Etusivu Ilmakuvat Lentopäiväkirja
6-8.8 MOVA SM 2009
Moottoroidun
varjoliidon suomenmestaruuskilpailut järjestettiin tänävuonna Tuurissa. Sää
suosi tapahtumaa jokaisena kolmena kilpailupäivänä.
20 kilpailijaa eri puolelta suomea mittelivät lajin
paremmuudesta. Tuurin huoltoaseman viereinen peltoalue
tarjosi yleisölle mitä parhaimman näkyvyyden tapahtuman
seuraamiseen ja katselijoita olikin lentotehtävien
aikana melkoisen paljon tien reunamilla.
Ensimmäisenä kilpailupäiväiltana tehtävänä oli starttivarmuus ja tarkkuuslasku. Kuumailmapallo oli myös tullut yleisöä viihdyttämään tähän tapahtumaan.
Turvallisuus oli koko kilpailujen
aikana tärkeässä roolissa. Tässä pelastuslaitoksen miehet
käy tarkastamassa
suorituspaikan ennen kilpailuja, myös ensiapumiehet oli aina
paikalla kilpailujen aikana.
Ilma oli hyvin helteinen kuten asusteista näkyy.
Starttitouhut kuumimmillaan.
Mittamiehet valmiina tarkkuuslaskupaikalla.
Pallo lähdössä lennolle kilpailupellon laidalta.
Mikäs on korissa ollessa kun on lämmin kesäilta ja kauniit maisemat.
Hienoja suorituksia nähtiin tarkkuuspläkällä paljon, tässä yksi täpärimmistä koska kehikko ei saanut ottaa maahan laskussa...
tällainen lasku johti hylkäämiseen,
samoin kuin ensi kosketus 6,5 metriä halkaisijaltaan olevan
ympyrän
ulkopuolelle johon itsekin sorruin.
Liika yrittäminen näkyi pahimmillaan kalustovaurioina.
Toinen kilpailupäivä valkeni ja siirryttiin tukikohdasta Alavuden lentokentältä takaisin Tuurinportin pellolle.
Vuorossa oli tarkkuuslentotehtäviin kuuluva keilarata jota kierrettiin 8 muodossa ja määrättyyn suuntaan.
Ei ole helppo tehtävä tämäkään.
Tontti tulee yllättävän helposti vastaan ja pistepotti ei
taaskaan
kartu toivotulla tavalla. Itse potkaisin kisajännityksen
vaivatessa kerran ohi joka verotti taas tulosta.
"Vaikka tekee kipeää ei haittaa". Lyhentyneet potkurit kuuluvat lajiin erottamattomasti. Iltasella niistä voi sitten aina tehdä hymyssä suin nuotion ja paistella loimumakkaraa.
Välillä vetää mietteliääksi taistelun tuoksinnassa.
Aamuinen potkutehtävä saatiin lennettyä ja illaksi oli suunniteltu suunnistustehtävää, mutta sadepilvet siirsivät tehtävän lauantaiaamuksi.
Myös Trikemova oli tullut esittäytymään paikalle.
Suunnistustehtävä oli todella mielenkiintoinen. Karttaan oli merkattu rasteja ja niistä piti valita neljä mieleistä jotka sitten lennettiin läpi ja vastattiin samalla rasteihin kuuluviin kysymyksiin.
Nopein lenkin tehnyt oli voittaja. Kuvia en kerennyt reitillä ottaa kun piti keskittyä kartan lukemiseen. Tällä tehtävällä onni potkaisi ja kiersin rastit nopeimmin.
Sitten päivällä lennettiin
bensansäästötehtävä. Jokaisella oli tankissa kolme litraa
polttoainetta ja tehtävänä oli pysytellä mahdollisimman kauan
ilmassa
aurinkovoimaa apuna käyttäen. Pilvenpohjissa roikuttiin
parhaimmillaan parisen tuntia. Jotkut tyytyivät myös alempiin
korkeuksiin. Taas tuli lunta tupaan tässäkin tehtävässä.
Olin ilmassa kolmella litralla tunti ja 23 minuuttia, mutta
sorruin liian lähelle pilveä jolloin kilpailun tarkkasilmäinen
tuomaristo menetti katsekontaktin
ja tuloksena oli 50 prosentin aikasakko joka pudotti lopullisissa
tuloksissa minut kuudennelta sijalta seitsemänneksi. Sellasta se
sitte on ku movamiehet lähtee termoilee pilvetkin käy kimppuun
:)
Sitten lauantai-iltana viimeisenä
tehtävänä yritettiin vielä tehdä oikein kunnon
suomenennätystä, josta myös samalla jaettaisiin kaikille
sääntöjä noudattaneille kilpailupisteitä. Tarkoitus oli
saada kolmisenkymmentä movaa yhtäaikaa ilmaan viiteen eri
kerrokseen ja kuvata homma maasta
sekä myöskin ilmasta kuumailmapallosta.
Yhdeksän liidintä saatiin ilmaan kunnes tuuli kääntyi startissa myötäiseksi vesittäen koko suunnitelman. Pian liitimet laskeutuivatkin takaisin pellolle ja homma oli kariutunut. No onpahan jotain enskerrallekin. Itse en kerennyt nousta ilmaan tuulen kääntyessä.
Näin oli purkissa Suomen suurin, koskaan järjestetty varjoliitotapahtuma. Tapahtuma oli suorastaan loistava ja sellainen fiilis jäi jälkimakuna suuhun, että kuluispa taas pian vuosi että pääsis mukaan. Kiitokset kaikille touhussa mukana olleille.
Tulostaulukko:
Lopullinen sijoituslista: