Etusivu Lentopäiväkirja Ilmakuvat
Hienoimmat lentoni
MOOTTORILLA SUOMEN HALKI v. 2001
Idea Suomen halki lentämisestä sai alkunsa siitä kun Amerikan
poijat toteuttivat oman unelmansa ylittäen Pohjois-Amerikan
mantereen moottoroiduilla varjoliitimillä. Meidän tehtävä oli
onneksi hieman vaatimattomampi, johtuen siitä, että emme
mieltäneet tuota vastaan tullutta rajaa osavaltion rajaksi,
kuten Jenkeissä vaan keskeytimme mantereen ylityksen rajan
tuntumaan siitäkin huolimatta, että rajan ylityksestä olisi
maksettu sievoinen summa rahaa.
Eero Aarno ja minä olimme vuokranneet asunto auton tehtävän
ajaksi ja kuljettajana toimi Martikaisen Simo. Perässä vedimme
kärryä jossa moottorit kulki lähtöpaikalle ja
määrämaalista kotiin. Taidettiin niitä kuljetella välillä
vähä reitin varrellakin, jos muistan oikein.
Olimme etukäteen valinneet tehtävään kaikille sopivan viikon
33. Tuulen suunnan huomioiden lähtöpaikaksi valittiin
Lapväärti ja määrämaaliksi Ilomantsin keskusta. Kyllä
totuuden nimessä täytyy sanoa, että en oikein jaksanut uskoa,
että tämä meidän vähän yltiöpäinenkin suunnitelma
toteutuisi ja Ilomantsi nähtäisiin lintuperspektiivistä.
Tuntui se senverran kaukaiselta haaveelta alkuvaiheessa. Luulen
että kavereilla oli hiukan samoja tuntemuksia Lapväärtissä
kun kaadoimme bensaa tankkiin pienen peltosaran päässä.
Luonnollisesti olimme etukäteen suunnitelleet reittiä kartalla
ja teoriassa se näytti ihan mahdolliselta toteuttaa. Aarno oli
sopinut myös lehdistön mukanaolosta hommassa, joten paineitakin
oli hieman.
Maanantaipäivän valjettua ajelimme Ähtäristä Lapväärtiin,
josta starttipaikka löytyi pienen hakemisen jälkeen yhdeltä
kydöltä. Vehkeet kannettiin pellon reunaan ja olimme ajatelleet
lentää aluksi vaatimattoman n. 30 km.n.matkan ensimmäisille
pelloille ennen Päntänettä. Koska minulla oli eniten
polttoainetta starttasin ensin ja ilmaan päästyäni alkoi Aarno
huudella radiolla, että sulta tipahti karttalaukku juoksun
aikana, eli ensimmäinen takaisku oli koettu. Vahinko osoittautui
lievemmäksi, kun huomasivat maastapäin karttalaukun olevan
tukevasti potkurikehikon verkkoa vasten painautuneena
varmistusnarun varassa. En heti älynnyt, että eihän se voikaan
pudota, koska Petri on laittanut koteloon varmistus narun. "Ei
mikää turha jätkä!" Vähän aikaa lenneltyäni
starttipaikan lähettyvillä odottaen Aarnoa ja Eeroa alkoi
eetteristä kantautua hillitöntä manausta. Aarnolta oli mennyt
startissa potkuri hajalle. Se oli kuin moukarin isku ohimoon, kun
kuulin tuon viestin radiosta. Ei helvetti voi olla totta....miten
tässä nyt näin kävi ja mitäs nyt tehdään. Aarnon
hypätessä kyytiin kehikon alareuna oli raapaissut maata
painautuen potkuria vasten. Varapotkuri kuulemma kotona. Aikamme
pohdittuamme tilannetta, päätimme jatkaa Eeron kanssa matkaa ja
Aarno istuutui auton kuljettajan viereen.
Tunnelma latistui kertaheitolla tapauksen johdosta. Yksi kaveri
pelistä pois Ähtäriin asti, jossa saataisiin uusi potkuri
paikoilleen. Eeron kanssa lensimme kohti Päntänettä melko
epämiellyttävässä kelissä, eli röykyissä ja sumupilviä
väistellen. Keli kyllä sopi hyvin vallitsevaan tunnelmaan.
