60 km/.
Lentomoottorin Polttoainesäiliö 33 ltr.
Ilmassa mahdollisuus ohjata myös ratista kääntämällä (ei vielä toiminnassa)

Toimintatapa:

Ajetaan maantietä pitkin starttipaikalle ja siipi levitetään vastatuulen suuntaan starttiasentoon. Lentomoottori esilämmitetään jonka jälkeen se sammutetaan ja nelipyörä peruutetaan siiven eteen ja siipi kiinnitetään ripustustankoihin, jonka jälkeen istutaan penkkiin ja kiinnitetään pelastusvarjo valjaisiin ja samoin nelipisteturvavyöt laitetaan kiinni. Tämän jälkeen ollaan valmiina lentoon. Siipi vedetään lentotilaan pyörävedolla.
Vauhtia kiihdytetään pyörävedolla jolloin siipi vakautuu lentotilaan ja potkuri voidaan turvallisesti laittaa pyörimään ilman
vaaraa että punokset menisivät potkuriin. Kaasua lisätään lentomoottoriin ja näin noustaan ilmaan. Ohjataan käsikahvoista jarruttamalla kuten varjoliidintä. Ajomoottori voidaan sammuttaa kun ollaan ylhäällä. Laskuun tultaessa ajomoottori käynnistetään valmiiksi ilmassa. Kun ollaan tultu maahan sammutetaan lentomoottori ja jatketaan eteenpäin menoa ajomoottorilla siiven lentäessä edelleen vakaasti yläpuolella. Vauhtia hidastetaan kunnes siipi laskeutuu alas haluttuun paikkaan ja näin on lento suoritettu ja voidaan siiven pakkaamisen jälkeen ajella
vaikka huoltsikalle kahville. Kätevää eikö totta?

Näitä lentäviä Puggeja ei ole tiettävästi tämän lisäksi koko Euroopassa kuin yksi, eli ei ole juurikaan vaaraa että vastaan ajelis samanlainen värkki :) Huomioarvoahan tällä on vähintäinkin riittävästi, päät kääntyy jokapaikassa takuuvarmasti ja kaikilla on pää täynnä kysymysmerkkejä, että mikä tuo on ? :)

 

Tältä se sitten näytti kun ajoin tallista pihalle maaliskuussa 2010.

 

Koeriipunnat tehtiin hallinosturissa

Sitten alettiin treenailemaan jäällä siiven kanssa.

 

Hiukan jo siipi keventää eka rykäisyllä Kuva Aarno Isomäki

 

Vielä ei ihan painopiste kohdillaan eka pompuissa kun etupyörät alempana Kuva Aarno Isomäki

 

Olosuhteet eivät oikein suotuisat myöhemmissä testeissä. Keväinen kohvajää hyydyttää menon. Kuva Mika Schwach

 

Kuva Tapio Rautaneva

 

Kuva Tapio Rautaneva

 

Vaikka testiolosuhteet sotivat vastaan niin piloteilla oli hauskaa. Kuva Olavi Räty

 

Testilennot jäivät vielä kesken kun jääkelit loppuivat. Senverran saatiin uutta tietoa että potkuri pitää vaihtaa tehokkaammaksi eli 20 cm lisää pituutta potkuriin jotta työntövoima saataisiin riittäväksi mahdollistaen siten tarpeeksi nopean ilmaan nousun. Hiukan tosin jäi vielä tuon lyhyemmän potkurin säätökin kesken mutta tilasin kuitenkin pidemmän.

Elikkä seuraavaksi homma jatkuu pidemmällä melalla ja todennäköisesti seuraavat harjoitukset pidetään Kauhavan kentällä. Tästä lisää tuonnempana.

 

Juttu TM:ssa 17 / 2010

 

Uusimmat päivitykset keväällä 2011, eli 172 cm potkuri ja rattiohjaus asennettu. Nyt vain odotellaan suotuisia testilento-olosuhteita, niistä tuonnempana.



Tällä päivityksellä kävästiin pikku kiekalla Perännejärvellä viimeisiltä jäiltä keväällä 2011.

Video lennosta

 

Lehtijuttu tapauksesta.

 

2011 kesällä tein lisää parannuksia koska laite ei noussut ilmaan tarpeeksi hyvin, eli vaihdoin potkuriksi tehokkaamman ja pidemmän GA Prop 180 cm kolmilapaisen työntöpotkurin ja hankin siiveksi ison Apco Air Extreme 500 varjoliitimen mallisen PPC liitimen tuon patjavarjon tilalle koska tässä varjoliidinmallissa on kuulemma parempi nostovoima. Lisäksi käänsin moottoria suorempaan eli potkuri on nyt pystymmässä jolloin se työntää eteenpäin eikä alaviistoon kuten viimeksi, samalla hiukan muutin painopistesäätöjä että lentäis etupyörät ylempänä ja muutin samalla pystysuuntaista säätöä jotta ei kaartaisi itsestään vasemmalle. Nyt pitäis kaikki voitava olla tehty ja odotellaan taas ihanteellisia testilento-olosuhteita.

Palataan asiaan.

Tässä valmiina taas tositoimiin kunhan hyvät jääkelit tulee.

Tuolla jatkoa eli toiveiden täyttymys: http://www.paramotor.fi/040312.htm