Etusivu Historia Lajiesittely Koulutus Varusteet Turvallisuus Lentotoiminta Ilmavalokuvaus
TURVALLISUUS
Turvallisuus on
hyvin monimuotoinen käsite. Lähdetään nyt kuitenkin siitä
liikkeelle, että mikään lentäminen ei ole turvallista.
Moottorivarjoliidon kohdalla voidaan silti kohdentaa muutamia
seikkoja, jotka nostavat lajin kuitenkin keskimääräistä
turvallisempaan kastiin.
Kuten kaikessa muussakin toiminnassa, niin tässäkin pätee se,
että jos toimit oikealla tavalla ja osaat ottaa huomioon kaikki
turvallisuuteen vaikuttavat asiat, niin silloin vasta
päästään tuohon edellämainittuun turvallisempaan kastiin.
Kun puhutaan
moottorilentämisestä, niin yleisesti ajatellaan, että kun
lentolaitteen moottori sammuu ilmassa, niin ollaan vähintäin
jossakin hätätilanteessa ja lento-onnettomuus on lähellä.
Näin ei kuitenkaan asia ole moottoroidussa varjoliidossa.
Oikein toimiva movalentäjä ei koskaan luota moottoriinsa, eikä
näinollen lennä sen varassa. Kun on toimittu näin ja moottori
sammuu yllättäin,
niin ei ole mitään hätää, koska movaliito muuttuu vain
moottoroimattomaan varjoliitoon ja kun on huolehdittu, että
Toinen
turvallisuutta lisäävä seikka tässä lajissa on varjoliitimen
hidas lentonopeus, verrattuna muihin moottoroituihin
lentolaitteisiin.
Sanomattakin on selvää, että ilmailussa varusteiden kuntoon
pitää kiinnittää erityistä huomiota. Valjaista pitää
tarkistella hihnojen neuleita ja karabiinien, sekä lukkojen
kuntoa ja kiinnitystä, koska se henkikulta on niiden varassa.
Varjoliitimen kuntoa pitää myöskin seurata säännöllisesti.
Siiven kostuessa ja kuivuessa vuorotellen punokset tahtovat
kutistua, joten niiden venyttely mahdollisimman usein on
tärkeää. Itse moottorin kunto ja toiminta ovat
vähäisemmässä roolissa tässä turvallisuudessa. Jos kone
pelaa, niin lennetään ja jos ei pelaa, niin silloin ei lennetä.
Moottorin sähköjärjestelmä ja sen kunto on tärkein
turvallisuuteen vaikuttava asia moottorin osalta, sillä
oikosulku voi pahimmassa tapauksessa aiheuttaa jopa tulipalon.
Kelin valinta on tärkeimpiä, ellei tärkein asia varjoliidossa. Turvallisuutta ajatellen moottoroitu varjoliito vetää tässäkin pidemmän korren, verrattuna esim. normaaliin termiikkilentämiseen varjoliitimellä ja tämä johtuu siitä, että pääsääntöisesti movalla lennetään tasaisissa keleissä. Nyrkkisääntönä pidetään yleisesti sitä, että jos havupuut huojuu, niin ei lennetä moottorilla. Ainakin se on hyvä mukavuusraja, mitä tulee esim. hyvään etenemiseen vastatuuleenkin. Eikä se jatkuva keikutuskaan tunnu yhtään kivalta. Parasta on ne tyynet kesäillat.
Lentopaikan valinta on myöskin tärkeä. Esteitä ei saa olla lähellä etusektorissa, kun valitaan starttipaikkaa. Aina pitää varata tilaa myöskin startin jälkeiseen laskuliukuun moottorin sammuessa kriittisellä korkeudella, josta ei voi kääntyä takaisin, vaan pitää laskeutua starttisuuntaan. Tuulikelillä pitää tilaa olla vieläkin enemmän edessä, koska reunaesteet, kuten metsä ja isot rakennukset aiheuttavat vaarallista ilman pyörteilyä, eli turbulenssiä.
Ilmatila pitää myöskin selvittää aina ennen lentoa, ettei tule vaaratilanteita muun lentoliikenteen kanssa. Valvotussa ilmatilassa ei saa lentää ilman kyseisen alueen lennonjohdon lupaa.
Teksti Arto Halttunen