Karijoella alkoi Eero epäilemään polttoaineen riittävyyttä
ennen päntänettä olevan metsäalueen ylitykseen. Sanoin kyllä,
että täytyyhän siellä olla vielä reilusti ainetta, koska oot
ollu ilmassa vasta puoli tuntia. Eeron epäilys asiaan jatkui
edelleen, enkä ruvennut sen enempää painostamaan jatkamiseen
vaan päätimme laskeutua yhdelle pakettipellolle Ylikylän
pohjoispuolelle.
Minun ollessa jo maassa alko Eero huutelee, että mihin suuntaan
mun pitäs oikeen laskeutua, kun mää oon aivan sekasi suunnista.
No lasku meni sitte Eerollakin ihan hyvin ja polttoainettakin oli
runsaasti jäljellä tankissa. Ilmeisesti dramaattinen alku oli
jättänyt jälkensä Eeroonkin sekoittaen tuulensuunnan ja
laskelmat pensan kulutuksesta. Pähkäillessämme laskuhommia
olimme ajautuneet hiukan reitiltä sivuun ja piti vähä
selvittää hakumiehille paikkaa.
Lentovehkeitä kasatessamme Eero huokaili jo hartaasti, että
kyllä nyt saahaan Ilomantsi unohtaa, ei mitään mahollisuuksia
lentää sinne asti. Yhdyin Eeron käsitykseen, senverran
utopistinen toive oli tämän pätkälennon jälkeen. Talon
vanhalle isännälle siinä selviteltiin pilke silmäkulmassa,
että ollaan menossa Ilomantsiin lentämällä ja tehtiin vain
tähän tämmönen välilasku ihan huvikseen.
Ensimmäinen etappi oli takana jääden vähä vajaaksi ,mutta
hyvä näinkin. Kävimme porukalla syömässä Karijoen
keskustassa jonka jälkeen siirryimme seuraavalle starttipaikalle
ison rehupellon laitaan. Tuuli oli sillävälin äitynyt turhan
kovaksi, joten päivä meni käkkimiseksi pellon laidalla,
vahvistaen käsitystä, että homma kariutuu heti alkuunsa.
Odotimme iltaa, jolloin Eero ja minä pääsimme matkaan juuri
ennen tyyntymistä. Lento jatkui auringon paisteessa kohti
Kauhajoen Aronkylää, johon meidän piti laskeutuman
huoltoaseman taakse pellolle ja jossa olisi lehdistökin paikalla.
Minun ollessa keskustan päällä Eero ilmoitti radiolla: "kone
hajos...pakkolasku" voi ei joko taas ongelmia, jo toinen
mies pelistä pois. Ei voi enää huonompaa tuuria olla.
toivottavasti lasku menee hyvin. En kysellyt yksityiskohtia
radiolla sen enempää vaan annoin Eeron rauhassa keskittyä
pakkolaskuun. Ja hyvinhän se kuulemma meni. Itse jouduin
odottelee ilmassa lehtimiestä kierrellen huoltoasemaa
puuskaisessa kelissä tehden Aarnon pyynnöstä läpilaskuja
huoltoaseman takapihalle. Vihdoin sain laskeutumisluvan
valokuvaajilta ja pääsin alas epämiellyttävästä ilmanalasta.
Paikanpäälle oli myös ilmestynyt Mäenpään Timppa
moikkaamaan retkeläisiä.
Haastattelun jälkeen ja Eeron raportin irronneesta pakoputkesta
kuultuamme siirryimme nopeasti lamminmaan kentälle tekemään
seuraavaa starttia, sillä ilta oli painamassa päälle ja
aikataulusta olimme jäljessä. Lehdistön saattelemana
starttasin yksin kentältä valtran lakana koivessa kohti
Peräseinäjokea. Ei ollut oikein kiva lentää yksin, kun tiesi
kavereiden mielialan auton kyytissä, mutta pakkohan matkan oli
jatkua niin kauan kuin yksikin "hiulu" pyörii.
Iltahämärissä Peräseinäjoen liikenneympyrän näkyessä
kuului radiosta tuttu ääni, Ojanperän Markohan se siellä
huuteli terveisiä matkan varrelle ja toivotti onnea yritykselle.
Kiva yllätys tämäkin. Laskuun pellolle lähelle Ågreenin
Mattia ja Järvisen ismoa, jotka järjestivät meille
ruhtinaalliset oltavat tarjoiluineen ja yösijoineen. Kiitoksia
vielä kerran! Eeron pakoputki päätettiin korjata myös
Ähtärissä. Ensimmäinen päivä pulkassa ja olimme
aikataulussa vastoinkäymisistä huolimatta.
