Etusivu Lentopäiväkirja Ilmakuvat
Hienoimmat lentoni
21. 6. 2004
ROVANIEMEN KEIKKA
Soitin jo kotoa Rovaniemen torniin, ennenkö lähdettiin, että onnistuuko lento lähialueella MOVA:lla, ilman transponderia, koska Rovaniemi on kans nykyään tuota C-ilmatilaa. Lennonjohtaja suhtautui asiaan myötämielisesti ja antoi kernaasti luvan lennellä Keskustan CTR alueella. Helsingissähän tämä ei onnistunut, kuten aikaisemmin jo kerroin.
Perjantaina saavuttiin Rovaniemelle viikonlopun koiranäyttelyyn Ounasvaaralle. Perjantaina päivällä ajelin polkupyörällä Ounasvaaran ympäristössä ja kattelin aluetta "vähä sillä silmällä" eli jos vaikka starttipaikan löytäisi. Löytyihän se Kemijoen lahden perukassa olevalta jalkapallo kentältä sairaalan läheltä. Tuuli tyyntyi ihan täysin illaksi ja siirryimme autokuskin ("lennonjohtaja") kanssa kentän laitaan.
Soitin torniin ja pyysin lupaa lennolle. Lennonjohtaja oli hyvin kiinnostunut laitteesta, kysellen, että hinataanko se ilmaan ja mikä se oli nova vai mikä, eikun mova, eli lyhenne moottoroidusta varjoliitimestä selvitin kaverille. Ei kuulemma ole koskaan täällä nähnyt kyseistä lentolaitetta.
Seuraavaksi täytyykin sitte sanoa, että ei paljon huonommin vois enää lentotouhuja aloittaa, kuin nyt, eli ensin en meinannut saada konetta millään käyntiin normaali tyylillä, (aina lähtenyt ekalla kuin partiopoika) Syyksi paljastui lukuisten starttien jälkeen kakun puute. Sitten kun kone lähti reilun ryypytyksen jälkeen käyntiin niin se ei kärsinyt kaasua ollenkaan vaan tyrehtyi heti. Arvasin heti, mistä on kysymys, eli Mikahan "neuvoi" venyttämään sitä kaasarin jousta, jotta bensan tiputtelu pöydälle loppuisi. Tein viikolla niin ja en kokeillut sen kummemmin toimivuutta. Kyllähän se bensan tiputtelu loppuikin, mutta niin loppui samalla kaasarin toimintakin. Manasin Mikan alimpaan ja ei muuta kuin kaasarin kansi auki jalkapallokentän laidalla ja jousta kasaan alkuperäiseen mittaan puristamaan. Sitten kone alkoikin pelittämään lähes normaalisti, joskin pieni heikko kohta alussa oli vielä havaittavissa, kun painoi kaasua nopeasti tyhjäkäynniltä. Tämä sai nyt kuitenkin kelvata tällä kertaa lennolle. Säädetään sitten kotona lisää. Perkuleen Mika!