Hyvin nukutun yön jälkeen starttasin eiliseltä laskupaikalta.On
muuten paljon helpompaa lähtötouhuissa, kun on paljon avustajia
eli ei se ole pelkästään huono asia, että kaverit oli hetken
pelistä pois. Olin yhteydessä Seinäjoen torniin, kun otin
korkeutta lennolle kohti Ähtäriä. Toivottivat hekin hyvää
matkaa. Alavuden keskustan päällä oli pilvilauttoja, joista
Aarno varoitteli matkan aikana. Lensin yli pilvilautoista, koska
ne olivat melko matalalla ja näyttivät pysyttelevän jokseenkin
paikoillaan. Pojat oli vastassa Ähtärin kirkonmäellä, kun
sorvasin välilaskuun kirkon viereen "Hankolankankaalle"
se on se meikäläisenkin viimmenen "määrämaali"
mutta toivottavasti ei vielä hetkeen. Onnistuneen laskun
jälkeen kävimme kahvilla, jonka jälkeen siirryimme nopeasti
seuraavalle starttipaikalle Inhaan, koska pojilla oli kova into
päästä korjaamaan pakoputkea ja vaihtamaan ropellia.
Matkan jouduttamiseksi olimme tässä vaiheessa päättäneet,
että minä jatkan tästä kohti Äänekoskea sillä aikaa kun
Eero ja Aarno korjaavat viat kuntoon ja tulevat autolla perässä
Äänekoskelle. Saarijärven kohdalla yhteys Jyväskylän torniin
ja siitä ohjatusti laskuun Äänekosken keskustan viereen
heinäpellolle. Maalaistalon isäntä vähä ihmetteli kun yht'äkkiä
talon viereen peltoon kapsahti äijä varjoineen. Jätin vehkeet
talon pihaan ja lähdin käpöttelee kohti keskustaa, oli meinaan
jo vähä nälkäkin. Soitin Aarnolle, että laskuun on tultu ja
syömään oon menossa. Olivat jo lähteneet ajeleen tännepäin.
Hannosen Jussikin soitteli kuulumisia. Pitseeria löytyi
Äänekoskelta ja Kylmä olut maistui lennon jälkeen erityisen
hyvältä. Tunnelma oli taas korkealla onnistuneen lennon
jälkeen ja kun kavereiden moottorit taas taistelukunnossa, niin
eihän tässä mitään hätää enää. Hetken päästä taas
porukka kasassa ja noudettiin minun moottori talon pihasta
kärrylle. Talon isäntä innostui juttelee kovasti meille ja
lahjoitti kaikille piletin kertoen sen olevan "suuri
yllätys". Piletti olikin kutsu heidän ja
hengenheimolaistensa jonkinlaisiin alan manöövereihin.
Erikoinen kokemus tämäkin. Tästä siirryimme autolla
Suolahteen Valtran traktori tehtaalle jonne meitä oli pyydetty
lentämään mainoslakanan kanssa ja mahdollisesti laskeutumaan
piha alueelle. Homma kuitenkin kuivui kasaan tutkailtuamme
aluetta tarkemmin ja todettuamme tehtävään liittyvän
tarpeettoman suuren riskin. Siirryimme takaisin päin Rotkolan
paikkeille, josta löytyi erinomainen rinnepelto seuraavaan
starttiin.
Tässä vaiheessa matkaa alkoi jo meidän autonkuljettajan
henkiset voimavarat oireilemaan, eli kun saavuimme asuntoautolla
pellonlaitaan "tuhahti" Simppa meille sielukkaalla
äänellä, "ja menkäähän sitte jo". Oli ilmeisesti
jo hiukan kyllääntyny tähän meidän "käkkimiseen".
Eerokin oli jo hiukan väsähtäny ja empi, että lentäkää te
vaan ja kun tuo mun tankkikin on niin pieni tulee turhia
välilaskuja vaan. Kyllähän sen toisaalta ymmärtää, kun
matka oli jo muutenkin keskeytynyt aiemmin omalta osalta eikä
välilennoilla ole enää ihan niin suurta merkitystä hommassa,
mutta kuitenkin kun vehkeet kerran on kunnossa niin taivaalle
vaan. Aarnolla tuntui olevan runsaasti potkua jatkaa eteenpäin
keskeytyksistä huolimatta ja suostuttelimme Eeroa mukaan
lyhemmillä lennoilla, mutta turhaan. Eeroa väsytti ja hän oli
päätöksensä tehnyt.
Startin jälkeen odottelin Aarnoa mukaan, joka näyttikin jo
nousevan ylöspäin muutaman kymmenen metrin korkeudella.
Tässävaiheessa otin korkeutta kaikessa rauhassa ja kerroin
aikeista Jyväskylän torniin, josta sain selvityksen ulos
lähestymisalueelta. Kun olin valmis kääntämään nokan kohti
Leppävirtaa en nähnyt Aarnoa enää missään, enkä saanut
radiollakaan yhteyttä. Hetken pyörittyäni ja tähystettyäni
ajattelin, että radiossa on jotain häikkää ja en vaan näe
Aarnoa, koska se on varmaan jo lähteny matkaan, joten ei muutaku
sikana kohti tuntematonta järvierämaata. Tätä järvierämaata
sitte piisaskin ihan loputtomiin saakka ja oli tosissaan
keskityttävä kartan lukuun, ettei eksyisi reitiltä.
Kiintopisteet oli vähissä ja ajoittain myös laskupaikat. Ei
mitään hääviä varjoliitoseutuja nämä vesialueet. Vesivaara
oli myös taivaallakin koko 2,5 tuntisen lennon ajan, sadekuuro
nimittäin seuras kokoajan vierellä vasemmalla puolella
aiheuttaen ylimääräisiä tykytyksiä. Ei nimittäin ole
mikään häävi asia jos kuuro saavuttaa sinut ja lasissa on
liki kilsa korkeutta. Toisaalta onhan sateenvarjo valmiiksi
viritetty, ettei kamppeet kastu läpimäriksi ja siinähän vois
kylmettyäkin ja saada vielä kesäflunssankin kaupanpäälle.
Tarkkailin vuoron perään karttaa, maastoa ja sadepilveä
valmiina tekemään laskuliu'un jos kuuro lähestyy. Eli ihan
täys työ kokoajan. Lisäksi mieltä kalvoi kysymys, että
missä Aarno on. Olin nähnyt omin silmin kun kaveri kelas
korkeutta pellolta ja sitten ei mitään havaintoo sen jälkeen,
lukuisista kutsuista huolimatta. Oliko kenties minusta reilusti
edellä, etten nähnyt vai takana, onko sattunut jotain? Se on
aina viheliäinen tunne, kun ei ole kontaktia "siipikaveriin"
lennolla. On vain orpo olo koko lennon ajan.
Yhteentörmäyksenkin vaara on aina olemassa, kun et näe toista.
Vihdoin Leppävirran keskusta näkyi horisontissa, kun ajelin
viimmeiset kilometrit Sorsaveden yli enemmän ja vähemmän
moottorin varassa. Toisaalta onhan nämä melko luotettavia
lentomoottoreita nimittäin. Sorvasin laskuun keskustan tuntumaan
pienehköön peltoon jonka päällä siipi kömmötteli turhankin
pitkään maadottaen minut kuraisen perunapellon reunapenkkien
väliin, josta piti poistua varovasti takavasemmalle. Liekkö
pellon omistaja säikähtäny laskua, kun luikki sisätiloihin
heti kun sai näköyhteyden minuun vai eikö ollu muuten vaan
juttu tuulella.
Vehkeet kasaan ja soittamaan toisille, että missä ollaan. Sain
kuulla, että Aarnon moottorista oli kuinka ollakkaan irronnut
pakoputki nousun aikana ja laskuun lähtöpaikalle. Suoraan
sanottuna "paskamaista tuuria". Toisaalta tieto oli
helpotus epätietoisuuden jälkeen. Poijilla oli vaikeuksia
kartan lukemisessa, kun eivät meinanneet löytää minua tien
poskesta Leppävirralla. Autoilijat kattelivat pitkään mun
matkavarusteita, kun odottelin tien poskessa toisia. Yövyimme
Huruslahdessa Varkauden yläpuolella vanhusten kuntoutuslaitoksen
pihassa, jossa saimme käydä pientä korvausta vastaan suihkussa
ja aamupalalla. Seuraava päivä kului starttipaikkaa
etsiskellessä Varkauden seuduilta, oli meinaan starttipaikat
vähissä niillä seuduilla. Perseen kokosia peltoja siellä
täällä. Alkoi pikkuhiljaa usko loppumaan minultakin tähän
hommaan. Mahdollinen starttipaikka löytyi Varistaipaleen ja
Valamon luostarin väliltä, siinäkin startti ois pitäny tehdä
maantien yli, joka olisi pitänyt sulkea startin ajaksi. Ei
oikein houkutellu tämäkään paikka.