No ei ongelmat suinkaan tähän loppuneet. Pari epäonnistunutta starttiyritystä ja sitten kun pääsin ilmaan niin muutaman metrin korkeudella alkoi kuulumaan potkurin räpätystä ja ei muutakuin kone äkkiä sammuksiin ja takaisin alas starttisuuntaan. Lasku sujui hienosti jaloilleen. Kone pois selästä ja tutkimaan ongelmaa ja syntyneitä vaurioita. Hämmästys ja ihmetys oli suuri. Tutkinnan tuloksena koneeseen oli syntynyt yhtäaikaa kaksi toisista riippumatonta vikaa, eli pakoputken yläkiinnike oli murtunut hitsaussaumasta (kylmä hitsaussauma, kumityynyn asennusmuutoksen yhteydessä tehty metalliverstaalla Tuurissa) seurauksena pakoputken nojaaminen potkuriin, jolloin pakoputki toimi tehokkaana "puusorvina" tehden kolot lapojen tyvipäähän. Sitten toinen vika, eli joko kehikon suojaverkon nippuside oli pettänyt tai sitten punokset olivat painaneet verkon potkuriin siiven kaaduttua sivulle edellisissä starteissa vioittaen verkkoa ja kun sitten annettiin hanaa niin potkurin kärki koukkasi lepattavan verkon reunan mukaansa repien sen rikki ja irti kehikon toisesta reunasta, samalla tietysti potkurin kärjet vaurioituivat. Tietysti suurena apuna tapahtuneeseen oli tämä ylipitkä potkuri, joka ei salli punosten nojaamista kehikkoon. Tämä ongelma oli tiedossa, mutta en ehtinyt tekemään verkon kiinnityksen muutostyötä ennen tätä reissua, toisaalta voihan sen vieläkin tehdä ja nythän sen näki, että työ ei mene sitten hukkaan ajatellen tulevaisuutta. Peruin lennon lopuksi torniin. "Lentotoiminta" siltä illalta oli sitten päättynyt huipentuen kuitenkin iltaa kohti oluttölkkien kilistelyksi. On muuten ihan hyvä vastapaino potkurin kilistelylle.
Koiranäyttelytoimikunnassa oli mukana Rovaniemen lentokentän huoltopäällikkö, joka hoiti alaisillaan pakoputken hitsauksen Lauantaina lentokentän verstaalla. Repeytyneen suojaverkon sai kiinni uudelleen nippusiteillä ja mikä hienointa niin minulla oli mukana varapotkuri, vaikka vioittuneellakin olis vielä voinut ehkä lentää. Pelit oli taas kunnossa Lauantai iltana ja siirryttiin samalle kentälle. Termopuuskien tyyntymistä piti hiukan odotella ja sitten taas soitto torniin ja kerroin, että yritetään paremmalla tuurilla ja tulen ääneen, kun pääsen ylös. Sitten ekastartilla ilmaan. Näin sen piti tapahtua eilenkin, mutta kaikki päivät eivät ole samanlaisia. Hiukan röykytti alussa, mutta kun nousi n. 300 metriin niin ilma tasoittui.
Maisemat Rovaniemen keskustassa olivat
huikaisevan kauniita.
"lennonjohtaja" tässä peltipurkin
kahvassa tukevasti kiinni. Edessä lentovalmis korjattu "persepotkuri".
Rovaniemen sairaala heko kenttineen keskellä. Taustalla
Ounasvaara urheiluhalleineen, jossa koiranäyttelykin pidettiin.
Kemijoki
Rovaniemen keskustaa
Tietysti kirkko piti kuvata
Kirkon ympäristöä hiukan
Jätkän kynttilä keskustan ja Ounasvaaran
välissä Kemijoen yli menevällä sillalla.
Sitten kysyin tornista, että sopiiko käydä
kentällä pyörähtämässä matalalla ja lupa heltisi, joten
kenttää kohti seuraavaksi. Kiitotie 03 suunnasta lensin
matalalta yli ja sitten takaisin keskustaan. Ison näköinen
kenttä Rovaniemellä.
Asematasolla muutamia härveleitä. Tuossa se
on tainnu Concordekin olla tyhjäämässä ökyrikkaita
ahteristaan.
Lennonjohto torni
Ounasvaaran hiihtokeskus
Tuohon koiranäyttelypaikalle Ounasvaaralle
asuntoautojen ja vaunujen eteen parkkipaikalle sorvasin laskuun.
Oli muuten pirun hankala paikka, kaksi ylösvetoa jouduin
ottamaan, koska pikialue hiekkapohjaisen parkkipaikan päässä
nosti pirusti, joten tosi alhaalta ja nuukasti pylväitä ja
rakennuksia väistellen piti ottaa, jotta pääsi hiekka
alueelle. Yleisöllä oli seurattavaa parkkipaikalla, kun koukin
hallien välissä.
Mahtava lento ja alkuvaikeudet korvattiin kyllä moninkertaisesti.
Arto