Kävimme korjaamassa Aarnon pakoputken Valamon luostarin
pannuhuoneessa, josta löytyi hitsausvehkeet.
Näiden manöövereiden aikana alkoi mieleen hiipua ajatus
luovuttamisesta, koska lentoonlähtö paikkakin oli kehno. Eero
oli jo vahvasti sitä mieltä, että lähdetään takaisin
Suolahteen, jossa meitä odottaisi Valtran tarjoama illallinen
ravintolassa ja mahdollisesti suuri sponsoripaketti, joka
myöhemmin osoittautui turhaksi luuloksi. Aarno heitti pallon
minulle hommassa. Olin itsekkin jo valmis luovuttamaan. Olimme jo
lähteneet ajelemaan takaisin huonolta starttipaikalta kohti
Varkautta. Ajoin itse asuntoautoa ja kokoajan mieltä kalvoi
ajatus, että näinkö tämä homma kuivu kasaan, Alitajunnassa
kyti ajatus, että ehkä sittenkin vielä voitais jatkaa. Se oli
jokin suurempi voima, joka soti vastaan luovuttamispäätöstä
ja luovutus tuntui pahalta. Siinä ajellessa kattelin karttaa ja
heitin epätoivoisesti kehiin ajatuksen, että käytäis vielä
kattomassa nuo Joroisten pohjoispuolella olevat pellot ja jos ei
siellä ole kelvollista starttipeltoa niin homma keskeytetään
ja lähdetään Takaisin Suolahteen ja kotiin. Sain Kaverit
suostumaan tähän ja ajattelin, että tällä on nyt "jokin
tarkoitus".
Kun saavuimme metsän reunasta kartalla olevalle peltoaukealle
olimme niinsanotusti "äimän käkenä" Tämä ei voi
olla totta. Kaiken tämän epätoivon jälkeen olimme saapuneet
Moottorivarjoliitäjän paratiisiin. Tämä oli se tarkoitus,
josta puhuin. Tulimme Fin- nurmen keinonurmen kasvatus laitoksen
alueelle, jossa oli nurmikko parturoitu parin sentin mittaiseksi
ja lisäksi se oli sopivassa rinteessä ja vielä vastatuuleen ja
tilaa oli. Olimme "onnesta kuralla". Kävimme
kysymässä "pääkallonpaikalla" luvan lentotouhuihin
ja kerroin meidän huimasta yrityksestä.He suhtautuivat asiaan
erittäin positiivisesti ja innostuneesti. Jopa Eerokin piristyi
ja kaivoi lentovehkeet esiin. Ennen lentohommia oli Aarno käynyt
Simpan kanssa tasapainottamassa potkurin, kun oli havainnut
pientä värinää edellisessä startissa ja kun vielä
pakoputkikin oli mennyt poikki mahdollisesti samasta syystä.
Aloitimme lentotoiminnan vihdoin illansuussa, kun Varkauteen
saapunut reittikone oli mennyt laskuun, sillä olimmehan afis
alueella.
Aarno käynnisti moottorin ensimmäisenä lämmittäen sitä
maassa toiveikkaana, kaikenhan piti olla jälleen kunnossa, mutta
kuinka ollakkaan vaikeudet jatkuivat ja varmaan jokin kirous oli
langetettu Adventuren päälle kun alkoi kuuluu epämääräistä
ääntä moottorista. Pakoputki ei pysynytkään kiinni, koska
putken ja sylinterin välissä oleva tiiviste puuttui aiheuttaen
ylimääräistä tärinää putkeen ja pultit pyöri auki. Peli
selevä Aarnon osalta. Tunnelma näköjään voi latistua
paratiisissakin se on nyt nähty se. Suuri kysymysmerkki jälleen
taivaalla, että mitäs nyt? Eerolla ja mulla koneet kunnossa.
Olimme suunnitelleet lakanan vetoa alueella ja se tuntuikin nyt
jäljelle jäävältä vaihtoehdolta. Itse en todellakaan tiennyt,
että mitä teen. Luovutanko tähän vai yritänkö jatkaa. Ei
oikein tuntunut enää sopivalta jatkaa kaiken tämän jälkeen.
Eero ei ollut halukas jatkamaan eteenpäin, vaikka sanoin, että
voitais aivan hyvin tehdä välilasku puolessa välissä
Joensuuta. Eerolla oli hirveä hinku Valtran illalliselle ja
itsellä kunnianhimoinen tavoite päästä ehkä sittenkin
määrämaaliin. Aarno oli jälleen kerran heittänyt pallon
minulle sanoen, että tee ihan niinku ite aattelet mulle on ihan
sama. Tottahan toki me ajetaan perässä jos lähdet. Nämä
sanat palautuivat myöhemmin ilmassa mieleeni. Sanoin Aarnolle ja
Eerolle, että teen päätöksen vasta ilmassa, koska maassa en
pysty päättämään. Eero ei ollut lähdössä matkaan.
Starttasin sekavissa tunnelmissa ja ehkä siksi ei lakanakaan
meinannut millään tarttua jalkaan. Jonkun aikaa vedeltyäni
sitä pudotin sen alas ja aloin ottaa korkeutta jostain kumman
syystä. Sillä välin Eero valmistautui lakanan koukkaamiseen ja
sai sen kuulemma ekalla jalkaansa. Siitä kuulimme myöhemmin
muutaman kerran. Se on näköjään Eeron pravuri laji tuo
tarkkuuslento. Kun kauniit Varkauden Järvimaisemat alkoivat
avautumaan ympärillä korkeuden kasvaessa ja tuulen hiljalleen
sortaessa "oikeaan" suuntaan oli päätös jatkamisesta
suhteellisen helppo tehdä. Nokka kohti Joensuuta vaikka ois
kuinka hankalaa muuten. Matkalla Joensuuhun tiesin, että jos
vaan vehkeet pelaa niin Ilomantsiin mennään makso mitä makso
se on nyt päätetty ja sillä selvä piste. Keli oli ihan
miellyttävä matkalla ja seurailin n. 800m.korkeudella
suurjännite linjaa joka kulki sopivalla kurssilla kohti
laskupaikkaa ennen Joensuuta.
Yhteys Joensuun torniin ja ilmoitus laskuun lahialueen rajalle
peltoon ilta hämärissä. Pojat noukkivat kyytiin Nesteen D-
asemalta. Eero vielä säikäytti viimmeisen kerran kertoen,
että nyt nokka kohti kuortanetta on mentävä töihin kiireesti.
Sanoin että eihän siinä sitte mitään, jos kerran niin on.
Ensin työ ja sitte vasta huvi, niinhän se on aina ollu.
Lähetään kotiin vaan. No pientä jäynäähän se vaan oli,
mutta tuli vaan jotenkin niin "uskottavasti".
Siirryimme Joensuun Linnunlahden Leirintäalueelle
yöpymishommiin.
Torstai aamuna homma jatkui Joensuun kentältä. Kävimme
tornissa tekemässä lentosuunnitelman ja startti poikittaisen
kiitotien reunasta kohti Ilomantsia. Tuulen suunta jälleen
sopiva lennolle, eli ihan suoraan kohti määrämaalia. Jälleen
oli helppo seurata tielinjaa joka johti perille. Tunnelma alkoi
nousta Ilomantsin siintäessä edessä suoalueitten takana. Näin
matkalla kun pojat kiirehtivät ennen minua maalipaikalle, jossa
oli myös vastassa lajin paikallinen harrastaja Hassisen Alpo ja
myös paikallisen lehden toimittaja.
Kun päätin lentosuunnitelman Joensuun torniin ja ilmoitin
laskuun Ilomantsiin Tiesin että homma on purkissa. Tunne oli
sanoinkuvaamaton kun urakka oli ohi. Piti käydä
Ilomantsinjärvessä vielä uimassakin.reissun päälle. Ajelimme
sitten sinne Suolahteen Valtran tarjoamalle Illalliselle, eikä
sponsorihommista kuultu halaistua sanaa, joten ihan hyvä ku ei
eilen kiirehditty tänne vaan jatkettiin sitkeesti viikon
pääteemaa eli määrämaalin tavoittelua.
Tehtävän toteutuminen oli vähintäänkin hiuskarvan varassa.
Homma oli Aarnon varassa varkaudessa, sillä jos kaksi miestä
kolmesta olis luovuttanu ja halunnu lähtee Suolahteen niin en
olisi kehdannut pyytää jatkamaan minun seuraamista autolla
kohti Joensuuta. Se on kumminkin ryhmätyöskentelyä tämäkin.
Ei luovuttu liian heppoisin perustein, vaan käytettiin
viimmeinenkin oljenkorsi ja vietiin homma loppuun. Sitkeys
jälleen kerran palkittiin ja me tehtiin yhdessä historiaa.
Pakoputken hitsausta nunnaluostarissa
Urakka ohi retkikunta Ilomantsissa
Ilomantsin keskusta